لبیک به غدیر/ عقد اخوت محبان علی(ع) در قریه آل الله «سیوجان»

لبیک به غدیر/ عقد اخوت محبان علی(ع) در قریه آل الله «سیوجان»

تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱
سادات سیوجان کلاه، شال و لباس سبز سیدی و نوی خود را همزمان با عید غدیر خم می پوشند و دست در دست هم به صورت سمبلیک عقد اخوت و برادری را سر می دهند تا ارادت قلبی خود را به محضر مولا علی (ع) ابراز دارند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی؛ مقصدم روستای سادات و قریه آل الله سیوجان است. وروی روستا پر از پرچم های شاد و سه رنگ است و بوی عید ولایت از همان جاده خاکی روستا استشمام می‌شود.

 

آذین بندی روستای سیوجان

 درب هر خانه ای که نگاهم دوخته می شود شیرینی، گل و گلدان و پارچ شربت خنکی گذاشته اند تا از شیعیان و دوستداران حضرت و مولایمان علی(ع) پذیرایی کنند.

 

با دل و جان پذیرای مهمان های حضرت علی(ع) و فاطمه (س) هستند، لباس های نو و سبز رنگ خودشان را به تن کرده اند، پسران کوچک به همراه پدرانشان کلاه های سبزی بر سر نهاده اند و تمام سعی شان را کرده اند تا روستایشان را نو نوار و آذین بندی کنند. بوی سپند تمام روستا را فرا گرفته و هر خودرویی وارد قریه سادات می شود با شیرین و شربت خنک و عناب محصول روستای سیوجان در هوای گرم پذیرایی می‌شود.

 

 

سادات سیوجان در این روز بزرگ كه به عیدالله اكبر و عید آل محمد(ص) مشهور است، پیام امامت و ولایت را برای مردم بازگو می کنند. همچنین عقد اخوت (برادر شدن) یكی از آداب روز غدیر روستا است و برخی از اهالی روستای سیوجان هر ساله این مهم را انجام داده بدین گونه كه یكي از دو نفر دست راست خود را بر دست راست دیگري مي‏‌ گذارد و مي ‏‌گوید: «وَآخَیْتُكَ فِي اللهِ، وَصافَیْتُكَ فِي اللهِ، وَصافَحْتُكَ فِي اللهِ، وَعاهَدْتُ اللهَ وَمَلائِكَتَهُ وَكُتُبَهُ وَرُسُلَهُ وَاَنْبِیآءَهُ وَالاَْئِمَّةَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ عَلي اَنّي اِنْ كُنْتُ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ وَالشَّفاعَةِ وَاُذِنَ لي بِاَنْ اَدْخُلَ الْجَنَّةَ لا اَدْخُلُها اِلاّ وَاَنْتَ مَعي».

 

با تو در راه خدا برادر مي ‌‏شوم، با تو در راه خدا راه صفا و صمیمیت در پیش مي‌‏ گیرم، با تو در راه خدا دست مي‏‌ دهم و با خدا، ملائكه، كتاب ‌ها، فرستادگان و پیامبرانش و ائمه معصومین(ع) عهد مي ‌‏بندم كه اگر از اهل بهشت و شفاعت شده، اجازه ورود به بهشت یافتم، داخل آن نشوم مگر آنكه تو با من همراه شوي.

 

آنگاه دیگري مي‏‌گوید: «قَبِلْتُ» قبول كردم. سپس مي‌‏گوید: «اَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمیعَ حُقُوقِ الاُخُوَّةِ ما خَلاَ الشَّفاعَةَ وَالدُّعآءَ وَالزِّیارَةَ»؛ جز شفاعت و دعا و زیارت، همه حقوق برادري را ساقط كردم.

 

بعد از انجام این عقد اخوت این دو نفر با هم برادر یا خواهر ایمانی شده و در دعاها و زیارت ‌ها همدیگر را فراموش نمی كنند.

 

عقد اخوت به عنوان یكی از زیباترین سنت های پیامبر(ص) دل های اهالی روستای سادات سیوجان را به هم نزدیك تر كرده و سبب می شود این مردم نسبت به هم بیشتر متعهد شوند.

 

از بزرگ و کوچک سادات سیوجان در این روز بزرگ، لباس سبز سیدی، کلاه سبز و شال سبز سیدی پوشیده، عطر می زنند و به یکدیگر هدیه نقد عیدی می دهند، این عیدی برکت مال است و افراد غیر سید آن نزد خود نگه می دارند.

 

همه سادات این روستا از نوادگان امام هفتم موسی بن جعفر(ع) هستند كه دال بر این ادعا شجره نامه منتسب به سادات موسوی روستای سیوجان توسط مرحوم آیت الله مرعشی نجفی استخراج و در بزرگداشت عید غدیر سال 86 شمسی به سادات روستا اهدا شده است.

 

اوج شادی سادات در روز غدیر

«سید حسین رضازاده»، یکی از اهالی روستای سیوجن و مسئول ستاد غدیر این روستا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: سیوجان، از دیرباز به لحاظ اینکه متعلق به آل الله است، مردم اعتقاد زیادی به عید غدیر دارند و خود را شیفته حضرت علی (ع) می دانند.

