فعالیت‌های کانون مسجد الکوثر در موضوع خانواده/از کارآفرینی تا مقابله با آسیب‌های خانوادگی

فعالیت‌های کانون مسجد الکوثر در موضوع خانواده/از کارآفرینی تا مقابله با آسیب‌های خانوادگی

تاریخ انتشار : ۳ مرداد ۱۴۰۱
کانون فرهنگی هنری مسجد الکوثر با راه‌اندازی مرکز رشد و رسیدگی به خانواده‌های محروم و انجام فعالیت‌های جهادی از این طریق و نیز توجه به بنیان خانواده و مقابله با آسیب‌هایی که آن را تهدید می‌کند توانسته منشا آثار مثبت در منطقه تهرانپارس شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگي هنری مسجد الکوثر از سال ۱۳۸۷ فعاليت خود را در حوزه فعاليت های آموزشی، محرومیت زدایی، معرفت افزایی و بصیرت آفرینی آغاز کرده است و توانسته با راه اندازی مرکز رشد در جذب مخاطبان نوجوان و جوان به مسجد گام های اثرگذای بردارد، هیئت یاس علقمه این کانون نیز در پیاده سازی آرمان های امامین انقلاب فعالیت های گسترده ای انجام می دهد.

 

حجت الاسلام «سیدمهدی سیدصالحی»، در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های کانون فرهنگی هنری مسجد الکوثر واقع در منطقه تهرانپارس، اظهار کرد: از زمان تشکیل کانون یکی از رویکردهای اصلی تشکیل حلقه های تربیتی بوده است. در همین راستا بحث آموزش نوجوانان و جوانان دانشجو و طلاب به همت اساتید خبره و متخصص با هدف معرفت زایی و با اجرای طرح مشکات، بصیرت افزایی و تقویت اعتقادات مذهبی گروه مخاطبان مورد توجه قرار گرفت.

 

هیئت یاس علقمه

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد الکوثر بیان کرد: حاصل تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته در کانون، تشکیل هیئت «یاس علقمه» با هدف پیاده سازی آرمان های امامین انقلاب و دغدغه مندی برای حرکت در مسیر تمدن اسلامی و برگزاری جلسات توسل به  ائمه اطهار(ع) و اینکه نوجوانان از همان سنین کودکی هیئتی شوند، بوده است.

 

راه اندازی مرکز رشد

وی ادامه داد: با توجه به اقتضائات محله اقدام به راه اندازی مرکز «رشد» در این کانون کردیم که یکی از محورهای فعالیتی این مرکز، تشکیل هسته های جهادی به منظور کمک رسانی به اقشار محروم و خانواده های نیازمند و بی سرپرست، کمک به پرداخت اجاره و رهن منزل مستاجرین محروم، فراهم کردن امکانات اشتغال برای جوانان، پرداخت هزینه های درمان بیماران بی بضاعت و هماهنگی با آزمایشگاه ها و داروخانه ها برای پرداخت هزینه های درمانی آنها بوده است. همچنین، به همت خیریه مسجد اقدام به تهیه غذای گرم و توزیع در میان نیازمندان به صورت ماهیانه می کنیم.

 

حجت الاسلام سیدصالحی افزود: در دوران کرونا برای 62 خانواده ای که کسب و کارشان را در این بحران از دست دادند، مایحتاج ضروری تهیه شد و ماهیانه به آنها کمک صورت گرفت. ویزیت رایگان این خانواده ها نیز بخشی از کمک های مومنانه بوده است. همچنین، در راستای رزمایش مواسات برای 200 خانواده نیازمند بسته معیشتی توزیع کردیم. پس از شیوع ویروس کرونا نیز شاهد فعالیت گروه های جهادی کانون بودیم به طوری که ضدعفونی معابر و خیابان ها و برپایی ایستگاه صلواتی توزیع ملزومات بهداشتی توسط جوانان مسجدی انجام شد.

 

اجرای طرح محرومیت زدایی با تشکیل هسته های جهادی

وی اجرای طرح محرومیت زدایی در مناطق محروم را از دیگر رویکردهای فعالیتی هسته جهادی کانون الکوثر دانست و گفت: در بحث محرومیت زدایی فعالان و اعضای این کانون به صورت داوطلبانه در مناطق محروم  استان های مختلف حضور می یابند و اقدام به جمع آوری کمک های مردمی و توزیع اقلام و تجهیزات مورد نیاز آنها و فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز می کنند.

