مسجد جامع حصارک؛ مسجدی کوچک و برجای مانده از عهد قاجار

مسجد جامع حصارک؛ مسجدی کوچک و برجای مانده از عهد قاجار

تاریخ انتشار : ۳ تير ۱۴۰۱
مسجد جامع حصارک در ۱۳۱۱ شمسی به ثبت رسیده است، قدمت این مسجد بنا به گفتۀ اهالی محلۀ حصارک، به پیش از روزگار قاجار باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد جامع حصارک در شمیرانات، خیابان داوود جبلی، کوچۀ هفتم حصارک، کوچۀ مسجد پایین واقع است.

 

از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند پمپ بنزین نیاوران و سرای محله جماران و بیمارستان فوق تخصصی قلب بقیه الله(عج) جماران و بوستان جمشیدیه قرار گرفته است.

 

 

 

قدمت این مسجد بنا به گفتۀ اهالی محلۀ حصارک، به پیش از روزگار قاجار باز می‌گردد. مسجد جامع حصارک در گذشته وقف عام بوده، و در ۱۳۱۱ شمسی به ثبت رسیده است.

 

 

 
 

این مسجد تا به امروز، چندین بار بازسازی شده است. پیش از انقلاب اسلامی ایران، فردی خیر به‌نام سرگرد درخشان‌فر آن را تخریب کرد و از نو ساخت و این مسجد از شکل قدیمی خود که از گل و خشت بنا شده بود، خارج شد. در آن دوره، حمامی که در کنار مسجد بود، نیز تخریب، و زمین آن به فضای مسجد افزوده شد؛پس از آن، مساحت این بنا به حدود ۲۰۰ مـ۲ رسید

 


سقف مسجد جامع حصارک همانند مساجد دیگر آن دوره به صورت شیروانی ساخته شده است. در گذشته، در زیرزمین مسجد آب‌انباری وجود داشته که امروزه (دهۀ ۱۳۸۰ ش)، به صورت انبار درآمده است. این مسجد در سال ۱۳۷۸ شمسی بار دیگر توسط نیکوکاران محلۀ حصارک بازسازی شد.

 

 
مسجد جامع حصارک دو درِ ورودی دارد که یکی از آنها ویژۀ خانم ها، و دیگری ویژۀ آقایان است. در راهرو ورودی آقایان، آبدارخانۀ مسجد واقع شده است. مسجد جامع حصارک امام جماعت ثابتی ندارد و به‌سبب عدم دسترسی مطلوب برای ساکنان غیرمحلی، اغلب نمازگزاران این مسجد افراد محلی‌اند. این مسجد از مساجد بسیار سادۀ شمیرانات به شمار می‌آید.

 

 

پایان پیام/ 40