مسئولان پشتیبان ائمه جماعت باشند/ اقامه نماز فقط در نوبت مغرب و عشاء نباشد

مسئولان پشتیبان ائمه جماعت باشند/ اقامه نماز فقط در نوبت مغرب و عشاء نباشد

تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
مرجع تقلید شیعیان در پیام به هجدهمین اجلاس روز جهانی مسجد با بیان اینکه اقامه نماز جماعت فقط در نوبت مغرب و عشاء نباشد، گفت: مسئولین محترم بایستی از امام جماعت پشتیبانی و احترام او را حفظ کنند.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد، هجدهمین اجلاس روز جهانی مسجد صبح امروز (یکشنبه، ۳۰ مرداد)، با پیامی از مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی(دامت برکاته) و سخنرانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و حجت الاسلام و المسلمین «محمدابراهیم»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و با حضور ائمه جماعات مساجد استان تهران، در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

 

در این مراسم، پیام ویدئویی حضرت آیت الله نوری همدانی(دامت برکاته) برای حاضرین پخش شد. مشروح این پیام به شرح زیر است:

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

الحمدلله رب العالمین

 

«الصلاةُ و السلامُ عَلیٰ البَشیرِ النَذیر و سِراجٌ منیر سیِّدُنا و نبیِّنا أبِی القاسمِ محمَّد و عَلی‌اهلِ بیتهِ الطَیِّبین الطاهرین، سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضین»

 

«وَلتَکُن مِنکُم أُمَّةٌ یَدعونَ إِلَى الخَیرِ وَیَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ»

 

از اینکه در مجمع محترم علما صحبت می‌کنیم خداوند را شاکریم و این موضوع را برای خود توفیق تلقی می‌کنیم.

 

دین مقدس اسلام کادرهایی معین کرده است. این دین اجتماعی کادرهایی برای کارهای مهم لازم دارد. همچنین جایگاه‌هایی در نظر گرفته که آن جایگاه‌ها دارای عظمت هستند و هم یک سری افرادی را برای این کار را معین کرده است. یکی از جایگاه‌های بسیار مهم، مسجد است.

 

مسجد در اسلام موقعیت مهمی دارد. زمان پیغمبر اسلام(ص) مسجد مرکز اجتماع بوده است. قضاوت‌ها در مسجد صورت می گرفت و اجتماعات در مسجد تشکیل می شد. برای جبهه و جهاد نیز از مسجد می رفتند و به هنگام برگشتن هم به مسجد می‌آمدند.

 

خلاصه مسجد جایگاه بسیار بزرگی دارد

 

این آیه مربوط به این موضوعی است که بایستی یک امتی، یک جامعه ‌ای و افرادی باشند که مردم را به خیر و صلاح دعوت کنند، به معروف امر و از منکر نهی کنند. و این‌قبیل افراد دارای فلاح و رستگاری خاصی می‌باشند.

 

از این جهت که شما عزیزان این موضوع به عهده گرفته‌اید، یک کادری هستید که این کار شما، تداوم کار پیغمبران و اولیا خداست و قرار است ادامه داشته باشد.

 

حدیثی که قرار است بخوانیم، بسیار مهم است. این حدیث در جلد یازدهم «رسائل به معروف و نهی از منکر»، از حضرت باقر«علیه السلام» هفت موضوع را برای این برنامه معین می‌کند.

 

إمامُ الباقرُ علیه السلام : إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبیلُ الأنبیاءِ ، و مِنهاجُ الصُّلَحاءِ ، فریضَةٌ عَظیمَةٌ بِها تُقامُ الفَرائضُ ، و تَأمَنُ المَذاهِبُ ، و تَحِلُّ المَکاسِبُ ، و تُرَدُّ المَظالِمُ ، و تَعمُرُ الأرضُ ، و یُنتَصَفُ مِنَ الأعداءِ ، و یَستَقیمُ الأمرُ

 

اول اینکه می‌فرماید در این کادر ... بها تقام الفرائض ... قوام فرائض و واجبات به این موضوع است ... و تَأمَنُ المَذاهِبُ ... تمام راههای زندگی امنیت پیدا می‌کنند ... و تَحِلُّ المَکاسِبُ ... و تمام کسب و کارها بدین ترتیب حلال می‌شوند ... و ترد مظالم ... حقوق افراد به آنها خواهد رسید ... و ترتل‌العدل ... عدالت برقرار می‌شود. دشمن کنار زده خواهد شد و کارها روبراه خواهد شد.

 

بنابراین امر به معروف و نهی از منکر به این طرز که گفته شد، در اینجا یک وظیفه ای است که باید این افراد به عهده بگیرند که آن هم علما هستند. بدین ترتیب که این ادامه کار پیامبران خدا است که بدین ترتیب بوجود آمده است.

