محرم موسم بازگشت به مسجد است/مسجدی‌ها روضه‌های خانگی را حمایت و هدایت کنند

محرم موسم بازگشت به مسجد است/مسجدی‌ها روضه‌های خانگی را حمایت و هدایت کنند

تاریخ انتشار : ۵ مرداد ۱۴۰۱
یک خطیب مذهبی با اشاره به ظرفیت‌های ماه محرم برای تحقق نهضت بازگشت به مسجد، گفت: مساجد از قدیم الایام مرکز ثقل همه عزاداری‌ها، سیاهپوش کردن‌ها، حرکت دسته‌جات عزاداری، مجالس سخنرانی و تجلی شور و شعور حسینی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، در آستانه ماه محرم حسینی و به منظور بررسی ظرفیت‌های این ماه برای تحقق نهضت بازگشت به مسجد و نقشی که مسجدی‌ها می‌توانند در این باره و جهاد تبیین با محور آموزه‌های عاشورایی ایفا کنند با حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدحسین صدر»، کارشناس و خطیب مذهبی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

 

حجت‌الاسلام صدر درباره نقش مسجد در برگزاری جلسات همراه با شور و شعور حسینی و استفاده از ظرفیت ماه محرم برای جهاد تبیین، اظهار کرد: شان و شئون مسجد به عنوان محل عبادت و خانه خدا باید حفظ شود به ویژه آنکه مسجد همچون عبادتگاه دیگر امت‌ها نیست که فقط مجری و میزبان آئین ها به صورت شعاری باشد بلکه بنابر تعبیر بسیار لطیف رهبری معظم انقلاب، مساجد از ابتدای پیروزی انقلاب محل اجتماع مردم، اجرای تمام برنامه‌های انقلاب و اسلام و کشور و برنامه‌ریزی‌ها و تمام تجمعات بوده‌اند.

 

این خطیب مذهبی ادامه داد: ایشان در ادامه‌ استدلال می‌کنند: پیامبر اکرم(ص) هم در ابتدای هجرت که مسجد را در مدینه منوره بنا نهادند آن را صرفاً به اقامه نماز اختصاص ندادند بلکه مسجد را محل همه تصمیم گیری‌ها و اجرای همه برنامه‌ها قرار دادند و اینچنین، همه به مسجد رفت و آمد داشتند و از آن بهره می‌گرفتند.

 

شان و رونق مساجد حفظ شود

 

وی تاکید دارد: بنابر این سابقه تاریخی و دینی، شان مسجد آن است که حرمت و رونقش حفظ و آنچه مربوط به خدا و دین او است، در خانه خدا مطرح شود.

 

حجت الاسلام صدر با اشاره به اباعبدالله خواندن امام حسین(ع)، گفت: همه فرزندان حضرت(ع) علی نام داشته‌اند، لذا محدثین ذیل این کنیه که در زیارت‌ها، حضرت سیدالشهداء(ع) را با آن خطاب می‌کنیم، می‌گویند اینکه امام حسین(ع) را اباعبدالله می‌خوانیم برای آن است که با قیام عاشورا و عزاداری‌های ایشان، بندگی خدا احیاء شده است؛ لذا همانطور که زحمتکشان و افراد پیشرو در یک علم و صنعت را پدر آن علم و صنعت می‌نامند، (بلاتشبیه) امام حسین(ع) نیز به دلیل راهی که در مسیر بندگی گشوده اند، اباعبدالله نام گرفته اند.

 

وی تصریح کرد: چنان که در زیارت ایشان می خوانیم همه وجودشان را در راه خدا خرج کردند تا بندگان را از جهالت و پیروی شیطان نجات دهند: «بَذلَ مُهجَتـَهُ فيكَ ليَستـَنقـِذَ عِبادكَ مِنَ الجَهالةِ وَ حَيرَةِ». لذا محرم و صفر بهار بهره‌مندی از وجود مقدس امام حسین(ع) است که اگر از این فرصت خوب استفاده شود حقیقتاً همان که مرحوم امام فرمودند، رخ می‌دهد، یعنی با محرم و صفر اسلام زنده نگاه داشته می‌شود و بقا می‌یابد.

 

حجت‌الاسلام صدر در ادامه ابراز کرد: دو ماه محرم و صفر، فرصت ارزشمندی است که اگر از آن درست استفاده کنیم اسلام احیاء می‌شود، به ویژه آنکه بنابر نقل محدثان از همه فِرَق اسلامی، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ».

