سوگ عاشورايي به سبک کانون‌هاي مساجد خراسان شمالي/ از دستگيري از نيازمندان تا بصيرت‌بخشي حسيني

سوگ عاشورایی به سبک کانون‌های مساجد خراسان شمالی/ از دستگیری از نیازمندان تا بصیرت‌بخشی حسینی

تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
فعالان کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان شمالي همراه با ديگر ارکان مسجد، با برگزاري برنامه‌هاي ويژه فرهنگي در ايام عزاي سالار شهيدان، ترويج فرهنگ حسيني را سر لوحه فعاليت‌هاي خود قرار دادند.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)  از خراسان شمالی؛ عاشورای حسینی آمد، عزاداری سوگواران کاروان کربلا  به اوج خود رسید،  اهالی مسجد همراه عموم مردم در نقاط مختلف شهری و روستایی محور برنامه ها شدند و هدایتگر علم های عزاداری و جریان سنج و زنجیر و طبل ها؛ صدای تمسک جویی به حسین بن علی و 72 شهید نام آور و مانای سرزمین نینوا شد و آب رمز پیوند این روزهای عزا.

فعالان کانون های مساجد نیز همراه اهالی مسجد دستی بر تراش این عزاداری ها کشیدند و قدم به قدم شب های عزای حسین در دهه اول محرم را در قالب برنامه های مختلف در قاب تصاویر همراهی و نوحه  تجسم بخشیدند و در رثای حسین شهید بر سر و سینه زند.

«محمد رحیمی»، مدیر کانون فرهنگی هنری رمضان مسجد امام حسین (علیه السلام) بجنورد نیز در ادامه از طبخ و توزیع 9هزار و 700 پرس غذای گرم نذری بین خانواده های نیازمند با مشارکت خیرین در ایام دهه اول محرم خبر داد و گفت: 150 بسته معیشتی نیز همزمان با روز عاشورا  تهیه و بین نیازمندان توزیع شد.

«حسن حدادی»، مدیر کانون فرهنگی هنری عاشورا روستای بام اسفراین  نیز در ادامه  از آيين تعزيه‌خواني و سوگواری در ایام سراسر اندوه دهه اول محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و اصحاب کربلا، به همت  فعالان این کانون در محل مسجد جامع روستاي بام اسفراين خبر داد و گفت: مردم همراه تعزیه خوان ها به صحرای کربلا و حقانیت یاران حسین سفر می کردند و بر مظلومیت آن شهدا اشک ماتم می ریختند.

 

حجت الاسلام «محمد کاظم رضا پور»، مدیر کانون فرهنگی هنری شیخ بهایی روستای طراقی ترک  از توابع شهرستان بجنورد نیز با عنوان اینکه تلاش کردیم عزاداری ها و مراسم سوگواری ایام دهه اول محرم به سمت حل مشکلات مردم منطقه و کمک رسانی های جهادی سوق یابد، گفت: در این باره مشکلات روستا از جمله آب شرب و خانه عالم در دست پی گیری و رسیدگی قرار گرفت.

 

«امیر محمدی» میر کانون فرهنگی هنری نبی اکرم(ص) بجنورد به برنامه های ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان و دهه اول محرم اشاره کرد و گفت: ايستگاه  "محرم کودکانه" عزاداري و سوگواري ايام شهادت حضرت امام حسين (ع) و ياران باوفايش، در محل اين مسجد در اين شب هاي حزن و ماتم، برپا بود و کودکان تصورات خود را از شجاعت کاروان کربلا نقاشي و رنگ آميزي کردند.

 

وی همچنین برگزاری مراسم عزاداری و برپایی نمایشگاه نقاشی از آثار کودکان عزادار حسینی در محل این مسجد خبر داد.

 

«مریم امینی» مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای پشنده مسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) روستای پشنده از توابع شهرستان اسفراین  نیز برگزاری محافل قرآنی و قرآن آموزی کودکان و نوجوان در کنار مادرشان را از برنامه های پر رونق دهه اول محرم در این کانون عنوان کرد و گفت: در کنار عزاداری برای حسین بن علی تلاش کردیم تا جلسات قرآنی نیز پررنگ تر برگزار شود.

 

وی همچنین حضور مادران و فرزندان خردسالشان در مراسم شیرخوارگان حسینی را دیگر برنامه برگزار شده در ایام دهه اول ماه محرم در این کانون با همکاری ارکان مسجد نام برد.