 

وی دیگر رویکرد مرکز «رشد» را برگزاری دوره های بصیرت افزایی و آموزش دانست و بیان کرد: در این مرحله سعی داریم با برگزاری دوره های اعتقادی و آموزش احکام و پاسخ به شبهات در جهت معرفت افزایی آنها گام برداریم تا آنها ضمن اینکه در مباحث دینی قوی و فعال و در دیگر جنبه ها نیز از توانمندی های لازم بهره مند می شوند.

 

اهتمام به موضوع خانواده

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد الکوثر توجه به موضوع خانواده را یکی دیگر از محورهای فعالیتی مرکز «رشد» دانست و ابراز کرد: سعی کرده ایم با اجرای برنامه ها و برگزاری دوره های تربیتی با حضور مادران، موضوع تقویت بنیان خانواده ،تربیت فرزند را با حضور اساتید دانشگاهی و حوزوی دنبال و جلسات مشاوره درباره ازدواج را برگزار کنیم.

 

وی ادامه داد: در همین راستا، به زودی پایگاه مشاوره در مسجد افتتاح می شود، سعی داریم با راه اندازی این مرکز مشاوره در مسجد در این منطقه اتقافات خوبی در بحث مشاوره ای و کاهش آسیب های اجتماعی رقم بخورد.

 

حجت الاسلام سید صالحی تاکید کرد: به منظور تقویت حضور بانوان در مسجد و بررسی مشکلات آنها هم اقدام به راه اندازی واحد خواهران در مسجد کردیم تا با تشکیل هسته های فعال در بحث ارتباط گیری با بانوان محل، زمینه حضور آنها در فعالیت ها و برنامه های مسجد فراهم شود،از طرفی زمینه ازدواج جوانان را از طریق این واحد مورد توجه قرار دهیم. 

 

وی فعالیت های مهدوی را از اولویت های کانون فرهنگی هنری مسجد الکوثر معرفی و تاکید کرد: در این باره با دعوت از سخنرانان به جلسات دعای ندبه کانون رونق بخشیدیم و شاهد بودیم که توسل به حضرت بقیه الله(عج) با حضور پررنگ اهالی محل رونق قابل توجهی داشته است. همچنین با برگزاری حلقه های معرفت سعی کردیم برنامه ها و دوره های تقویتی تحصیلی برای مقاطع ابتدایی و دانشجویان برگزار کنیم.

 

اشتغال زایی و کارآفرینی

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد الکوثر اشتغال زایی و کارآفرینی را دیگر محور فعالیتی مرکز رشد معرفی کرد و ادامه داد: بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق کار و تولید ضمن ارتباط گیری با دستگاه ها و مجموعه های مختلف برای تعدای از اعضای کانون و جوانان جویای کار فرصت اشتغال ایجاد شد و در پی تعامل با برخی از مجموعه ها، نمایندگی برخی شرکت ها و کارخانه ها را راه اندازی و سعی کردیم با ایجاد کار آموزی و کسب تجارب کاری فرصت شغلی نیز برای جوانان فراهم کنیم.

 

وی تصریح کرد: علاوه بر این، با توجه به اینکه تعدادی از اعضای کانون مسجد الکوثر تسلط به زبان عربی دارند با تجار کشورهای عربی در بحث تجارت ارتباط برقرار و از این طریق تجارب شغلی کسب شد.

 

حجت الاسلام صالحی برگزاری نشست های بصیرت افزا در ایام انتخابات و مناسبت هایی همچون نهم دی را از دیگر محورهای فعالیتی کانون الکوثر معرفی کرد و گفت: دوره های عکاسی، گرافیک، طراحی و فتوشاپ برای فعالان کانون نیز به منظور اشتغال زایی و کارآفرینی برگزار می شود. همچنین دوره های ورزشی مانند فوتبال چمنی، پینگ پنگ، والیبال و فوتبال دستی به همت کانون برای نوجوانان و جوانان برگزار می شود.

 

وی برگزاری مسابقات فرهنگی همچون «برنا شو» و «شاخص شو» و مسابقات کتابخوانی و نقاشی را از دیگر فعالیت های این کانون فرهنگی هنری معرفی کرد.

 

 

پایان پیام/ 40