برگزاری آیین عزاداری شهادت امام جواد(ع) در کانون‌های مساجد گیلان

برگزاری آیین عزاداری شهادت امام جواد(ع) در کانون‌های مساجد گیلان

تاریخ انتشار : ۹ تير ۱۴۰۱
آیین عزاداری شهادت امام جواد(ع) همزمان با سالروز شهادتش در کانون‌های منتخب مساجد گیلان، با حضور فعالان کانون‌ها برگزار شد.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکار ضیابری: شهرهای گیلان در سالروز شهادت ابن الرضا(ع) حضرت امام جواد(ع) نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، غرق در ماتم و عزاستبه مناسبت این روز برنامه‌های گوناگونی در مساجد، تکیه‌ها و هیئت‌های مذهبی استان در حال برگزاری است و مردم با حضور در این عزاداری‌ها، ارادت خود را به مقام شامخ این امام همام نشان دادند.

 

همچنین در سالروز شهادت حضرت امام جواد(ع)، کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان غرق در عزا و سوگواری هستند و سخنرانان و مداحان با خطابه ومدیحه سرایی گوشه ای از زندگی آن بزرگوار را برای سوگواران بیان می کنند.

 

 

بچه‌های مسجد با پوشیدن لباس سیاه و سیاهپوش کردن کوچه و خیابان‌ها، خود را در غم امام زمان(عج) شریک دانسته و بار دیگر به پیشگاه سلسله‌ی جلیله ولایت و امامت ادای احترام کردند.

 

همچنین امروز شاهد عاشقانه ترین و معنوی ترین عزاداری ها از سوی زائران و مجاوران بارگاه حضرت فاطمه اخری(س) هستیم که آمده اند با گره زدن دلهایشان به حرم مطهر بانوی آب و آیینه، همنوا با ملکوتیان در سوگ فرزند امام علی بن موسی الرضا(ع) سوگنامه و زیارت نامه بخوانند.

 

«یوسف نیک‌انجام» با تسلیت سالروز شهادت امام جواد(ع) اظهار کرد: آئین عزاداری شهادت امام جواد(ع) همزمان با سالروز شهادتش در کانون‌های منتخب مساجد فومن با حضور فعالان کانون‌ها برگزار شد.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن افزود: سخنرانی در خصوص مقام و شخصیت آن حضرت و ذکر مصیبت و مرثیه سرایی با حضور مداحان اهل بیت(ع) از بخش‌های این مراسم معنوی بود.

 

وی گفت: تبلیغ سبک زندگی امام محمد تقی(ع) از مهمترین ویژگی‌های این برنامه‌های فرهنگی در کانون‌های مساجد است.

 

 

حضرت امام محمد تقی(ع) فرزند امام رضا(ع) و بانو سبیکه در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. نام مبارک ایشان محمد و القاب و کنیه‌ های فراوانی از جمله جواد و ابوجعفر دارداین امام بزرگوار در مکتب علم الهی اهل بیت(ع) تربیت یافت و بعد از شهادت پدر مهربانش ثامن الحجج(ع) در سن هفت سالگی به امامت رسید و هفده سال رهبری شیعیان را برعهده گرفتدوران امامت ایشان مصادف با مامون و معتصم از حاکمان زمانش بود که سخت ترین شرایط را برای این امام همام ایجاد کردند ضمن این که با برگزاری جلسه های مختلف مناظره، علم و مذهب شیعه امام جواد الائمه(ع) در حوزه های مختلف علوم انسانی و اسلامی در مقابل ادیان مختلف به اثبات رسید.

 


امام جواد(ع) از عابدترین مردم بود که با ویژگی های اخلاقی، رفتاری و جود و بخشش در دوارن خویش زبانزد عام و خاص بود همچنین ایشان ضمن تربیت بسیاری از شاگران، احادیث مختلفی به یادگار گذاشته است.

 


صبر و بردباری در مقابل مشکلات و گرفتاری ها، شجاعت در گفتار، جود و احسان، نیکوکاری، نیکو سخن گفتن، عابد و ایثار، پاسداری از حریم امامت، پارسایی، نبوغ در علم و دانش و سایر موارد از مهمترین ویژگی های اخلاقی و رفتاری این امام معصوم بود.

 


این امام بزرگوار برای تحکیم و گسترش تشیع و تقویت فرهنگ شیعی تلاش بسیاری کرد و باعث نفوذ دین اسلام و تفکر شیعه در جهان شدسرانجام امام جواد(ع) در آخر ماه ذی القعده سال ۲۲۰ هجری قمری به شهادت رسید و در کنار بارگاه منور جد بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.

 

پایان پیام/ 526