از مشارکت بچه‌های مسجد در تالیف کتاب تا سریال جنایات علیه مسجدالاقصی

از مشارکت بچه‌های مسجد در تالیف کتاب تا سریال جنایات علیه مسجدالاقصی

تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸
برگزاری روز باز اکو-مسجد کمبریج، حضور بچه‌های مسجد در مسابقه «پایانش با تو»، ۲۳ حمله به «مسجدالاقصی» و ۵۱ بار ممنوعیت پخش اذان از «مسجدابراهیمی» در ماه گذشته و راه‌اندازی خانه‌های نیکوکاری در کانون‌های مساجد ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۲ آذرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در دوازدهمین روز از آذرماه ۹۸:

 

خانه‌های نیکوکاری در کانون‌های مساجد راه‌اندازی می‌شود

 

 

«علی جعفری» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، از تفاهم همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) با ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور خبر داد و اظهار کرد: درصدد هستیم خدمات فرهنگی جامعه به صورت عادلانه در مناطق محروم و کم برخوردار نیز ارائه شود.

 

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه ما با طیف وسیعی از مخاطبان کودک، نوجوان و جوان مواجه هستیم، گفت: به منظور خدمت رسانی فرهنگی به آنها چند اولویت را دنبال می کنیم، نخست طرح «دوباره زندگی» ویژه زوج های در معرض جدایی و طلاق و نیز  طرح دانش آموزی ویژه افراد مستعد از خانواده های نیازمند تا فرصت تحصیل این دانش آموزان در رشته ها و دانشگاه های خوب فراهم شود.

 

جعفری با اشاره به همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف با کمیته امداد امام خمینی(ره) در اجرای طرح و برنامه های فرهنگی، تصریح کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ازجمله این نهادها است که به منظور ورود هر چه بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان با عنوان بچه های مسجد به فضای مساجد با کمیته همکاری دارد.

 

وی با اشاره به تفاهمات میان کمیته امداد با ستاد هماهنگی کانون های مساجد، تاکید کرد: یکی از مهمترین رویکردهای در دست پیگیری  این است که بچه ها از خانواده های نیازمند را به کانون های فرهنگی هنری مساجد وصل کنیم تا از خدمات و جشنواره های فرهنگی هنری، اردوها و ... استفاده کنند.

 

معاون امور فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) با مثبت و مسئولانه ارزیابی کردن عملکرد ستاد هماهنگی کانون های مساجد در خدمت رسانی به جامعه نیازمند، ابراز کرد: به دنبال آن هستیم که خانه های نیکوکاری را در کانون های مسجدی فعال کنیم تا این کانون ها اقدامات خیرانه هم داشته باشند.

 

وی با اشاره به راه اندازی خانه های کودک در جوار مساجد به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، بیان کرد: این خانه ها با محور فعالیت های فرهنگی هنری با رویکرد دینی فعال می شوند و در پی تفاهم ایجاد شده، از ظرفیت مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان مدیر و مربی آنها استفاده می شود.

 

جعفری با بیان اینکه تفاهم های اولیه بین کمیته امداد و ستاد هماهنگی کانون های مساجد ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بنابر این تفاهم مقرر است میزهای کار تشکیل و روند اجرا با فوریت پیگیری شود، چند استان به عنوان پایلوت کار برای سال 98 انتخاب شده و در سال آتی به دیگر استان ها نیز تسری می یابد.

 

۲۳ حمله به «مسجدالاقصی» و ۵۱ بار ممنوعیت پخش اذان از «مسجدابراهیمی» در ماه گذشته

 

 

به نقل از «سماء»، وزارت اوقاف و امور دینی قدس در گزارشی هتک حرمت رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و سایر مقدسات اسلامی را در ماه گذشته رصد کرد.

 

این وزارتخانه اعلام کرد: رژیم صهیونیستی برای تغییر آثار اسلامی در شهر قدس تلاش می کند و با این کار می خواهد بر این مکان سیطره یابد و تاریخ و میراث عربی و اسلامی را دروغین جلوه دهد.

 

در این گزارش آمده است: شهرک نشینان رژیم صهیونیستی 23 بار در ماه گذشته به مسجدالاقصی حمله کرده و 51 بار از پخش اذان از مسجد ابراهیمی جلوگیری کردند و به بهانه اعیاد یهودی درهای این مسجد را سه روز بستند.

 

در ماه گذشته، «یوری ارئیل»، وزیر سابق کشاورزی رژیم صهیونیستی به همراه شهرک نشینان به مسجدالاقصی حمله کرده و در بخش های مختلف آن گردش کردند.

 

شهرک نشینان در ورودی مصلی «باب الرحمه» نیز آئین تلمودی انجام دادند.

 

«حسام ابو الرب»، معاون وزارت اوقاف قدس گفت: حمله اشغالگران در دو نوبت صبح و عصر به مسجدالاقصی با هدف تقسیم زمانی و مکانی آن صورت می گیرد، اما ملت ما و محافظان مسجدالاقصی طرح های آنان را به شکست می کشانند و مسجدالاقصی برای مسلمانان باقی خواهد ماند و رمز عزت است.

 

وی بر ضرورت اقدام عرب و مسلمانان در محافظت از قبله نخست مسلمانان تاکید کرد و مردم فلسطین را به مقاومت فرا خواند و اقدامات صهیونیست ها هیچ گاه از پایداری آنان نخواهد کاست.

 

حسام ابوالرب اظهار کرد: صهیونیست ها در ماه گذشته تعدادی از شخصیت های فلسطینی و کارکنان اوقاف را از مسجدالاقصی دور و به قبرستان «باب الرحمه» نیز حمله کردند.