 

وی با بیان اینکه جشن بزرگ عید غدیر در صبح این روز، از ساعات اولیه صبح تا ساعت دو بعد از ظهر ادامه دارد، گفت: این جشن به اطعام روز غدیر ختم می شود، خوشبختانه مهمان های زیادی از روستاهای اطراف و مرکز استان به این روستا می آیند.

 

به گفته وی روستا آذین بندی و مردم درب منازل خودشان گلدان و شیرینی و محصول استراتژیک روستا عناب می گذارند و آماده استقبال از مهمانان  و دوستداران حضرت علی (ع) می شوند.

 

رضازاده از اوج دید و بازدیدها در این روز مبارک گفت و ادامه داد: غیر سادات و یا سادات به دیدن خانواده سادات می‌روند و هدیه های نقدی و متبرک به یکدیگر می دهند.

 

همانطور که اوج حزن و اندوه ماه محرم، روز عاشورا است؛ اوج شادی ما شعیان هم عید غدیر است، افراد مختلفی برای برگزاری این جشن باشکوه همراهی و همدلی می کنند، تا پذیرای مهمان های ویژه روستا باشیم، این را رضا زاده گفت و افزود: مقدمات پشتیبانی این جشن از چند روز گذشته فراهم شده و آذین بندی روستا هم در حال اجرا است، سخنران محوری جشن بزرگ غدیر در روستای سادات سیوجان هم حجت الاسلام «زمانی» معاون حوزه های علمیه کشور است.

 

«عید غدیر است علی امیر است، اشهد ان علی ولی الله».

مسئول ستاد غدیر روستای سیوجان با بیان اینکه با حضور گرم و پر شور مردم و مسئولان، این جشن بزرگ برگزار می شود، گفت: هر ساله از مسئولان دعوت می شد اما چند سالی است که به دلیل کرونا دعوت انجام نمی شود، بعد از جشن بزرگ غدیر در مرکز استان، محوری ترین و بزرگترین جشن استان در روستای سادات سیوجان برگزار می شود.

 

وی از آمادگی گروه های سرود خواهران و برادران در جشن عید غدیر خبر داد و افزود: ما قصد داریم که موضوع غدیر را در جامعه جا بیندازیم همانطور که ما برنامه شیرخوارگان و اربعین، روز عرفه و یا اعتکاف را جهانی کرده ایم، این جشن بزرگ شعیان هم باید جهانی شود تا رضایت امیرالمومنین(ع) را جلب کنیم.

 

وی از عقد اخوت اهالی سادات در روز عید غدیر خم خبر داد و گفت: عقد اخوت سمبلیک سادات در این جشن برگزار و خواهران و برادران همانطور که کنار هم نشسته هستند دست در دست همدیگر می دهند و عقد اخوت سر می دهند و می گویند: «عید غدیر است علی امیر است، اشهد ان علی ولی الله».

 

وی گفت: بعد از مقام ربوبیت و وحدانیت خداوند، حضرت علی(ع) را به عنوان مولای خود می دانیم همانطور که در اشعار می گوییم «نه خدا نتوانمش گفت، نه بشر توانمش گفت»؛ ما نیز نه حضرت علی(ع) را خدا می دانیم و نه او را همسطح بشر، چراکه از شان یک انسان بالاتر است.

 

اطعام علوی دو هزار نفر

رضازاده با بیان اینکه در سال های گذشته ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر در این جشن حضور داشتند، افزود: اما بعد از شیوع بیماری کرونا جمعیت شرکت کننده کم شد، هم اکنون چند روزی است که دوباره کرونا از خواب بیدار شده لذا امسال هم پیش بینی می شود ۲ هزار نفر در این جشن شرکت کنند که تدارک غذایی این تعداد پیش بینی شده است.

 

وی تصریح کرد: ثواب اطعام روز غدیر در کلام بزرگان این است که اطعام روز غدیر ثواب اطعام 124 هزار پیغمبر را دارد، امروزه فضای مجازی کمی آسیب رسان است اما جوانان با کمی جست و جو در فضای مجازی و با مراجعه به کتاب الغدیر علامه امینی می توانند شبهات خود را رفع و رجوع کنند. 

 

مسئول ستاد غدیر روستای سیوجان با بیان اینکه اگر افراد عالمانه به موضوع غدیر نگاه کنند زندگی همه متحول می شود، گفت: غدیر گمنام و در پوشش خود نهفته است اگر غدیر احیاء شود تمام مسائل و شبهات جامعه رفع می شود اگر این موضوع برای همه مردم روشن و تبیین شود مشکلات و گره ها باز می شود.

 

روستای سیوجان از توابع شهرستان خوسف در 22 كیلومتری غرب شهر بیرجند واقع شده و با بیش از یک‌هزار و 500 نفر جمعیت، از روستاهای سادات پرور خراسان جنوبی است كه 95 درصد جمعیت آن را سادات تشكیل می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 575