کنگره عظيم اربعين حسيني رويکردي تمدن‌ساز در امتداد حرکت امام خميني (ره) است

کنگره عظیم اربعین حسینی رویکردی تمدن‌ساز در امتداد حرکت امام خمینی (ره) است

تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام و المسلمين خداداده، در آيين اختتاميه هشتمين سوگواره «علمدار کربلا» در استان ايلام طي سخناني بيان کرد: کنگره عظيم اربعين حسيني رويکردي تمدن‌ساز در امتداد حرکت امام خميني (ره) است.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان ایلام: هشتمین دوره سوگواره علمدار کربلا با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، «سید عدنان محمد الموسوی» قائم مقام حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس (ع)،  «سارا فلاحی» نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات کشوری و مدیران استانی در ایلام  امروز یکشنبه 13 شهریور ماه به کار خود پایان داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه کنگره اربعین حسینی حماسه عظیمی است که به ویژه در سال‌های اخیر رونق بیشتری یافته است، افزود: آنچه که در پیاده روی اربعین حسینی اتفاق می‌افتد؛ حضور معنوی ملت‌های مسلمان و به ویژه شیعیان است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: سلوک میزبان و مهمان در کنگره عظیم اربعین حسینی متشکل از روح تمدنی است که به سمت آن حرکت می‌کنیم، تمدنی که آوازه و نقش خود را در جامعه بشری بر جای خواهد گذاشت.

وی گفت: واقعه اربعین در این دوران فقط به عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) شناخته نمی شود، بلکه یک خیزش عظیم را  با حضور خیل گسترده از مسلمانان جهان شکل داده است، خیزشی که در لبیک به ندای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» به گوش جهانیان می رسد.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده با بیان اینکه حمایت و یاری به امام حسین (ع) در واقع تعبیری از آیه شریفه «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً ...» است، تصریح کرد:  خداوند در این آیه می فرماید: « کیست که خدا را قرض الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید...»؛ بر این اساس ما با یاری به ترویج سیره سیدالشهدا (ع) در واقع خودمان را یاری می کنیم. رنگ و بوی حسینی، علوی و فاطمی گرفتن در واقع همان نقطه آغازین یاری امام حسین (ع) است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش دیگری از مباحث خود با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم عزاداری و حضور در هیئات و سوگواری‌ها، بهانه‌ای برای عرض ارادت به اهل بیت (ع) هستند، افزود: همه مدیون این خون پاکی هستیم که به پهنای تاریخ به ما نور و ارزش داده است.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده افزود: شکل گیری کنگره عظیم اربعین حسینی و حضور میلیونی مردم در این حماسه، یادآور بزرگ مردی است که امروز مسلمانان مدیون او هستند؛ امام خمینی (ره) مسیری را آغاز کرد که مقارن با عزت شیعیان بود؛ امام (ره) این روزها را ندید که جمعیت میلیونی از مسلمانان به سمت مضجع شریف سیدالشهدا (ع) حرکت می کنند، اما برکت خون شهدا و مجاهدت امام خمینی (ره) به عنوان عارفِ سالک و زاهدی که زندگی خود را وقف اسلام کرد، فراموش شدنی نیست؛ بنابراین به پیشنهاد دوستان امسال همه ما باید در کنگره عظیم اربعین به نیت شهدا و امام راحل قدم برداریم و  زیارت کنیم.