زندگی‌ای که به همت بچه‌های مسجد در روستای بیک پولاد جریان دارد

زندگی‌ای که به همت بچه‌های مسجد در روستای بیک پولاد جریان دارد

تاریخ انتشار : ۴ مرداد ۱۴۰۱
شعله همت و دغدغه مدير کانون فرهنگي هنري «شفا» در روستاي بيک پولاد شهرستان مرزي راز و جرگلان چراغ کارآفريني و اميد را در اين روستا پرفروغ نگاه داشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از خراسان شمالی؛ روستای «بیک پولاد» در منطقه مرزی شهرستان راز و جرگلان استان خراسان شمالی؛ یک روستا با چارقدهای بلند ترکمن که تا می شود می توان حواس ِرنگارنگ زندگی را به دنیای سخت کوش و امیدوارِ دامنه ها و صخره های پنهان و پیدایش متصل کرد، چله های ابریشمی که رنگ های قرمز و سبز و لاجوردی های براق را بغل گرفته، سفره های همیشه مهیا که روی انگشت های نور و نعمت بخشندگی زنانی با سلیقه، می درخشد.

 

اینجا دنیای روشن همدلی و حواس پرفروغ زندگی است، «ممکن نیست ها» معنی ندارد و آجر روی آجر هنر دست آدم های بخشنده و همدلی است که سفره زندگی را روی تراس آفتابی منتظر و تماشاگر پهن می کنند و  اینگونه قرار می گیردند، مدیر کانون فرهنگی هنری شفاء مسجد محمد رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ) این روستا از همین جنس، تراش خورده است  تا دغدغه و امید را کنار هم بگذارد و کارگاهی کوچک  برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در روستا فراهم شود.

 

به قول «عبدالحسین اسفندیاری» مدیر کانون فرهنگی هنری شفا، او که با هزینه شخصی خود کارگاه خیاطی برای بانوان سرپرست خانواده و زنان روستا راه اندازی کرده است، ما تلاش می کنیم که زندگی در روستا بماند.

 

وی می گوید: 9 دستگاه خیاطی با روش کارهای متفاوت برای کارگاه خریداری شده  که با همکاری و فعالیت  8 خیاط که همگی از بانوان ماهر و فعال هستند، در محل کارگاه کار تولید رونق گرفته است.

 

اسفندیاری مکثی می کند و با امید بیشتر از تلاش های مستمر و پیگیری ها برای توسعه این برنامه مدون کارآفرینی می گوید و اضافه میکند: خوشبختانه علاوه بر هشت خیاط فعال در کارگاه 13 تن از بانوان فعال روستا، نیز بیرون کارگاه و در منزل سفارش ها را آماده می کنند.

 

اسفندیاری همینطور ادامه می دهد و نحوه کار و تولید محصولات و البسه را تشریح میکند که: کارگاه تازه کارش را شروع کرده سعی ما بر این است در قدم های اول به جای طراحی و تولید، سفارش هایی از بیرون دریافت شود و سفارشات را به کمک خیاطان روستا آماده کنیم و بعد با گرم شدن چرخ فعالیت آن تصمیم به طراحی و تولید کارها و ارائه تولیدات اختصاصی  این کارگاه شویم.

 

او که خود پدر جوان خانواده ای  با شش فرزند پر نشاط است، این کارگاه تنها گوشه ای از فعالیت های فرهنگی و تربیتی اش در کانون فرهنگی هنری است، راه اندازی خانه قرآن و برگزاری کلاس های آموزش روانخوانی، روخوانی و حفظ وتربیت حافظان قرآنی نیز ازاقدامات کانون نام میبرد و می گوید: اینجا محافل قرآنی و جلسات انس با قرآن هیچوقت تعطیل نمی شود و در اوقات فراغت خصوصا ایام تعطیلات تابستان سعی کردیم تا نور قرآن بر دل ها بتابد.

 

کارگاه گلیم بافی و آموزش بافت قالیچه های ترکمنی و برنامه ریزی برای اجرای کلاس های هنری دیگر ازجمله خوشنویسی و عکاسی را در برنامه کانون معرفی کرد، اما افزود: اینجا به دلیل فاصله طولانی از شهر مربیان کمتر تمایل به حضور دارند امیدوارم این امکان فراهم شود تا بتوانیم هنرمندانی در روستا تربیت کنیم و آنها هم راهگشای دیگر علاقمندان باشند.

پایان پیام/ 9