حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی راه شهید محراب را ادامه داد/ از مسجدمحوری تا خدمت به آوارگان جنگ تحمیلی

حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی راه شهید محراب را ادامه داد/ از مسجدمحوری تا خدمت به آوارگان جنگ تحمیلی

تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
مراسم ترحیم و یادبود حجت‌الاسلام والمسلمین حسین اشرفی اصفهانی همراه با بازخوانی خدمات وی در توسعه مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) و خدمت به آوارگان جنگ تحمیلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین حسین اشرفی اصفهانی، فرزند ارشد شهید آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی -شهید محراب- و امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) تهرانپارس (واقع در تهران، منطقه تهرانپارس، چهارراه اشراق)، 22 خردادماه در یکی از بیمارستان های تهران و به دلیل مشکل گوارشی، درگذشت. مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی، 33 سال امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) تهرانپارس بود. مراسم ترحیم و یادبود این روحانی، با حضور گروه های مختلف مردم و با رعایت پروتکل های بهداشتی روز گذشته (جمعه، ۲۷ خردادماه) در مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) برگزار شد. محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران و حسینعلی امیری، معاون سابق رئیس جمهوری در امور مجلس، از حاضران در این مراسم بودند. این مراسم با قرائت پیام تسلیت برخی از مراجع معظم تقلید و روسای جمهوری و قوه قضائیه در پی درگذشت حجت الاسلام اشرفی اصفهانی آغاز شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید علی غروی» در این مراسم با بیان اینکه شهدای محراب از نزدیک ترین افراد به امام خمینی (ره) بودند، اظهار کرد: شهید آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی نیز بسیار به مرحوم امام نزدیک بود و زمانی که ایشان از سوی امام راحل به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه منصوب شد، هر دو فرزند روحانی ایشان -حجج اسلام والمسلمین حسین و محمد برای کمک به پدر به کرمانشاه رفتند.

 

این مبلغ بین المللی افزود: پس از آنکه شهید محراب توسط منافقین به شهادت رسید، دفتر آیت الله اشرفی اصفهانی تا چند سال بعد و توسط مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی اداره می شد و انصافا در این کار بسیار موفق بود.

 

 

 

 

مرحوم اشرفی اصفهانی شخصا به امور آوارگان جنگ رسیدگی می کرد

 

وی اضافه کرد: زمانی که جنگ آغاز شد و مردم مناطق مرزی در غرب کشور مجبور به ترک خانه های شان شدند، بسیاری از آنان در کرمانشاه ساکن شدند و در چنین زمانی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی به مرحوم پدرش در سامان دهی وضعیت آوارگان کمک زیادی می کرد و پس از شهادت پدر نیز با همراهی حجت الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی این کار را می کرد. خاطرات آن سال ها را که مرور می کردم، به صحنه های عجیبی از حضور مستمر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی در کنار آوارگان برخوردم که این عالم ربانی شخصا در کنار مردم حاضر می شد و با آنان همدردی می کرد.

 

ایثار طلاب در خدمت به مردم محروم

وی گفت: در اینجا باید نکته ای را خطاب به مردم عزیزمان عرض کنم؛ اگر زمانی شهید محراب و فرزندان شان این چنین در کنار مردم محروم و آسیب دیده بودند، الآن نیز روحانیون و طلاب با همان روحیه و انگیزه در خدمت مردم مستعضف هستند. سراغ دارم طلبه هایی که در تامین معاش ساده زندگی شان دچار مشکل هستند ولی در قالب گروه های جهادی به داد مردم محروم و زلزله زده و سیل زده می رسند. گوشه هایی از این رشادت ها را در دوره کرونا همه مشاهده کردیم. البته رسانه ها به خوبی این عظمت و رشادت ها را به تصویر نکشیدند.

 

این مبلغ بین المللی ادامه داد: اطلاع دقیق دارم که مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی طی حدود چهار سال که نماینده امام خمینی (ره) در جمعیت هلال احمر کرمانشاه بود حتی یک ریال از بیت المال حقوق دریافت نکرد. ببینید مردم، وقتی ما می گوییم عالم ربانی و می گوییم، ادامه دهندگان راه انبیا و ائمه اطهار (ع) چنین روحانیون بلندنظری را می گوییم. مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی که آنگونه در کنار مردم جنگ زده حضور داشت زندگیش از طریق وجوهات و شهریه می گذشت و حاضر نبود از انتساب شان به شهید محراب حتی برای دریافت حقوق شرعی و قانونی خود استفاده کند.