 

مساجد هدایت روضه های خانگی را عهده‌دار شوند

 

وی تاکید کرد: مهم آنکه مرکز ثقل همه عزاداری‌ها، سیاهپوش کردن‌ها، حرکت دسته‌جات عزاداری، مجالس سخنرانی، اشک ریختن‌ها، بر سر و سینه زدن‌ها از قدیم الایام در مساجد بوده و مسجد بهترین پایگاه برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت محرم و عزاداری‌های حسینی محسوب می‌شود. خوب است حالا که موضوع احیای روضه‌های خانگی رونق گرفته، مساجد و ائمه جماعات هدایت و فرماندهی این جلسات را بر عهده بگیرند.

این خطیب و منبری بیان کرد: اگر ائمه جماعات با تدابیر لازم، مساجد را پایگاه نشر معارف امام حسین(ع) قرار دهند و عزاداری‌ها به جای آنکه در مکان هایی مثل دانشگاه و ورزشگاه و ... در مساجد برگزار شود و اگر هیئتی فضای لازم برای برنامه نداشت امکان حضور در مسجد را بیابد و هیئت‌ها و تکایا، مسجد را پایگاه و محل استقرار خود قرار دهند آنگاه اقبال خوبی از برنامه‌های محرمی مساجد شکل گرفته و به نهضت بازگشت به مسجد کمک می‌شود.

 

وی با بیان اینکه نهضت بازگشت به مسجد و رونق مساجد وظیفه ما است، گفت: تحقق این نهضت در ماه محرم، نیازمند رعایت شور و شعور در کنار هم است، چون برنامه‌ای که شور و شعور دارد با بهترین اقبال مواجه می‌شود. سپهبد شهید حاج قاسم سیلمانی فرمود: ملت ما ملت امام حسین(ع) است ... این یعنی محبت به حضرت سیدالشهداء(ع) و زیارت ایشان در نهاد مردم ما قرار دارد؛ لذا اینکه مردم شور و شعور حسینی خود را به مسجد بیاورند هم حرمت و شان مسجد و هم حرمت امام حسین(ع) حفظ می‌شود و هم اقدامی ارزشی است. چنان که در گذشته مساجد محل ثبت‌نام، بدرقه و استقبال از زائران امام حسین(ع) بودند.

 

وی با اشاره به ظرفیت محرم حسینی برای جهاد تبیین، بیان کرد: سابقه این جهاد که از غرر بیانات رهبر فرزانه انقلاب است، به زمان پیامبر(ص) و ائمه(ع) باز می گردد، قرآن کریم متعدد به پیامبر(ص) خطاب کرده که ما قرآن را به تو نازل کردیم تا آن را برای مردم بیان کنی؛ ابتکار رهبری در تاکید بر لزوم جهاد تبیین، زیبا و بجا است به ویژه آنکه همه بیچارگی ها و واماندگی هایی امروزی ما، به دلیل جهل و ندانستن معارف قرآن است.

 

محرم و صفر بهترین بستر برای جهاد تبیین است

 

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: محرم و صفر بهترین بستر زمانی برای جهاد تبیین است، چون شخص امام حسین(ع) فقط به جهاد ظاهری اکتفا نکردند بلکه حقیقتاً جهاد تبیین کردند چنان که در زیارت حضرت(ع) در روز نیمه شعبان می خوانیم: «أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ وَلَمْ تَمُتْ بَلْ بِرَجاءِ حَيَاتِكَ حَيِيَتْ قُلُوبُ شِيعَتِكَ، وَبِضياءِ نُورِكَ اهْتَدَى الطَّالِبُونَ إِلَيْكَ؛ گواهی می‌دهم که تو کشته شدی و هرگز نمردی، بلکه به امید زنده بودنت دل‌های شیعیانت زنده شد و خواهندگان به روشنایی نورت، به سوی تو راه یافتند».

 

وی با اشاره به شهرت امام حسین(ع) به مصباح الهدی، گفت: مصباح یعنی چراغی که شب ظلمانی را به صبح روشن تبدیل می کند لذا عرب به خورشید مصباح می گوید ... اگر قرار باشد جهاد تبیین را به عنوان واجب عینی انجام دهیم و اگر کسی بخواهد برای آن قدمی بردارد، بهترین بستر زمانی محرم و صفر، بهترین مکان برای آن مسجد و بهترین جهادگران، سخنرانان، مادحین، ذاکران، مرثیه‌سرایان و شعرای آئینی هستند.

 

حجت الاسلام صدر در پایان خاطرنشان کرد: مساجد باید به عنوان محل عبادت و نشر بندگی خدا در ماه محرم و صفر، پایگاه جهاد تبیین شوند و در مساجد، معارف اسلامی تبیین و صادر شود.  

 

 

پایان پیام/ 9