حفظ بافت بومي و جلوگيري از مهاجرت مردم روستا با کارآفريني کانون «عاشوراييان» روستاي چاه کبگان

حفظ بافت بومی و جلوگیری از مهاجرت مردم روستا با کارآفرینی کانون «عاشوراییان» روستای چاه کبگان

تاریخ انتشار : ۶ شهريور ۱۴۰۱
قريشي، ضمن تشريح فعاليت‌هاي اعضاي کانون عاشوراييان در عرصه کارآفريني گفت: ما با تلاش توانستيم بافت بومي در روستاي چاه کبگان شهرستان مُهر را حفظ کرده و از مهاجرت مردم به شهر با ايجاد اشتغال جلوگيري کنيم.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان فارس، کارآفرینی یک مفهوم وسیع و دارای ابعاد مختلف است که با شرایط اقتصادی و معیشتی امروز، اهمیت خود را بیش از پیش نمایان کرده است. کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری با بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندی ها و نقطه قوت خود یعنی ارتباط مستقیم با اقشار مختلف مردم سعی کرده اند تا در زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی مردمی گام های موثری بردارند.

 
بر این اساس، ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان فارس در راستای معرفی کارآفرینان کانون های مساجد استان، مصاحبه اختصاصی را با «حمید قریشی»، مدیر کانون فرهنگی هنری «عاشوراdیان» مستقر در مسجد سیدالشهداء (ع) روستای چاه کبگان شهرستان مُهر انجام داده است که در ادامه مشروح این مصاحبه را میخوانید:


 

به عنوان نخستین سئوال برای مخاطبان ما که غالبا از اصحاب و اعضای کانون های مساجد هستند، اهداف خود را از فعالیت در عرصه کارآفرینی در روستای چاه کبگان شرح دهید؟

با توجه به مهاجرت مردم از روستا به شهر و لزوم جلوگیری از این اتفاق، به فکر راه اندازی کسب و کاری متناسب با شرایط محلی افتادیم تا مردم در درون روستا و محل زندگی مشغول به کار شوند و اقلام تولیدی نیز به تولید خود مردم برسد.
از سوی دیگر عدم اشتغال روستایی و پایدار نبودن آن باعث شد تا کارآفرینی برای مردم روستا صورت گیرد.


 

کارآفرینی در چه رشته هایی صورت گرفته و توانسته است چه برکات و اثراتی با خود به همراه داشته باشد؟

در رشته های تولید فرش وگلیم بافی، پرورش مرغ بومی و تخم مرغ محلی، تولید نان تنوری محلی، پرورش گل و درخت و تعمیر کفش به ویژه برای افراد دارای مشکلات جسمی کارآفرینی شده است به گونه ای که محصولات در خود روستا به مصرف محلی می رسد و برای خارج از روستا شخص سرمایه گذار مواد اولیه را در اختیار تولید کننده قرار می دهد و سفارش خود را تحویل می گیرد. همچنین در نمایشگاه ها نیز غرفه های فروش فرش و صنایع دستی برپا می شود که در معرفی این هنر تاثیر دارد.


 

راه اندازی کسب و کار های محلی برای چند نفر اشتغالزایی داشته است ؟
در تولید فرش و گلیم بافی برای 15 نفر به صورت مستقیم و برای 10 نفر به صورت غیرمستقیم، در پرورش مرغ بومی و تخم مرغ محلی برای 10 نفر به شکل مستقیم اشتغالزایی شده است و در تولید نان تنوری محلی 10 نفر مشغول به کار هستند. کارگاه های در محل روستا و به شکل مشاغل خانگی ایجاد شده است و مردم در خانه خود به تولید می پردازند.


 

آیا تاکنون در زمینه راه اندازی مشاغل حمایت هایی دریافت داشته اند؟ انتظارات شما از مسئولان ذیربط چیست؟ 
با لطف پروردگار پنج سال است که مشاغل خانگی با محوریت کانون و مسجد به صورت مردمی راه اندازی شده است و هیچ حمایتی دریافت نکرده ایم و با همکاری نیرو های مردمی و بچه های مسجدی در حال انجام است. استقبال خوبی از محصولات می شود اما سرمایه کم است و نیاز به حمایت داریم.


با توجه به ظرفیت ها و شرایط اقتصادی روستای چاه کبگان در زمینه کارآفرینی چه ایده ها و برنامه هایی را برای آینده مد نظر دارید؟


با توجه به ظرفیت های محل ایجاد کارگاه خیاطی، کارگاه بسته بندی تولیدات و فراورده های خرما و لبنیات محلی، پرورش اسب و گل و گیاهان دارویی در آینده در دست اقدام است. انگیزه بالایی در این امر در روستا وجود دارد و نیازمند حمایت هستیم چرا که در حال حاضر سرمایه گذار مواد اولیه را در اختیار تولیدکننده قرار می دهد و با قیمت مصوب خریداری می کند و سود چندانی برای تولید کننده ندارد که این امر با اعطای وام کم‌بهره محقق می شود.


 

سخن آخر...
درخواست وام کم بهره برای رونق اشتغال و پایدار ماندن اشتغال روستایی و همچنین همکاری نهاد های ذیربط در امر اشتغال برای توسعه ظرفیت ها را خواستاریم. ظرفیت های خوبی برای ایجاد اشتغال در این روستا وجود دارد به عنوان مثال در زمینه پرورش اسب می تواند حرف برای گفتن داشته باشد و همچنین با توجه به توانمندی های متعدد ایجاد مجتمع گردشگری و اقامتگاه های بومگردی شامل اقامتگاه، رستوران، عرضه لبنیات محلی و لباس های محلی می تواند روستا را به یک قطب گردشگری د جنوب کشور تبدیل کند.


گفت و گو: مرضیه خداجو