حضور جهادي اعضاي کانون‌هاي مساجد در کنگره عظيم اربعين/از برنامه‌ريزي براي اسکان زوار تا اجراي ويژه‌برنامه‌هاي فرهنگي هنري

حضور جهادی اعضای کانون‌های مساجد در کنگره عظیم اربعین/از برنامه‌ریزی برای اسکان زوار تا اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد فعال در سراسر کشور در رويداد بزرگ اربعين، فعاليت‌هاي مختلفي را براي خدمات‌رساني به زوار ابا عبدالله (ع) تدارک ديده‌اند که از جمله آنها مي‌توان به اسکان و اجراي ويژه‌برنامه‌هاي فرهنگي هنري اشاره داشت.
 نشست هم‌اندیشی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعال سراسر کشور در رویداد بزرگ اربعین حسینی، با عنوان (مسجد تا حرم؛ از مسجد محل تا آسمان حرم) صبح امروز یکشنبه 9 مرداد در محل مجتمع فرهنگی هنری باغ زیبا تهران برگزار شد.
 
در این نشست کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعال در رویداد اربعین در دو نوبت صبح و عصر، به ارایه گزارشی از فعالیت‌ها و همچنین طرح پیشنهادات خود با هدف نقش آفرینی هرچه بهتر کانون های مساجد در ایام اربعین پرداختند که در ادامه بخش‌های منتخبی از آن را می خوانید:
 
کنگره اربعین یک فرصت برای جریان‌سازی فرهنگی است

«ولی‌الله نادعلی‌زاده» مدیر کانون فرهنگی هنری شهید «علی گرائیلی» از استان مازندران طی سخنانی ضمن تاکید نسبت به آماده کردن زیرساخت‌ها به منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر کنگره عظیم اربعین گفت: وظیفه ما حضور است؛ حضوری که منجر به شناخت از امام حسین (ع) و حضرت حجت (عج) شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید «علی گرائیلی» ادامه داد: مساله دوم پشتیبانی است. پیرو بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) نسبت به حمایت از موکب‌های عراقی، باید در این عرصه نیز پرشور ظاهر شویم.

 

وی گفت: کانون‌های مساجد باید نسبت به ماهیت و علت حضور مردم در اربعین فعال بوده و این مساله را تبیین کنند؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه در ایام تعطیلی مدارس قرار گرفته‌ایم، باید زمینه سازی برای سفر نوجوانان و جوانان فراهم شود به ویژه اکنون که با هجمه فرهنگی دشمنان مواجهیم بهترین بستر و بهترین راه برای هدف گذاری برای فرهنگ‌سازی و مقابله با این هجمه‌ها، اربعین است.

 

نادعلی‌زاده تصریح کرد: کنگره اربعین مثل دفاع مقدس الگو است، برای نسل جوان هم هیجان دارد و هم اینکه دارای فضای معنوی است.
 
تبلیغ با حضور روحانیون مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی

در ادامه این هم‌اندیشی «حمید آبیار» با اشاره به اینکه کانون فرهنگی هنری «مهدی موعود» شهرستان فردوس از سال  1395 به همین نام در شهر کاظمین راه‌اندازی شد، گفت: همواره تلاش کرد‌ه‌ایم تا خدماتی در راستای پشتیبانی از زائران در عرصه‌های مختلف ارایه کنیم که در این راستا موکب بخشی برای امور خیاطی، کفاشی، نانوایی سیار، بخش گمشدگان و .... دارد.
مدیر کانون فرهنگی هنری مهدی موعود (عج) شهرستان فردوس از استان خراسان جنوبی افزود: همچنین در موکب این کانون چندین روحانی مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی و همچنین مبلغان جامعه‌المصطفی (ص) العالمیه حضور دارند و به امر تبلیغ می پردازند.
 
وی گفت: ختم قرآن به صورت انتخاب «تک برگ از قرآن» که در موکب قرار دارد از جمله دیگر فعالیت های ما محسوب می شود که در دوره قبل کنگره عظیم اربعین 30 ختم قرآن به همین روش انجام شد.
 
آبیار با اشاره به فعالیت‌های هنری این کانون در جریان پیاده‌روی اربعین افزود: سال 1398 اقدام به ساخت مستند «از فردوس تا فردوس» کردیم که یکسال بعد از ساخت در شبکه مستند به نمایش در آمد.
 
راه‌اندازی یک موکب با مدیریت بچه‌های مسجد

در ادامه این هم اندیشی، «سعید عنایتی» ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن محرم حسینی گفت: پیشنهاد می‌کنم در کنگره عظیم اربعین استیج‌هایی را پیش‌بینی کنیم تا پاتوق اجرای برنامه‌های هنری اعم از سرود و تئاتر میدانی، پرده‌خوانی شود. ما در سال های گذشته در کانون مهدیه اجرای سرود به زبان عربی، انگلیسی را داشتیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
 
مدیر کانون فرهنگی مهدیه از استان اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه در تعطیلات تابستانی قرار داریم اگر بتوانیم موکبی راه‌اندازی کنیم که صفر تا صد آن به عهده بچه‌های مسجد باشد قطعا نوجوانان و جوانان استقبال می کنند، همچنین مساله دیگر برگزاری جشنواره‌های مختلف از جمله عکس اربعین است.
 
