مسجد به هیچ شخص، نهاد یا گروهی اختصاص ندارد/از انحصاری کردن مسجد باید اجتناب کرد

مسجد به هیچ شخص، نهاد یا گروهی اختصاص ندارد/از انحصاری کردن مسجد باید اجتناب کرد

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
حجت الاسلام قاسم خانی گفت: مسجد به هیچ شخص، نهاد یا گروهی اختصاص ندارد و متعلق به عموم مردم است و همه افراد فارغ از وابستگی‌های قومی، سیاسی، فرقه‌ای و نژادی باید بتوانند آزادانه از آن استفاده نمایند.

«حجت الاسلام حجت قاسم خانی»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه، اظهار کرد: مساجد از بدو تأسیس حکومت اسلامی در صدر اسلام، مهم‌ترین مراکز تجمع، عبادت، آموزش معارف دینی و علمی، تصمیم‌گیری و حل مسائل مهم مسلمانان مساجد بوده‌اند.

امام جمعه شهستان خوی گفت: در جریان انقلاب اسلامی ایران، امامان انقلاب کوشیدند مساجد را احیا نمایند و آنها را به جایگاه اصلی خودشان برگردانند و به همین دلیل، پس از انقلاب، مساجد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند و با گسترش خدمات و فعالیت‌های آنها، در عرصه‌های گوناگون فردی و اجتماعی نقش‌آفرین شدند.

وی ادامه داد: یکی از رسالت های مهم مساجد جلب مشارکت خانواده‌ها در فعالیت‌های دینی و ترغیب آنان به حضور در مساجد است و در این خصوص راهبردهای گوناگونی وجود دارد که متناسب با شرایط و امکانات هر منطقه می‌توان از آنها بهره برد.

امام جمعه شهرستان خوی گفت: مشارکت خانواده‌ها در اداره امور مسجد مهم بوده و معمولاً، یک مسجد فعال و پویا دارای فعالیت‌های متعدد و متنوعی می‌باشد که گاه دامنه آن از برنامه‌های عبادی تا فعالیت‌های امدادی و تربیتی گسترده است و واگذار کردن بخشی از این فعالیت‌ها به خانواده‌ها نقش مؤثری در جذب آنان به مسجد دارد.

وی توجه جدی به بهداشت و نظافت مساجد، توجه به قسمت بانوان مساجد، توجه ویژه به قشر نونهالان، کودکان، نوجوانان و جوانان و داشتن برنامه برای آنها، توجه به اصل برقراربودن مساجد و باز بودن دائمی مسجد به روی مردم و برخورداری از امام جماعت خوش‌فکر و مردم‌دار را از جمله راه های مهم جذب خانواده ها در فعالیت های دینی است.

حجت الاسلام قاسم خانی ادامه داد: پیش‌بُرد امور مسجد و آبادانی آن، هم به لحاظ معنوی و هم به لحاظ مادی، اشتراک مساعی و همت والای هیئت امنای مسجد را می‌طلبد و آنان می‌توانند با همفکری و همدلی، مسجدی فعال و با نشاط ایجاد کنند و مهم‌ترین خصوصیات این افراد داشتن روحیه کار جمعی و همکاری صمیمانه با یکدیگر، تقسیم کارها و داشتن شرح وظایف مشخص، علاقه به کارهای مسجد و جدی بودن در پیگیری امور، آشنایی با نیازهای جوانان و خانواده ها و اعتقاد به کار فرهنگی است.

امام جمعه خوی گفت: مدیریت مسجد نوعی مدیریت معنوی است که با قلمرو فعالیت‌های متنوع آن سروکار دارد و از این رو، اداره امور آن مستلزم دانش و بینش عمیق در ابعاد مختلف می‌باشد و مسجدی مطلوب است که در کنار توجه به مسائل عبادی، برای جنبه‌های فرهنگی، تربیتی، آموزشی و امدادی خانواده‌ها نیز برنامه داشته باشند و به‌صورت جدی به این امور اهتمام ورزند و مساجدی که دارای محلی برای فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی، آموزشی و درمانی هستند، در جذب خانواده‌ها بسیار موفق بوده‌اند.

حجت الاسلام قاسم خانی در پایان سخنان خود گفت:  مسجد به هیچ شخص، نهاد یا گروهی اختصاص ندارد و متعلق به عموم مردم است و همه افراد فارغ از وابستگی‌های قومی، سیاسی، فرقه‌ای و نژادی باید بتوانند آزادانه از آن استفاده نمایند.

پایان پیام/ 566