 

چند نکته را هم درباره مسجد و امام جماعت مسجد عرض می کنم. اول اینکه باید بسیار و بسیار منظم باشیم. در هر کاری تا نظم نباشد توفیقی حاصل نمی‌شود و نتیجه گرفته نمی‌شود. اول مسئله نظم است.

 

دوم این که امام جماعت باید برنامه داشته باشد نه اینکه فقط نماز بخواند و برود.

 

او باید برنامه منظمی از قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه داشته باشد. اما نه خیلی خسته کننده! بلکه باید جذاب باشد! با ذوق و سلیقه خودش یک برنامه‌ای طراحی کند، که اشخاص بدانند این تاثیر گذار ولی جذاب است. این موضوعی است که باید برای بار آوردن افکار مردم و اشاعه معنویات اسلام، ادامه داشته باشد.

 

اما موضوع سوم که بسیار مهم است، این است که؛ امام جماعت در حومه خودش باید به افراد توجه داشته باشد. در میان افراد برخی‌ها فقیرند محروم هستند و مشکلاتی دارند. باید امام جماعت با کمال تواضع برخورد کند به طوری که مردم او را یارو یاور خویش بدانند. امام جماعت باید به مشکلات توجه کند و سعی کند تا آنها را حل کند. مردم را بشناسد و آنها هم او را به عظمت بشناسند.

 

 چهارم اینکه؛ اقامه نماز جماعت فقط به وقت مغرب و عشا نباشدنماز صبح، نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا باید به جماعت در مسجد اقامه شودباید شما بدانید که امام(ره) فرمودند و در ۱۰ جای صحیفه سجادیه آمده که؛ «کلکم راع و کلکم مسئول و عن رعیته...» همه شما عهده دار یک وظیفه هستید و زیر چتر شما افرادی قرار دارند. لذا شما در قبال افرادی که زیر چتر شما هستند مسئولیت دارید. این موضوع بسیار مهم است. چون امام جماعت مسئولیت مهمی دارد که البته ثواب بسیار زیادی هم دارد. امام جماعت باید در مراسم مردم شرکت کند. با مردم مهربان و متواضع بودن، در کنار مردم بودن یار و یاور مردم بودن، یکی از مزایایی است که بایستی علما اسلام از لحاظ اخلاق آن را در نظر بگیرند.

 

پنجاه نفر از علمای بزرگ دنیا کتابی به نام «ثورة الفقیه و دولته» نوشتندیعنی اینکه یک فقیه چگونه قیام کرده، چه دولت و حکومتی را به وجود آورده استهریک از این پنجاه نفر از یک زاویه خاص این انقلاب را مطالعه کردند و کار امام(ره) را بیان کردند که بسیار برجسته است. از جمله همین موضوع توجه به مردم. امر به معروف و نهی از منکر یکی از این زوایا است.

 

امام (ره) به تمام مستضعفان جهان و به تمام مردم که هر شأنی از شئون را داشتند، توجه کردند که این خیلی مهم است. این یکی از موضوعاتی است که در باره انقلاب مطالعه شده استالبته رهبر معظم انقلاب(دامت برکاته) مانند امام به این موضوع خیلی توجه دارند.

 

حضرت امیر(ع) در آن نامه ای که به مالک اشتر در موقع اعزام برای اداره کشور مصر دادند، فرمودند که «إنّما عِمادُ الدِّینِ و جِماعُ المسلمینَ و العُدَّةُ للأعداءِ العامَّةُ مِنَ الاُمَّةِ ، فلیَکُن صَغْوُکَ لَهُم ، و مَیلُکَ علیهم» مالک بدان که مردم ستون دین و اجتماع مسلمانان و سپر در برابر دشمن هستندچنانچه در جنگ تحمیلی دیده شد توجه به این مردم خیلی لازم است. این است که باید این نظامی که به وجود آمده به مردم خیلی توجه داشته باشد و اینکه هرکس به اندازه کار و همت خودش باید به مردم خدمت کند.

 

 در ضمن من از مسئولین محترمی که زحمت کشیدند و این مجموعه را برقرار ساختند، تشکر می کنم. از خداوند متعال مزید توفیقاتشان‌را خواستارممسئولین محترم بایستی از امام جماعت پشتیبانی و احترام او را حفظ کنند. بالاخره کسی که در اینجا آن مدیریت اسلامی را بر عهده دارد، امام جماعت است. لذا ما بایستی تعظیم در برابر امام جماعت را در نظر بگیریم.

 

 

پایان پیام/ 40