اربعین دانشگاه انسان سازی است

در بخش دیگری از این هم‌اندیشی خانم هوشمند به عنوان نماینده از کانون فرهنگی هنری جوادالائمه (ع) مشهد مقدس، با بیان اینکه موکب کانون ما در کاظمین، شارع امام علی (ع) استقرار دارد، اظهار کرد: این موکب قابلیت اسکان هزار نفر از خواهران و دو هزار نفر از برادران را دارد.
 
وی در ادامه افزود: مکتب اربعین دانشگاه انسان سازی است و ماحصل همه این فعالیت‌ها عرصه فرهنگ است، بنابراین اهمیت دارد که به این عرصه بیشتر توجه شود.
 
آموزش قرآن به زوار با حضور 10 نفر از طلاب

در ادامه «مسعود نیازی» مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالمهدی(عج) از استان ایلام بیان کرد: حفظ قرآن با حضور 10 طلبه و برگزای کلاس های نهج البلاغه و یک سری کلاس های ورزشی از جمله اقداماتی است که به همت اعضای کانون در کنگره عظیم اربعین ارایه می شود.

 

ارایه مباحث مهدوی در موکب 

 بخش دیگری از این هم اندیشی میزبان مباحث «مهدی کثیری» مدیر کانون فرهنگی هنری «شهدای دولت آباد» استان اصفهان بود.

 

وی طی سخنانی بیان کرد: ما در کنگره عظیم اربعین موکب فاطمه الزهرا (س) را داریم که  ظرفیت 500 نفر را دارد، همچنین مباحث دینی مختلف به ویژه در عرصه مهدویت داریم.
 
خدمات‌رسانی به مواکب با ماشین‌های سیار
در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین «زهیر ثباتی مقدم» با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه (س) قم هفت سال قبل توفیق داشت که موکبی به نام حضرت معصومه (س) داشته باشد و همزمان در مهران، نجف و کربلا نیز موکب حضرت خدیجه (س) را داشتیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه (س) گفت: امسال بنا داریم که موکب فیزیکی نداشته باشیم و موکب ما تنها در توزیع آب، گوشت، ارزاق، نان، یخ و نمک به دیگر موکب‌ها با ماشین های سیار خدمت رسانی دارد.
 
اجرا و بازسازی صحنه‌هایی از کربلا

در ادامه «قاسم نعیمی» مدیر کانون رهنگی هنری «حکمت» مسجد جامع نگین شهر از شهرستان آزادشهر گفت: موکب ما در عمود 7 جاده نجف به کربلا خدمات مختلفی نظیر اسکان، پذیرایی به هزار نفر از برادران و خواهران را دارد. 

 

وی ادامه داد: برگزاری نماز جماعت، ارایه بسته های فرهنگی، برگزاری مسابقاتی نظیر «نماز بخوان هدیه بگیر»، «قرآن بخوان هدیه بگیر» و همچنین «نامه ای به امام حسین (ع)»، بازسازی صحنه کربلا از جمله دیگر فعالیت ها محسوب می شود.
 
ساخت ماکت و برگزاری نمایشگاه فرهنگی هنری

بخش دیگری از این هم اندیشی میزبان «صادق قمی» مدیر کانون فرهنگی هنری «بقیه‌الله» از استان قم بود.
 
وی با بیان اینکه باید در بحث فرهنگی بیش از پیش فعالیت داشت، گفت: اگر اعتقاد داریم که اربعین ما را به ظهور نزدیک می کند باید در این محور نیز فعالیت و حرکت کنیم.
مدیر کانون فرهنگی بقیه الله افزود: ساخت ماکت و برپایی نمایشگاه فرهنگی هنری در موکب از جمله فعالیت های ما در کنگره عظیم اربعین است. 
 
فعالیت خادمیاران حسینی با هدف فعالیت در حوزه کودکان

در ادامه در ادامه این نشست، حسین قدیری، مدیر کانون فرهنگی هنری علی ابن ابیطالب (ع) استان ایلام با بیان اینکه قبل از دوران کرونا اسکان یک هزار و 500 نفر از طریق موکب این کانون انجام می شد، گفت: فراخوان و فعال کردن خادم‌یاران حسینی به منظور فعالیت در حوزه کودکان از جمله برنامه های تدارک دیده شده توسط این کانون است.
 
وی افزود: مشاوره درسی، ازدواج، مشاوره خانواده، توزیع بسته های بهداشتی و فراهم کردن زمینه های اشتغال از دیگر برنامه های این کانون در مناسبت های مختلف است.