گیلان غرق در نور و شادی/ کانون‌های مساجد میزبان عاشقان ابن الرضای ثانی(ع)

گیلان غرق در نور و شادی/ کانون‌های مساجد میزبان عاشقان ابن الرضای ثانی(ع)

تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱
شهرهای گیلان همزمان با سالروز میلاد امام هادی(ع) رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است و مراسم جشن در کانون‌های مساجد و اماکن مذهبی در حال برگزاری است.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری: همزمان با فرارسیدن شب میلاد ابن الرضای ثانی امام هادی(ع) شهرستان‌های صومعه‌سرا، فومن و ماسال غرق در شور و شادی شد.

 

شهرها آذین‌بندی و چراغانی شده و همه جای شهرها را ریسه بسته‌اند، شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) با پخش شربت و شیرینی خود را در این جشن بزرگ سهیم می‌دانند.

 

کانون‌های مساجد میزبان عاشقان امام هادی(ع) بودند و در این مراسم‌ها عاشقان و شیفتگان مکتب اهل‌بیت(ع) حضور داشتند و مداحان اهل بیت(ع) در مدح امام هادی(ع) به مدیحه‌سرایی پرداختند.

 

مراسم بزرگداشت سالروز ولادت حضرت امام هادی(ع) با حضور انبوهی از ارادتمندان اهل بیت (ع) و با شكوه و معنویت خاصی در کانون‌های مساجد در حال برگزاری است و سخنرانان و مداحان در بیان فضائل و مناقب آن حضرت به سخنرانی و مولودی خوانی می پردازند.

 

مسجد جامع شاندرمن هم در شب میلاد امام هادی(ع) میزبان عاشقان این امام همام بود و کربلایی حامد تقی‌زاده در این جشن به مولودی‌خوانی پرداخت و حاضرین با شربت و شیرینی پذیرایی شدند.

 

 

حجت‌الاسلام «عبدالحسین فنایی» با تبریک میلاد امام هادی(ع) اظهار کرد: امام هادی(ع) نمونه ای از انسان کامل و مجموعه سترگی از اخلاق اسلامی بود.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن با بیان اینکه یکی از نکات بسیار مهم در خصوص امام هادی(ع)، زیارت جامعه کبیره است که از وجود مقدس ایشان نقل شده است؛ افزود: زیارت جامعه کبیره یک زیارت بسیار ارزشمند و منبع بسیار غنی امام شناسی است که هم جواب شبهه هایی است که دیگران نسبت به امام و امامت داشتند و هم ابراز ارادت شیعیان مخلص نسبت به ائمه اطهار(ع) است.

 

وی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره، هدیه امام هادی(ع) است، گفت: هیچ زیارتی از نظر سند، متن و فصاحت به زیارت جامعه کبیره نمی‌رسد؛ علمای دین مقید به خواندن زیارت جامعه کبیره بودند و بر فصاحت، بلاغت و جامعیت این زیارت تصریح داشتند.

 

 

«یوسف نیک‌انجام»  با تبریک میلاد با سعادت دهمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت امام علی نقی (ع) اظهار کرد: سراسر شهرستان فومن در این مناسبت فرخنده غرق در شور، شادی و شعف است.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن با گرامیداشت دهه امامت و ولایت، افزود: این دهه با برکت با میلاد امام هادی (ع) مصادف شده و انتهای آن با عید سعید غدیر خم همراه است که شادی و فرخندگی را در این ایام برای مردم عجین می کند.

 

وی با اشاره به اینکه شب گذشته در کانون‌های فرهنگی و هنری شهرستان آیین‌های جشن و شادی برپا بوده است گفت: کانون‌های مساجد در فومن میزبان عاشقان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شب میلاد امام علی نقی (ع) بودند.

 

گفتنی است؛ امام ابوالحسن علی النقی (ع) ملقب به «هادی»، دهمین پیشوای شیعیان جهان در 15 ذیحجه سال 212 هجری در اطراف مدینه در محلی به نام «صریا» دیده به جهان گشودند.

امام هادی (ع) به لقب‌های دیگری مانند عالم، فقیه، امین و طیب نیز شهرت داشتند و كنیه مبارك ایشان ابوالحسن است، از آنجا كه كنیه امام موسی كاظم (ع) و حضرت امام رضا (ع) نیز ابوالحسن بود، لذا برای اجتناب از اشتباه، ابوالحسن اول به امام كاظم (ع)، ابوالحسن ثانی به امام رضا (ع) و ابوالحسن ثالث به امام هادی(ع) شهرت یافتند.

پدر بزرگوار حضرت امام علی النقی (ع)، حضرت امام جواد (ع) امام نهم شیعیان جهان و مادر ایشان «سمانه» از بانوان با فضیلت و با تقوا بودند.

امام هادی (ع) در سال 220 هجری و در سن هشت سالگی، پس از شهادت امام جواد (ع) به امامت رسیدند و مدت امامت ایشان 33 سال بود.

پایان پیام/ 526