ظرفیت‌های کرمانشاه برای کسب عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران

ظرفیت‌های کرمانشاه برای کسب عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام کلات‌پور با اشاره‌به ظرفیت‌های استان کرمانشاه برای انتخاب شدن به عنوان پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران، گفت: مساجد این استان در آگاهی‌بخشی حقوقی به مردم با طرح‌هایی همچون «هر مسجد، یک حقوقدان» پیشتاز هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: برنامه «صبح و گفتگو» با موضوع «کرمانشاه؛ گزینه پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران» در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام افشین کلات پور، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه و احمد برومند معاون شبکه سازی و امور نخبگان پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

 

حجت الاسلام کلات پور در برنامه «صبح و گفتگو» بیان کرد: در استان کرمانشاه در حال آماده سازی کانون های مساجد برای انجام فعالیت های فرهنگی، هنری و قرآنی هستیم و جایگاه خوبی را در بین استان ها کسب کرده ایم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه افزود: استان های دیگر کشور نیز در حال تلاشند و امیدواریم در یک رقابت رفاقتی و فرهنگی بتوانیم در استان کرمانشاه اقدامات شایسته ای را انجام دهیم.

 

وی تاکید کرد: وقتی شهری به عنوان پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران انتخاب شود، قطعا زمینه انجام اقدامات فرهنگی بیشتر در آن شهر فراهم می شود و در کنار آن، بودجه های خوبی نیز به شهر تخصیص می یابد.

این مقام مسئول یادآور شد: استان کرمانشاه در هشت سال جنگ تحمیلی، خط مقدم جبهه ها بود و در زلزله چند سال قبل هم بسیاری از زیرساخت های خود را از دست داد لذا انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی کشور می تواند تحولات بزرگی را در برای استان رقم بزند.

 

حجت الاسلام کلات پور با تأکید بر لزوم احیای نقش و جایگاه اصلی مساجد در کشور، گفت: مساجد در صدر اسلام به عنوان پایگاه بودند، ما نیز باید مساجد را به این حالت برگردانیم و صرفاً به عنوان محل عبادت به آن نگاه نکنیم تا شاهد اقبال مردمی از مساجد باشیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه افزود: مردم باید به این اطمینان برسند که فرزندان شان می توانند در مساجد به مسائل رشد و تعالی روحی خود بپردازند.

 

وی تاکید کرد: بسیاری از کانون های مساجد در قالب گروه های سرود، تئاتر انقلابی، کلاس تفسیر قرآن و احکام فعالیت می کنند و اخیراً نیز با رویکرد جدید قوه قضائیه طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» را پیگیری می کنیم و مساجد کرمانشاه در آگاهی بخشی حقوقی به مردم پیشتاز هستند.

 

در ادامه برنامه «صبح و گفتگو»، برومند با اشاره به معیار تصمیم گیری و اولویت بندی گزینه ها برای تعیین پایتخت کانون های فرهنگی هنری، گفت: ما پیشنهادات زیادی داشتیم از جمله اینکه ابتدا طرح جامع مطالعاتی از منظر آینده پژوهی انجام شود تا آینده نقش آفرینی مساجد در امور مختلف از جمله فرهنگی، تربیتی، تحولات اجتماعی و اقتصادی تعیین شود.

 

معاون شبکه سازی و امور نخبگان پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی با بیان اینکه ترسیم یک سند چشم انداز به تعیین و ارزشگذاری شاخص ها و اولویت ها کمک خواهد کرد افزود: در این صورت می توان از بین استانهای فعال، استان برتر را انتخاب کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در چشم اندازی که برای آینده هویت مساجد ترسیم کرده ایم، رویکرد تربیتی را به عنوان اولویت سیاستی قرار می دهیم و بر اساس این سیاست و شاخص ها، عملکرد استان ها رتبه بندی می شوند.

پایان پیام/ 9