برگزاری چهارمین دوره رویداد ملی «فهما» با حضور کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس

برگزاری چهارمین دوره رویداد ملی «فهما» با حضور کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس

تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
حجت الاسلام امیدی با اشاره به برگزاری رویداد ملی «فهما» با حضور کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس گفت: این رویداد بین ۲۵ هزار کانون فرهنگی مسجد اتفاق می افتد که امسال چهارمین دوره آن برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام «حسین امیدی»، امروز (دوشنبه 30 خرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های با اوقات فراغت، گفت: در سه ماه تابستان فعالیت های متنوعی در سطح کانون های مساجد برگزار می شود که بیش از یک هزار و 300 کانون فرهنگی هنری مساجد در فارس فعالیت دارند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس با اشاره به اینکه برنامه های اوقات فراغت با موضوعات مختلف مذهبی، فرهنگی، هنری و ورزشی در کانون های مساجد برپا می شود، افزود: برنامه ها 2 وجه دارد که آموزشی و تفریحی و گعده های دوستانه است و خانواده و جوانان و نوجوانان به مساجد رجوع کنند و از برنامه های تابستانی استفاده کنند که بخش عمده این برنامه ها رایگان است.

مدیر ستاد «فهما» فارس با اشاره به اینکه تفاهم نامه با فنی و حرفه ای منعقد شده است که برنامه های فنی و حرفه ای در مساجد به صورت نیمه رایگان می توان برگزار کرد، تاکید کرد: 40 مکان شامل استخرها، سینماها، موزه ها، باغ ها و اماکن ورزشی و تفریحی در شیراز خدمات رایگان و نیمه رایگان به کانون ها ارائه می شود.

حجت الاسلام امیدی با یادآوری این مطلب که برای اسکان زائرین اماکن مختلفی در مشهد مقدس در نظر گرفته شده است و کاروان های کانون ها می توانند از این اسکان ها استفاده کنند، اضافه کرد: مربی های خوب و مناسب در زمینه های ورزشی، قرآنی و زمینه های هنری مثل سرود و تئاتر در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه با یادآوری این مطلب که 75 مسجد در شیراز با توجه به استعداد حضور بانوان مربی بچه های مهدهای کودک، در طرح «ریحانه» گنجانده شده اند، اظهار کرد: 75 مسجد دارای مهدکودک می شود.

مدیر ستاد «فهما» فارس با اشاره به برگزاری رویداد ملی «فهما» با حضور کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس تاکید کرد: این رویداد بین 25 هزار کانون فرهنگی مسجد اتفاق می افتد که امسال چهارمین دوره آن برگزار می شود و در یک کلام رویداد فهما یک رقابت فرهنگی و جشنواره بزرگ است که بین کانون ها برگزار می شود و هر سال نسبت به فعالیت های هر استان، امتیاز بندی و سپس بیشترین امتیاز به عنوان پایتخت فرهنگ و هنری مساجد معرفی می شود.

وی با اشاره به اینکه کانون های مساجد برای دریافت سرانه، فعالیت های خود را در سامانه «بچه های مسجد» ثبت کنند، افزود: پیش از این سرانه ای پرداخت می شد، امسال این سرانه برای کانون هایی که فعالیت های بروزتر و ابتکاری تری داشته باشد، در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام امیدی با اشاره به اینکه کسانی که در مسجد فعالیت می کنند و توانایی جذب حداقل 50 کودک و نوجوان نداشته باشند، جای خود را با جوان خوش فکر و انقلابی عوض کنند، افزود: رسالت اصلی امروز مدیر جهادی انقلابی و تلاشگر اینست که باید دارای خلاقیت باشد و با ابزار روز کار و از کارهای قدیمی که جذابیت ندارد، پرهیز کند.

وی با اشاره به اینکه از کانون هایی که در زمینه هنری و رسانه فعالیت می کنند حمایت خواهیم کرد، افزود: طرح های مناسب مورد حمایت می گیرد و برای حمایت از کانون ها شناسه ملی برای مساجد در نظر گرفته شده است و تمام مسجدی ها می توانند برای مساجد خودشان شناسه ملی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه این شناسه ملی باعث می شود که حساب های مالی مسجد را منظم کنند، تاکید کرد: امروز با ثبت شناسه ملی مسجد به لحاظ حقوقی مشکل دار نمی شود و طرح های مهم برای رفع آسیب های اجتماعی در مرحله مختلف مثل محله ای، شهری، شهرستانی، استانی و ملی مورد حمایت قرار می گیرد و در سال 1400 نزدیک به یک میلیارد تومان بر اساس طرح رفع آسیب های اجتماعی به مساجد که در شناسه ملی داشتند، حمایت انجام شد.

وی با اشاره به اینکه از یک هزار و 300 مسجدی که وجود دارد در حدود نیمی از آن روستایی است، تاکید کرد: یکصد هزار نفر از اعضای کانون های مساجد در سامانه «بچه های مسجد» ثبت نام کرده اند و در حوزه اوقات فراغت شرکت می کنند که 50 درصد آن خانم ها هستند.

حجت الاسلام امیدی با اشاره به برگزاری رویداد بزرگی قرآنی و رویداد ملی «مدهامتان» به میزبانی شیراز، هم گفت: این مسابقه کشوری اواخر مردادماه در شیراز برگزار می شود و در رشته های مختلف حفظ، مفاهیم و قرائت خواهد بود.

 

پایان پیام/ 130