تشکیل شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ۱۹ استان

تشکیل شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ۱۹ استان

تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام ارزانی تشکیل شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان‌ها را از جمله اقدامات مهم و موثر این ستاد برشمرد و گفت: تاکنون در ۱۹ استان این شوراها تشکیل شده و در۱۲ استان دیگر هم فعال می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر«حبیب‌رضا ارزانی» در هفتمین نشست شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گزارشی از مجموعه فعالیت‌های این ستاد در بخش های مختلف ارائه کرد.

 

دبیر شورای سیاستگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این ستاد شاخص‌های متنوع و متعددی در انجام فعالیت‌ها و ماموریت‌های خود دارد که پنج شاخص از این میان در اولویت هستند.

 

حجت‌الاسلام ارزانی تصریح‌کرد: فعالیت‌های اوقات فراغت یکی از این شاخص‌ها است که تابستان امسال در این حوزه، سامانه بچه های مسجد فعال شد.

 

وی ادامه داد: بر اساس ثبت فعالیت های اوقات فراغت در سامانه بچه های مسجد، افراد تمامی فعالیت‌های خود را ثبت کرده‌اند و بنابر آمارها ۲۳۷هزار و ۷۱۰ فعالیت در مساجد انجام شده و در این سامانه به ثبت‌رسیده است.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: موضوعات کتاب و کتابخوانی، هنری، قرآن و عترت، فعالیت‌های اجتماعی، آموزش و توانمندی و شبکه‌سازی و فضای مجازی از جمله فعالیت‌های اوقات فراغت است.

 

وی ادامه داد: بر اساس آمار این سامانه تعداد فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف قابل دسترسی است به عنوان مثال ۸۲۰ مسجد در حوزه تئاتر در بخش بچه‌های مسجد در شهرها  و روستاها فعالیت داشته‌اند.

 

ارزانی در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت‌های این ستاد گفت: فعالیت‌های پیاده‌روی اربعین از دیگر این فعالیت‌ها به شمار می‌آید. در این زمینه حوزه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه های مختلف از جمله آموزشی، هنر، شعر، موکب و ... فعالیت داشته و در ایام اربعین امسال ۱۴ موکب ما فعال بوده که ۴ موکب در خاک ایران و ۱۰ موکب در خاک عراق مستقر بودند.

 

وی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه های مسجد را فعالیت دیگر این ستاد برشمرد و گفت: آیین پایانی این جشنواره روز پنجشنبه چهاردهم آذر در قزوین برگزار می شود.

 

ارزانی در عین حال تصریح کرد: ۱۳ دوره قبلی این جشنواره از سوی حوزه هنری برگزار شده و چهاردهمین دوره آن به صورت مشترک با همکاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و حوزه هنری به صورت ویژه برگزار می شود.

 

وی افزود: تاکنون ۱۶۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

 

حجت الاسلام ارزانی تشکیل شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان ها را از دیگر اقدامات این ستاد برشمرد و ادامه داد: تاکنون در ۱۹ استان این شوراها تشکیل شده و در ۱۲ استان دیگر هم برگزار می شود.

 

وی‌گفت: فعالیت کمیته‌های تدوین سیاست‌های رویداد ملی فهما از دیگر فعالیت های این ستاد است. پایتخت فهما (پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران) کار بدیعی است که صورت گرفته و دارای ۶ کمیته «تدوین سیاست‌های رویداد ملی فهما» ، «تدوین شاخص‌ها و فرایندها»، «پشتیبانی و فنی»، «هماهنگی استان‌ها»، «محتوایی»، «ارتباطات و اطلاع رسانی» و «پایش و کنترل» است.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: پایتخت فهما به دنبال این است که طیف‌های کیفی فعالیت‌ها را به طیف‌های کمی نیز تبدیل کند.

 

در بخش دیگری از این نشست گزارشی از مراحل ثبت نام در سامانه فهما و روند فعالیت های آن ارائه شد.

 

در این نشست برخی از اعضا نظرات و پیشنهادهای خود درباره مجموعه اقدامات و فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه های مورد اشاره در جلسه را ارائه کردند.

 

پایان پیام/ 40