از جدیت کانون‌های مساجد پایتخت در اجرای رویداد ملی «فهما» تا آخرین اخبار مساجد جهان

از جدیت کانون‌های مساجد پایتخت در اجرای رویداد ملی «فهما» تا آخرین اخبار مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸
حمایت نرم‌افزاری ۶۲ کانون معین از کانون‌های مساجد تهران، برگزاری نخستین نشست گفت‌وگوی «هر انسان، یک مسجد است» و ثبت «مسجدالاقصی» در لیست اماکن مقدس جهان اسلام ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۳ آذرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در سیزدهمین روز از آذرماه ۹۸: 

 

حمایت نرم‌افزاری ۶۲ کانون معین از کانون‌های مساجد تهران/ برگزاری دوره‌های آموزشی برای رابطان

 

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان  از صدور حکم رابطین فهما (پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران) شهرستان های استان تهران و مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد معین استان تهران خبر داد و اظهار کرد: طبق ارزیابی صورت گرفته، 62 کانون به عنوان کانون های معین معرفی شده اند که هر کدام این کانون های معین 25 تا 30 کانون مسجد را از لحاظ نرم افزاری و  فرهنگی پشتیبانی می کنند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اشاره به برگزاری دوره آموزشی برای رابطین فهما و مدیران کانون های  مساجد معین 16 شهرستان استان تهران، گفت: این دوره های آموزشی تاکنون در سه شهرستان برگزار شده و تا ۲۰‌ آذر ماه در دیگر شهرستان های استان تهران برگزار می شود.

 

وی با اشاره به  اهداف طرح ملی «فهما (پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران)» که شناسایی مسجد تراز اسلامی است، ابراز کرد: در این راستا کانون های معین موظف هستند، به بررسی نقاط ضعف و قوت کانون های فرهنگی هنری مساجد بپردازند و مشکلات کانون های مساجد تحت پوشش را رسیدگی کنند. ضمن اینکه ثبت آمار و اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد، برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری کانون ها در سامانه بچه های مسجد و برگزاری دوره های آموزشی، حمایت و پشتیبانی از برنامه های آنها از دیگر اقداماتی است که باید توسط کانون های فرهنگی هنری معین انجام شود.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اشاره به توسعه و ترویج فرهنگ دینی مبتنی بر تعالیم اسلامی با محوریت مساجد، خاطر نشان کرد: در این راستا تلاش می کنیم که به کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور خدمات ارایه دهیم تا به مولفه های مد نظر دست یابند.

 

فعالیت داوطلبانه ۱۷۰۰ موذن و خطیب در مساجد غزه

 

 

 

به نقل از «دنیا الوطن»، «عبدالهادی الاغا»، معاون وزیر اوقاف و امور دینی غزه گفت: حدود یک هزار و 700 داوطلب به عنوان خطیب، واعظ، ائمه و موذن در مساجد نوار غزه بدون هیچ گونه حقوقی و در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی فعالیت می کنند.

 

وی افزود: این وزارتخانه در تلاش است تا برای حل مشکل آنان کاری بکند.

 

عبدالهادی الاغا اظهار کرد: بررسی های کاملی در خصوص حل این مسئله انجام دادیم و با مسوولان مربوطه در این خصوص رایزنی کرده ایم.

 

معاون وزارت اوقاف تصریح کرد: این مسئله را با دبیرخانه شورای عمومی وزیران و دفتر  کارمندان عمومی و وزیر دارایی مطرح کرده ایم و از آنان می خواهیم با این مسئله عادله برخورد کنند.

 

وی در ادامه از تلاش این نیروهای داوطلب تشکر کرد و خواستار خیر و نیکی برای آنان شد.

 

نخستین نشست گفت‌وگوی «هر انسان، یک مسجد است» برگزار می‌شود

 

موسسه امام موسی صدر در برنامه‌های جدید فعالیتی خود قصد دارد سلسله نشست‌هایی در قالب گفت‌وگویی و با حضور کارشناسان و آشنایان با اندیشه امام موسی صدر را برگزار کند و به شکل تخصصی و موضوعی به واکاوی ابعاد و جزئیات اندیشه ایشان بپردازد.

 

موضوع نخستین گفت‌وگوی تخصصی، «جایگاه انسان در الهیات امام موسی صدر» است. اهمیت این موضوع از آن روست که این نوع نگاه و منزلت و حتی تقدس‌بخشی به انسان جایگاه اساسی در اندیشه امام موسی صدر به‌مثابه یکی از متفکران معاصر شیعه دارد. در این نشست مقدمات، ویژگی‌ها، شاخص‌ها و نتایج عملی این نگاه تازه الهیاتی بررسی و نقد خواهد شد.

 

سید حسین مرکبی در ابتدای این نشست به ارائه نتایج مطالعات خود می پردازد و سپس رسول رسولی‌پور و غلامرضا ذکیانی و مهدی فیروزان مطالب مطرح شده را نقد و بررسی خواهند کرد.

