مراسم عزاداری سالروز شهادت امام باقر(ع) در کانون‌های مساجد گیلان

مراسم عزاداری سالروز شهادت امام باقر(ع) در کانون‌های مساجد گیلان

تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱
مراسم عزاداری و نوحه خوانی سالروز شهادت امام باقر(ع) در کانون‌های مساجد گیلان برگزار شد.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: امروز هفتم ذی‌حجه، مصادف است با سالروز عروج ملکوتی و شهادت پنجمین پیشوای شیعیان و مسلمانان جهان، حضرت امام محمد باقر(ع) در سال۱۱۴ هجری قمری.

 

امام محمدباقر (ع) به‌عنوان پنجمین امام شیعیان از صفات و سجایای اخلاقی ارزشمندی برخوردار بوده‌اند که به همین سبب القاب متفاوتی به ایشان نسبت داده‌شده است اما شیعیان، ایشان را بیش از هر چیز به لقب باقرالعلوم می‌شناسند و غالباً با همین نام از این امام بزرگوار یاد می‌کنند.

 

دوران حیات و امامت امام محمدباقر (ع) در دورانی خاص و ویژه قرار داشته و همزمان با خلافت پنج نفر از خلفای غاصب، ظالم و منافق آن زمان بوده است. خلفایی چون ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمرین عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک که هرکدام به شکل قابل‌توجهی، خشم مردم از حکومت امویان را برانگیخته بودند و مردم عملاً تمایلی به این حکومت نداشتند. به‌واقع امویان در حال رفتن و بنی‌عباس در حال آمدن بودند و این دوران، بهترین فرصت بوده تا اصول علمی شیعه تدوین شود؛ چه بسا که این کار توسط امام پنجم و ششم شیعیان انجام‌شده است. امام محمدباقرع) مبین و تدوین گر مکتب تشییع بودند، به طوری که نقش ایشان در حفاظت از تمدن اسلامی نقش بی مانندی بوده است. البته نباید فراموش کرد که ایشان برای تحقق چنین هدف بزرگی، سختی‌های بسیاری را نیز متحمل شده و اسلام ناب را در میان مشکلات فراوانی ترویج داده‌اند. رعایت نمودن اصل تقیه، وجود غالیان در بین شیعیان، وجود یهودیان به‌ظاهر تازه‌مسلمان شده و ترویج روایات جعلی و اسرائیلیات و آغاز انشعابات در درون شیعه مثل زیدیه از عمده مشکلاتی بوده که امام باقر (ع) با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کرده اند اما در کنار تمام این موانع، سعی بر تحقق اهدافشان داشته‌اند و سرانجام نیز به توفیقات بزرگی دست‌یافته‌اند که امروزه و بعد از گذشت صدها سال، شیعیان می‌توانند ثمرات این تلاش‌ها را به خوبی مشاهده کنند.

 

حال همزمان با سالروز شهادت این امام همام، شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با برپایی آیین‌های عزاداری، در سوگ شهادت آن امام اشك ماتم ریخته و بر سرو سینه زدندکانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان نیز یكپارچه سیاه پوش و از شب گذشته برنامه های عزاداری در این اماكن مقدس برپا شده و بچه‌های مسجد با برگزاری ویژه مراسم‌های عزاداری سوگواری كردند.

 

مجالس وعظ و خطبه‌خوانی نیز در مساجد مختلف گیلان از جمله شهرهای ماسال و صومعه‌سرا و فومن به مناسب شهادت امام پنجم شیعیان برپا شد که سخنرانان به بیان مناقب و سیره حضرت امام محمدباقر(ع) پرداختند. مراسم عزاداری و سوگواری سالروز شهادت حضرت امام محمدباقر(ع) با حضور قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در سطح مساجد شهری و روستایی گیلان برگزار شد.

 

 

*برگزاری ویژه مراسم شهادت امام محمدباقر(ع) در کانون‌های فومن

«یوسف نیک‌انجام» با تسلیت سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت اظهار کرد: هفتم ذی الحجه بیانگر شهادت امام محمدباقر(ع) اسوه و نمونه کامل علم و زهد است و باید نمونه های رفتاری این امام بزرگوار سرمشق زندگی جوانان ما باشد.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن افزود: حرکت در مسیر حق و حقیقت خواسته همه اولیای الهی بوده است و لذا باید همه ما و نسل جوان ما در این مسیر گام نهاده و با تاسی از اهل بیت(ع) برای تعالی و رشد تلاش کنند.

 

وی گفت: با توجه به اینکه در زمان حیات امام محمد باقر(ع) اوضاع فرهنگ اسلامی با مشکلاتی از سوی حکومت مواجه شده بود، لذا این امام همام تلاش فراوانی برای تقویت دین و علوم اسلامی داشت.

 

نیک‌انجام تصریح کرد: همزمان با شب شهادت امام محمدباقر(ع) کانون‌های فرهنگی و هنری فعال شهرستان اقدام به برگزاری مراسم‌های سوگواری کردند.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن خاطرنشان کرد: این مراسم ها شامل سینه زنی، نوحه خوانی وسخنرانی روحانیون درخصوص رسالت حضرت امام محمد باقر(ع) بود.    

 

 

*کانون‌های مساجد صومعه‌سرا میزبان سوگواران شهغادت امام محمدباقر(ع)

«نوراله صفرپور» با تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) اظهار کرد: درسالروز شهادت پنجمین اختر تابناک اسمان ولایت و امامت امام محمد باقر(ع) شهرستان صومعه‌سرا همگام با سراسرایران اسلامی غرق در عزا و ماتم  است.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا افزود: در این مراسم ها که در اکثر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان برگزارشد مردم ولایتمدار و دوستدار اهل بیت(ع) با حضور در مساجد مراسم های عزاداری و سوگواری آن امام همام را برگزار کردند.

 

وی گفت: امام محمدباقر(ع) بنیانگذار نهضت علمی علوی و گنجینه دانش مسلمانان است که فصل جدیدی را فراروی تاریخ اسلام در دین و دانش و آگاهی گشود.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا تصریح کرد: امام محمدباقر(ع) در دوران امامت خود نهضت علمی را طرح‌ریزی و راه‌اندازی کردند که تا ائمه بعدی ادامه داشت و اکنون هم باید سیره و روش اولیای الهی در مسائل مختلف در دستور علمی و عملی کار قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم نسل جوان و آینده ساز کشورمان با تاسی از سیره و روش این امام همام در دانش افزایی، علم آموزی و حقیقت طلبی بیش از پیش تلاش کرده و آینده ای نوید بخش برای جامعه مسلمانان رقم بزنند.

 

پایان پیام/ 526