 

در اقدام اهانت آمیز دیگر نیز «نفتالی بنت» از آغاز برنامه ریزی ها برای ساخت یک شهرک در قلب شهر «الخلیل» در منطقه بازار «حسبه» در جنوب کرانه باختری خبر داد. این خبر با واکنش مقامات فلسطینی از جمله «محمود عباس» و «شهردار الخلیل» مواجه شد.

 

برگزاری دوره مدیریت فرهنگی و سواد رسانه‌ای ویژه مدیران کانون‌های مساجد/ حضور بچه‌های مسجد در مسابقه «پایانش با تو»

 

 

«محمد هادی نیا» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری دوره آموزشی مدیریت فرهنگی و سواد رسانه ای در 19 شهرستان استان آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار کرد: این دوره آموزشی برای مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد 1394 کانون فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی با تاکید بر پرتال بچه های مسجد و رویداد ملی «فهما(پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران)» برگزار می شود.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی با اشاره به دیگر برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد این استان بیان کرد: اجرای طرح شنبه های کتاب، اجرای طرح تلاوت نور و فراخوان طرح و ایده کانون های مساجد از جمله این برنامه ها است.

 

هادی نیا از برگزاری مسابقه «تالیف کتاب» توسط نوجوانان با عنوان «پایانش با تو» از سوی کانون نسیم رحمت خبر داد و گفت: بر اساس این مسابقه یک کتاب ناتمام در اختیار اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار می گیرد و از آنها خواسته می شود که پایان آن کتاب را تالیف کنند و در نهایت به بهترین مولف جوایزی تقدیم می شود.

 

وی با اشاره به فعالیت 1394 کانون فرهنگی هنری در استان آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: سهمیه استان برای افتتاح کانون فرهنگی هنری تا پایان سال 165 باب کانون است. در استان 55 کتابخانه مخزن دار در جوار مساجد فعالیت می کنند.

 

ادامه ممنوعیت اقامه نماز جمعه در مسجد جامع«سرینگر» کشمیر

 

 

به نقل از «الامه»، جدیدترین اخبار از کشمیر حاکی از آن است که مقامات هندی همچنان مانع برگزاری نماز جمعه در مسجد جامع تاریخی «سرینگر» می شوند.

 

این درحالی است که با آغار محاصره در کشمیر از پنجم آگوست، اجازه برگزاری نماز جمعه به مسلمانان داده نمی شود و به موجب قانون 144 همچنان سخت گیری ها ادامه دارد و امکان دسترسی به اینترنت و خدمات تلفن همراه برای مردم کشمیر وجود ندارد.

 

در گزارش ها همچنین آمده است: محاصره کشمیر توسط هندوها جان 38 نفر را گرفته است که در میان آنان دو زن و سه کودک دیده می شود.

 

این محاصره از سوی دولت حزب «بهارتیا جانانا» به رهبری هندوی افراطی «نارینندا مودی» از پنجم آگوست در کشمیر آغاز و وارد ماه چهارم خود شده است.

 

در همین راستا، اداره تحقیقات اطلاع رسانی کشمیر اعلام کرد: این افراد در درگیری با نیروهای امنیتی و یا هنگام بازداشت کشته شده اند.

 

گفتنی است؛ این مسجد تاریخی که شش قرن قدمت دارد به منظور جلوگیری از برگزاری راهپیمایی ها در کشمیر از سوی نظامیان هندی تعطیل شده است. تعطیلی مسجد جامع کشمیر هنگامی اتفاق افتاد که آزادی خواهان کشمیری در پی کشته شدن شهروندان این کشور اعلام راهپیمایی کرده بودند.

 

روز باز اکو-مسجد کمبریج برگزار می‌شود

 

 

به نقل از «cambridgeindependent»، اولین «اکو مسجد» اروپا در کمبریج روز ففتم دسامبر (شنبه، 16 آذر) درهای خود را به روی همسایگان و بازدیدکننده ها می گشاید.

 

هدف از باز شدن درهای اکو مسجد کمبریج به روی بازدیدکنندگان، قرار دادن فرصتی منحصر به فرد در اختیار آنها برای شناخت بیشتر اسلام است.

 

مراسم «روز باز مسجد کمبریج» شامل تورهای همراه با راهنما، نمایش هنرهای دستی، نمایشگاه علوم اسلامی و انجام فعالیت هایی برای کودکان است.

 

اولین مسجد سبز اروپا در منطقه کمبریج انگلیس بر اساس معیارهای محیط زیستی ساخته شده است.  انرژی مورد نیاز این مسجد از طریق پنل های خورشیدی تامین می شود.

 

طراحی این «اکو مسجد» کمبریج الهام گرفته از سنت های معماری مذهبی و اسلامی است.  این مسجد مجهز به تکنولوژی پیشرفته ای برای انتشار کربن غیرفعال به منظور مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

 

تور همراه با راهنمای این مسجد شامل این تور شامل پیاده روی در میان درختان، گل ها و چشمه ای است که یادآور باغ های بزرگ اسلامی است. همچنین به بازدیدکنندگان توضیحاتی در مورد اتاق های وضو، سالن نماز و مناسک روزانه که در این مسجد به جای آورده می شود، ارائه خواهد شد.

 

هدف از برگزاری روز باز مسجد کمبریج آشنایی با فضای مسجد و همچنین توضیح در مورد نقش مساجد در حفاظت از محیط زیست است.

 

 

پایان پیام/ 9