دعای روحبخش عرفه در غرب گیلان/دست‌هایی که به تمنای حریم کبریایی به آسمان بلند شد

دعای روحبخش عرفه در غرب گیلان/دست‌هایی که به تمنای حریم کبریایی به آسمان بلند شد

تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱
همزمان با سراسر کشور دعای پرفیض عرفه و زمزمه بخشش با شور و حال خاصی در شهرستان‌های گیلان برگزار شد.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: روز نهم ذیحجه روز عرفه است که هر ساله مراسم دعای عرفه با حال و هوایی بسیار معنوی در سراسر کشور و بتع آن در استان گیلان برگزار می‌شود، عرفه روزی است که غبار عصیان از قلب‌ها بیرون می‌رود.

 

در اهمیت روز عرفه همین بس که جاماندگان از قافله آمرزش لیالی قدر، به این روز حواله داده می‌شوند؛ زیرا در روایات آمده هرکه در رمضان المبارک و در لیالی قدر آمرزیده نشود، باید تا عرفه و عرفات صبر کند.

 

امروز مساجد، بقاع متبرکه، هیئات مذهبی و حسینیه‌های ماسال، صومعه‌سرا و فومن و دیگر شهرستان‌ها مملو از مردمی بود که از شب‌های قدر جا مانده بودند و ندای «یا رب، یا رب» خود را تا به آسمان‌ها رساندند.

 

شرکت‌کنندگان در این مراسم روحانی به تأسی از دعای عرفه حضرت سید الشهدا(ع) در صحرای عرفات، در فضایی معنوی، این دعای پر فیض را با نوای مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) زمزمه و از ذات اقدس الهی طلب مغفرت کردند.

 

 

حجت‌الاسلام«علی شایان» اظهار کرد: عرفه روز آمرزش و بخشش و هر لحظه‌اش غنیمت است که باید از تمام لحظات آن بهره برد تا به بهترین‌ها هم در دنیا و هم آخرت دست پیدا کنیم.

 

امام جمعه موقت گوراب زرمیخ افزود: عرفه روزي است كه با بيان عظمت و صفات پروردگار در دعاهاي خود از نعمت هايي كه در اختيار ما قرار داده قدرداني مي كنيم .

 

وی با اشاره به اینکه خداشناسی بهترین فرصت در این روز است، گفت: امام حسین(ع) در دعای عرفه به گونه‌ای با خداوند منان صحبت می‌کند که اگر افراد به معنی این دعا دقت کنند، قطعا به خدا نزدیکر خواهند شد و بزرگی پروردگار را بیشتر درک می‌کنند.

 

 

«سیده زهرا صالح» که در مراسم دعای عرفه مسجد امام حسین(ع) صومعه‌سرا شرکت کرده بود اظهار کرد: عرفه فرصتي بي بديل براي راز و نيازهاي عاشقانه و عارفانه با خالق هستي است.

 

وی افزود: در لحظات ناب دعا، به اقيانوس بي كران احديت مي پيوندیم و به اميد عفو و بخشش، دستهاي پر از نياز و تمناي خود را عاجزانه به سوي آسمان مي گشايیم و با سردادن نواي «الهي العفو» از خالق هستي طلب رحمت و بخشايش داریم.

 

این بانو با بیان اینکه روز عرفه، روزی است که خداوند توبه داوود و آدم (علیهما السلام) را قبول فرمود، خاطرنشان کرد: در عظمت و بزرگی روز عرفه و قبولی توبه در آن، همین روایت بس که امام صادق(ع) فرمود: من لم یغفر له فی شهر رمضان لم یغفر له الی قابل الّا ان یشهد عرفه؛(9) کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، برای او بخششی، (در مواقع دیگر سال) نخواهد بود جز اینکه در عرفه حاضر باشد.

 

گفتنی است؛ دعاي عرفه براي نخستين بار توسط امام حسين(ع) در مراسم حج خوانده شد و حاوي آموزه هايي ارزشمند براي شناخت انسان و خالق است. ستايش حق تعالي، راز آفرينش انسان، اقرار به قدرت لايزال الهي و ستايش و سپاس خالق هستي است .

پایان پیام/ 526