 

«زهرا انصاری» مدیر کانون فرهنگی هنری "امام حسن مجتبی (علیه السلام)" روستای گسک اسفراین، نیز با عنوان اینکه در دهه اول محرم مادران با درآغوش گرفتن نوزادان و فرزندان خردسال خود، همدرد ربابِ مولا حسین(ع)  شدند و ناله حزن و اندوه سردادند، گفت: تمام تلاش بر این بود تا مراسم سوگواری و عزاداری ایام شهادت شهدای کربلا با آگاهی و بصیرت بخشی همراه باشد.

 

وی همچنین خبر داد: در این ایام به یاری خداوند و تمسک جویی به امام حسین (علیه السلام) و مشارکت خیرین سه دستگاه "سونی کید"(دستگاه تشخیص ضربان جنین) خریداری و به خانه بهداشت روستاهای گسک، قنبرباغی و باغشجرد اهدا شد تا مادران مسافت طولانی این روستاها تا مرکز شهر اسفراین را که با خطرات احتمالی سقط جنین رو به رو بود، را نپیمایند.

 

«یوسفعلی گریوانی» مدیر کانون فرهنگی هنری امام سجاد (ع) بجنورد نیز اعلام کرد: در ایام دهه اول محرم هر شب تعداد یکهزار پرس غذای گرم  طبخ و در سفره خانواده های نیازمند قرار گرفته است.

 

وی همچنین از تهیه 200 بسته معیشتی هر کدام به ارزش ریالی 4 میلیون ریال و توزیع آن بین خانواده های نیازمند خبر داد.

 

«زهرا براتی» مدیر کانون فرهنگی هنری مشکات اسفراین نیز از برگزاری مسابقه فرهنگی «احلی من العسل» خبر داد و گفت: این مسابقه به صورت مجازی با طرح سوال شیرین تر از عسل برای شما چیست و پاسخ از سوی نوجوانان در قالب ویدئوهایی کوتاه طراحی و اجرا شد.

 

وی همچنین برگزاری نشست بصیرتی دختران نوجوان در روزهای دهه اول محرم با موضوع واقعه کربلا  و بصیرت افزایی در این باره اعلام کرد.

 

«سیاوش جنتی» مدیر کانون فرهنگی هنری آیت الله خامنه ای بجنورد نیز از ارائه خدمات سلامتی به هیئتهای عزاداری توسط فعالان این کانون خبر داد و گفت: این خدمات با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان  انجام شد.

 

«اعظم نامور» مدیر کانون قدس مسجد جامع شهرستان راز و جرگلان نیز از تشکیل تیم گروه تذکر لسانی متشکل از دختران نوجوان در ایام ماه محرم خبر داد و گفت: در این باره هدیه هایی از اقلام حجاب تهیه شد که دختران نوجوان این تیم در حین تذکر به همسن و سالان خود این هدایا را نیز به آنها اهدا کردند.

 

وی آموزش قرآن و برگزاری جلسات حفظ جزء 30، قرائت سطح یک و سطح دو از دیگر برنامه های این ایام همراه با مراسم سوگواری و عزاداری اعلام کرد.

 

«حیدرعلی آذرسا» مدیر کانون فرهنگی هنری مقاومت روستای شهید آذرسای بجنورد در ادامه از برگزاری نمایشگاه عاشورا و حضور پر رنگ فعالان این کانون به همراهی ارکان مسجد آن در این نمایشگاه خبر داد و گفت: این نمایشگاه از هشتم تا چهاردهم مرداد ماه در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد دایر شد و مسئولان اعم از نماینده ولی فقیه در استان و نیز استاندار از غرفه کانون بازدید کردند.

 

برگزاری غرفه های نقاشی و معرفی کتاب و نیز غرفه عفاف و حجاب از اهم اقدامات کانون فرهنگی هنری بقیه الله (عجل الله تعالی فرج الشریف) شهرک فرهنگیان بجنورد  در ایام دهه اول ماه محرم می توان نام برد و همچنین کانون محبان الزهرا(سلام الله علیها) اسفراین با برگزاری مراسم عزاداری و کرسی تلاوت نور و تهیه بسته های غذایی و اطعام نیازمندان، کانون مهدویت روستای علی آباد بجنورد با برگزاری نشست های بصیرتی و قرائت دعای ندبه، کانون مهرورزان جوان در روستای کیکانلو مانه و سملقان با نقش آفرینی نوجوانان در مراسم و نیز کانون علی بن ابیطالب روستای قلی با برگزاری مراسم شیرخواگارن حسینی عزادار امام حسین(علیه السلام)  و یاران کربلایی اش شدند.

 

همچنین کانون های مساجد دیگر در اقصی نقاط استان نیز با تلاش گسترده نقش آفرین عرصه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و عاشورای حسین شدند.