 

 

 

مسجد سیدالشهدا(ع) فصل جدیدی از خدمت رسانی مرحوم اشرفی را گشود

غروی در ادامه با بیان اینکه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی پس از پایان دفاع مقدس، در اواخر دهه 60 به دعوت مردم منطقه تهرانپارس، به مسجد جامع حضرت سیدالشهدا (ع) آمد و تازه فصل جدیدی از خدمت رسانی این روحانی بزرگوار آغاز شد، گفت: من شاهد بودم که ایشان زمینه ساز برگزاری جلسات فصلی و گاهی ماهیانه روحانیون و ائمه جماعات مساجد و مبلغان دینی در این منطقه بود. در واقع کاری که ایشان از حدود سال 1354 تا 1358 و قبل از حضور در کرمانشاه، برای برگزاری جلسات واحد روحانیون حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز انجام داد، یک بار دیگر و از ابتدای دهه 70 با محوریت این مسجد پیگری می کرد.

 

وی ادامه داد: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی با محوریت همین مسجد، حوزه های علمیه بنت الهدی و صدرا را در تهران و اصفهان تاسیس کرد و جدیت فوق العاده ای در تربیت طلاب خواهر داشت.

 

روحانیون سنگ صبور مردم باشند

غروی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تورم و گرانی در کشور، گفت: مسئولان فعلی  خدمت می کنند و بارها به دوستان گفته ام که اکنون زمان نقد و گلایه نیست زیرا گاهی یک کار اقتصادی پنج سال بعد اثر خود را نشان می دهد، انشاءالله که برنامه های تحولی دولت، نتایج خوبی به همراه دارد. مردم با مشاهده این وضعیت و اینکه سفره برخی از آنان خالی است، حرف هایی به ما روحانیون می زنند، که نباید موجب از کوره در رفتن ما شود. روحانیت باید سنگ صبور مردم باشند. بنده و همه مبلغان و سخنرانان سال ها است که در منبرها درباره وضعیت بد اقتصادی مردم صحبت می کنیم، البته مسئولان دارند کار می کنند، ولی هم وجود برخی از مدیران فاسد و هم توطئه ها و تحریم های دشمنان صدمات زیادی به اقتصاد ما زده اند. 

 

عالمان ربانی مسجد را مرکز خدمت به دین و مردم قرار می دهند

 

حجت الاسلام والمسلمین «رضا جلالی» در حاشیه این مراسم و در گفت و گو با خبرنگار شبستان با اشاره به نقش مهم مرحوم آیت الله جلالی خمینی و مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی در تقویت روحیه مبارزاتی مردم شرق تهران در دهه 50، گفت: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی همچون مرحوم پدر ما مسجد را مرکز خدمت به دین و انقلاب و مردم قرار داد.

 

تولیت حوزه علمیه مسجد احمدیه تهران اضافه کرد: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی نمونه ای از علمای ربانیِ ساده زیست بود. ایشان زندگی خود را وقف دین و نظام و مردم کرده بود.

 

مرحوم اشرفی اصفهانی مدام می فرمود مراقب حساب در روز قیامت باشیم

 

«هادی انصاری» نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار شبستان گفت: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی سال ها نماینده آیت الله العظمی سیستانی در شرق تهران بود، ایشان در دریافت و توزیع وجوهات شرعی بسیار حساس بود و چند بار به بنده فرمود: هرگونه اشتباه، موجب گرفتاری ما در روز قیامت می شود بنابراین باید مراقب حساب زندگی خود و پول هایی که نزد ما هست، باشیم.

 

این پزشک و نویسنده و مترجم در حوزه تاریخ و فرهنگ تشیع افزود: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی به خوبی توانست از طریق مسجد سیدالشهدا (ع) هم در نمایندگی مراجع معظم تقلیدو در برگزاری برنامه های دینی موفق باشد «عاش سعیدا و مات سعید».

 

 

پایان پیام/ 397