مسجدالاقصی برای ما مسئله‌ای صرفاً سیاسی نیست/ هسته‌های مقاومت بر مدار مسجد شکل می‌گیرد

مسجدالاقصی برای ما مسئله‌ای صرفاً سیاسی نیست/ هسته‌های مقاومت بر مدار مسجد شکل می‌گیرد

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
مقدم با بیان اینکه مسجدالاقصی برای ما مسئله‌ای صرفاً سیاسی نیست بلکه پایگاه نشر خوبی‌ها در عالم است، گفت: در تشکیلات الهی، هسته‌های مقاومت در مقابل ظلم و جور و تجاوز در پیکره اسلامی بر مدار مسجد شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، «مهدی مقدم»، سرپرست معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور به مناسبت فرا رسیدن 30 مرداد، روز جهانی مسجد صبح امروز (یکشنبه، 30 مرداد) در گفتگوی زنده شبکه العالم حضور یافت و مباحثی را درباره مسجدالاقصی و موضوع مسجد مطرح کرد.

 

بنابر این گزارش، وی با اشاره به حدیث نبوی(ص) که فرمودند: «مساجد را برای قرآن بنا کرده‌اند»، اظهار کرد: این یعنی مسجد باید محل عمل به قرآن باشد؛ باید قرآن را احیاء و به آن عمل کنیم مسجد پایگاه این کار است در مسجد است که از حال نمازگزاران و همسایگان مطلع می شویم و به نیازمندان رسیدگی می کنیم.

 

وی با اشاره به جایگاه ویژه مسجدالاقصی نزد مسلمانان بیان کرد: به تعبیر قرآن تنها آنها که جهل و عناد دارند به دشمنی با این مسجد برمی خیزند. حتی اگر رژیم صهیونیستی فلسطین را اشغال نکرده بود باز هم توجه ما به مسجدالاقصی همین بود که امروز است. چون این مسجد برای ما مسئله ای سیاسی نیست بلکه پایگاه نشر خوبی ها در عالم است.

 

مقدم ادامه داد: از این رو، اقدامی که صهیونیست ها در آتش زدن مسجدالاقصی انجام دادند تعرض به خوبی ها بوده است لذا روز جهانی مسجد برای ما اهمیتی فراتر از مباحث سیاسی دارد و حتی بعد از اضمحلال رژیم صهیونیستی نیز ما این روز را گرامی خواهیم داشت.

 

وی با اشاره به آیه «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللهِ أَنْ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ ...؛ كيست ستمكارتر از آنكه نگذاشت نام خدا در مساجد الهى برده شود ...» (بقره، 114) بیان کرد: این آیه حقیقتاً معلوم می کند ظالم ترین آدم ها و اشقیاء آنها هستند که مردم را از حضور در مساجد منع می کنند و امروز می بینیم تجلی این سخن در کجا و کدام رژیم است! ... غیر از شیاطین و اشقیا کسی برای فروکاستن نور خدا تلاش نمی کند.

 

سرپرست معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با اشاره به نقش بی‌بدیل مسجد در پمپاژ معنویت و عبادت و روحیه مقاومت در محلات و بین مردم، گفت: با نگاه به مساجد جامع در شهرها و مساجد جهانی مثل مسجدالاحرام درمی یابیم در تشکیلات الهی، هسته های مقاومت در مقابل ظلم و جور و تجاوز در پیکره اسلامی بر مدار مسجد شکل می گیرند.

 

وی با بیان اینکه مساجد انواع مختلفی دارند، تاکید کرد: برخی از مساجد، ضرار هستند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: در این مساجد توقف نکنید.

 

مقدم درباره راه شناسایی مساجد ضرار ابراز کرد: بهترین راه آن است که به کارکرد و اتفاقاتی که مسجد رقم می زند، بنگریم چه برای نمازگزاران چه برای اهالی محله و چه برای نظام. اگر مسجد ما نتواند نسبت خود را با ظلم ستیزی و عدالت خواهی و خیرخواهی و کوچک و بزرگ و خرد و پیر مشخص کند، این مسجد کم‌خاصیت و بی‌اثر است.

 

وی اضافه کرد: مسجدی که (خدای ناکرده) با ظلم همکاری و همراهی کند، مسجد ضرار است در هر نقطه‌ای از عالم که قرار گرفته باشد. تک تک ما باید اهل مسجد اسلامی باشیم یعنی همان تعریفی که قرآن برای مسجد آورده است.

 

مقدم با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: مومن در مسجد همچون ماهی در آب است، تاکید کرد: یعنی مومن نباید هرگز رابطه خود را با مسجد قطع کند؛ اگر این ارتباط برقرار باشد هیچ دشمنی توان مقابله با ما را ندارد و ما مستحکم ترین دژ عالم را خواهیم داشت.

 

سرپرست معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در پاسخ به این سوال که چطور می شود امثال داعش از مساجد بیرون می آیند و به اسم اسلام خونریزی و جنایت می کنند، اظهار کرد: اگر از قرآن به معنای واقعی تبعیت نکنیم و به سراغ تفاسیر شخصی خود از قرآن برویم به این دام می افتیم چنان که داعش و امثال آن افتاده اند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دشمن خدا و دشمن بشریت و دشمن مسلمین که مشخصاً مظهر و تجلی آن صهیونیست است زمانی مقابله مستقیم با ما دارد و زمانی که می بیند نمی تواند در این میدان بایستد به مساجد ضرار روی می آورد اساسا این راهبرد الهی است که قرآن به ما یاد می دهد که شما از خروجی و کارکرد یک موضوع به صحت و درستی آن پی ببرید. مسجدی که خروجی آن ظلم و تعدی و آشتی با ستمگران است، مسجد ضرار است حتی اگر اسم مسجد داشته باشد و به ظاهر در آن نماز خوانده شود!

 

 

پایان پیام/ 9