تمدن اسلامی یعنی شکل‌گیری همه نظامات بر مدار حکمرانی امامت/امام مسجد حلقه نخست این شبکه است

تمدن اسلامی یعنی شکل‌گیری همه نظامات بر مدار حکمرانی امامت/امام مسجد حلقه نخست این شبکه است

تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام میرمحمدیان با بیان اینکه تمدن اسلامی یعنی شکل‌گیری همه نظامات مبتنی بر مدل حکمرانی امامت، گفت: امام مسجد اولین حلقه از شبکه امامت است. مردم امام مسجد را می‌بینند و مبتنی بر رفتار او مجموعه حکمرانی را قضاوت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «سیدناصر میرمحمدیان» در نشست شهدای حرم استان البرز با اشاره به فرازهایی از دعای عهد، اظهار کرد: اگر مهم‌ترین حاجت امام عصر (عج) ظهور است بنابراین باید از همه سریع‌تر به سمت این هدف حرکت کنیم اما سؤال اینجا است که نقشه راه این امر چیست؟ چه برنامه‌ای برای آن داریم؟


 

مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: برخی معتقدند با عمل به رساله عملی ظهور اتفاق می‌افتد اما کلی‌گویی در این سطح در خصوص برنامه‌ریزی برای ظهور صحیح نیست.

 

وی به خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی به عنوان گام های مقدمه ساز برای ظهور در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: این نقشه راه در رسیدن به ظهور است؛ ما باید در نهایت به تمدن اسلامی برسیم.

 

حجت‌الاسلام میرمحمدیان با اشاره به الگوگیری ما در شهرسازی، مدیریت و سایر زمینه‌ها از غرب، ابراز کرد: وقتی ما از تمدن سخن می‌گوییم به این معنی است که باید به جایی برسیم که اگر دشمنان ما در خانه خود، در اداره خود و در هرجا می‌خواهند فکر و برنامه‌ریزی کنند مانند ما فکر کنند.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر تبدیل زبان فارسی به زبان اول منطقه در 50 سال آینده، بیان کرد: این اتفاق به این معنی است که باید تولید دانش به زبان فارسی اتفاق بیفتد؛ این به معنی قالب شدن یک تمدن است.

 

وی با اشاره به عناصر مختلف تمدن، گفت: در هر تمدنی نرم‌افزارها و سخت‌افزارها و یک سیستم ‌عامل وجود دارد. سیستم‌عامل به‌عنوان استخوان‌بندی اصلی تمدن اسلامی برابر آنچه که قرآن بیان داشته است. این سیستم‌ عامل همان مدل حکمرانی است. این همان چیزی است که خداوند در مورد آن به پیامبر(ص) می‌فرماید: اگر آن را ابلاغ نکنی رسالت خود را انجام نداده‌ای. این مدل حکمرانی همان مدل امامت است.

 

حجت‌الاسلام میرمحمدیان ادامه داد: اینکه می‌گوییم سیستم‌ عامل تمدن اسلامی مدل حکمرانی امامت است به این معنی است که همه نظامات بر اساس آن شکل می‌گیرد.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت ابراز کرد: در حال حاضر مسئله اصلی ما حکمرانی اسلامی است. آنچه که برای تمدن‌سازی نیاز داریم این است که این امامت در سطح پایین جاری شود و شبکه امامت شکل بگیرد و امامت عام در مقیاس میانی شکل بگیرد.

 

وی بر لزوم تعینی بودن امام تأکید کرد و گفت: آیات متعددی به ویژگی‌های امام پرداخته است. خداوند در این آیات می‌فرماید: امام باید مدام مردم را ببخشد و درعین‌حال برای آن‌ها استغفار و طلب بخشش کند.

 

حجت‌الاسلام میرمحمدیان در پایان خاطرنشان کرد: دلیل اینکه امامت مساجد از مهم‌ترین کارها است، این است که امام مسجد اولین حلقه از شبکه امامت است. مردم امام مسجد را می‌بینند و مبتنی بر رفتار این امام مجموعه حکمرانی را قضاوت می‌کند.

پایان پیام/ 9