 

در این نشست علاوه بر چهار مهمان مذکور استادان دیگری نیز حضور دارند. حضور در این نشست تخصصی برای همه علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

 

این نشست شنبه، ۱۶ آذرماه از ساعت ۱۵:۳۰ در محل مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر واقع در شمال میدان هفت‌تیر، کوچه شهید شریعتی، جنب مسجدالرضا(ع)، پلاک ۱۰، واحد ۲ برگزار می‌شود.

 

 

«اکرام جمعه»؛ اولین مسجد کانادا با گواهینامه حمایت از معلولان

 

 

به نقل از «سی بی سی نیوز»، مسجد «اکرام جمعه» در «کلگری» کانادا کمپینی را برای کمک به معلولان در این شهر به راه انداخته است.

 

هدف از برگزاری این کمپین آموزش نحوه برخورد با معلولان و همچنین به وجود آوردن شرایط و تسهیلاتی برای استقبال از نمازگزارانی است که دارای ناتوانی های جسمی هستند.

 

مسجد «اکرام جمعه» می خواهد گفتگوهای بیشتری در مورد ناتوانی های جسمی و ذهنی وجود داشته باشد و تصورات غلطی که در مورد افراد با نیازهای وِیژه وجود دارد، از بین برود.

 

این مسجد همچنین در تلاش است تغییراتی را ایجاد کند تا بتواند تبدیل به اولین مرکز اسلامی در کانادا بشود که دارای گواهینامه حمایت از معلولان خواهد بود.

 

یکی از اقدامات ویژه مسجد «اکرام جمعه» به وجود آوردن تسهیلاتی برای بیماران اوتیسمی است.

 

«نادا مرحی»، از مسئولان ارشد مسجد «اکرام جمعه» در این باره می گوید: کاری که ما می خواهیم انجام دهیم برای پذیرش معلولان ،درک بیشتر آنها و همچنین ایجاد جامعه ای فراگیرتر است.

 

وی افزود: من می خواهم مطمئن بشوم که هیچ خانواده و هیچ شخصی از خدماتی که ارائه می شود،محروم نمی ماند،چرا که ما در قبال یکدیگر مسئول هستیم.

 

نائب رئیس مسجد «اکرام جمعه» همچنین گفت: در هر جامعه ای برخی از کوته نگری ها وجود دارد که وظیفه ما از میان برداشتن آنها بر اساس وظیفه انسانی است که بر عهده داریم.

 

افتتاح شش مسجد جدید در مصر

 

به نقل از «البوابه نیوز»، در راستای اجرای طرح وزارت اوقاف مصر در حفظ و نوسازی مساجد کشور، این وزارتخانه روز جمعه (15 آذر ماه) شش مسجد را در استان «دقهلیه» افتتاح می کند.

 

این مساجد شامل «مسجد کبیر» در روستای «شبراویش»، «مسجدالرحمه» در «عزبه الکونت»، «مسجد کبیر» در روستای «موافی»، «مسجد قدیم» در «دیرس»، مسجد «عمر وبن عاص» در روستای «نوساالغیط» و مسجد «نویره» در مرکز «آجا» می شود.

 

گفتنی است، استان دَقَهلیه، یکی از استان‌های کشور مصر است.

 

مساحت این استان شش هزار مترمربع و جمعیت آن نزدیک به پنج میلیون نفر است و در شمال شرقی قاهره واقع شده است.

 

مرکز این استان شهر منصوره و شهرهای اصلی آن میت غمر، بلقاس و منزله هستند.

 

«مسجدالاقصی» در لیست اماکن مقدس جهان اسلام قرار گرفت

 

 

به نقل از «البوابه نیوز»، سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسکو)، «مسجدالاقصی» را در لیست اختصاصی اماکن مقدس جهان اسلام قرار داد.

 

در پایان نشست فوق العاده کمیته میراث جهان اسلام که در مقر «آیسسکو» واقع در رباط، پایتخت مراکش برگزار شد، مسجدالحرام، مسجدالنبی(ص) و مسجدالاقصی در این لیست به عنوان مکان های صرفا اسلامی قرار گرفتند.

 

براساس این گزارش، کمیته میراث جهان اسلام با ثبت ۱۲۰ اثر تاریخی در کشورهای اسلامی از جمله ۱۱۷ اثر در فهرست میراث جهان اسلام و ۳ اثر در فهرست میراث در معرض خطر در کشورهای اسلامی موافقت کرد.

 

این نشست فوق العاده در راستای تلاش سازمان آیسسکو به منظور حفظ میراث تاریخی در کشورهای جهان اسلام برگزار شد.

 

در این نشست فوق العاده نمایندگانی از کشورهای عضو کمیته کویت، عراق، موریتانی، پاکستان، کامرون، نیجریه و ساحل عاج حضور داشتند.

 

پایان پیام/ 9