ابتکار یک مسجد/ توفیقات یک کانون روستایی در اشتغالزایی بانوان

ابتکار یک مسجد/ توفیقات یک کانون روستایی در اشتغالزایی بانوان

تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸
کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد ولیعصر(عج) روستای لوحه‌سرا در زمینه اشتغالزایی برای بانوان توفیقات زیادی را کسب کرده است.

خبرگزاری شبستان، ماسال_مائده فلاحتکارضیابری: مساجد از صدر اسلام تاکنون همواره نقش فعالی در جوامع داشته‌اند، به‌گونه‌ای که در زمان پیامبر(ص) این پایگاه عبادی سیاسی در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و رسیدگی به مشکلات مردم نقش مهمی ایفا می‌کردند.

 

از طرفی این پایگاه‌های اثرگذار مردمی بهترین مراکز برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی در زمانه‌ای که با بحران بیکاری مواجه هستیم، به شمار می‌آیند.

 

یکی از این کانون‌های فرهنگی هنری فعال که با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری و مهارت‌آفرینی سعی در جذب بانوان روستایی به مسجد و نیز آموزش آنها در رشته‌های مختلف می‌کند، کانون فرهنگی هنری شهدا در روستای لوحه‌سرا ماسال است.

 

این کانون با توجه به مسئول پرتوانش با برنامه‌های جذاب زمینه حضور نوجوانان بویژه خواهران را به مسجد فراهم کرده و توانسته با مهارت‌آموزی برای بانوان عضو این کانون اشتغال‌زایی کند.

 

کانون فرهنگی هنری شهدای روستای لوحه‌سرا از 9 سال قبل با مجوز ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گیلان تاسیس شده و برگزاری دوره‌های قرآن‌آموزی، صنایع دستی و قالیبافی بخشی از برنامه‌های آموزشی است که در این کانون برگزار می‌شود.

 

 

«مهین کاظمی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: کانون فرهنگی هنری شهدای لوحه‌سرا، پس از تاسیس تاکنون برنامه‌های زیادی در حوزه فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و هنری اجرا کرده است.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد ولیعصر(عج) لوحه‌سرا افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی و بحران بیکاری که بسیاری از خانواده‌ها با آن روبرو هستند، به نظرمان رسید که اگر کانون در زمینه مهارت‌آفرینی و اشتغال‌زایی برنامه‌ای داشته باشد، می‌تواند تا حدودی مشکلات خانواده‌ها را در زمینه حل کند و از طرفی گامی در رونق تولید ملی و عرضه محصولات داخلی برداشت.

 

وی با بیان اینکه با شناخت علایق افراد برای اشتغال به کار آنان زمینه را فراهم کردم، گفت: توانستم در حد توان خودم پس از اموزش به بانوان برایشان ایجاد اشتغال کنم.

 

 

کاظمی با بیان اینکه بیشتر سعی و تلاشم در این چند سال اشتغالزایی برای زنان بی‌بضاعت و یا بی‌سرپرست هست، بود تصریح کرد: بیشتر فعالیتم در زمینه آموزش قرآن، تابلوفرش و گلیم‌بافی است که هر فرد بنا به سلیقه خود در این کلاس‌ها شرکت می‌کند.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری شهدای لوحه‌سرا با بیان اینکه از گروه سنی هفت سال به بالا در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، خاطرنشان کرد: با برگزاری این کلاس‌ها افراد زیادی جذب مسجد شده‌اند.

 

وی اظهار کرد: تعدادی از بانوان هم که در قالیبافی آموزش دیده‌اند، در حال حاضر صاحب کسب و کار در این زمینه شده‌اند و سفارش کار به آنها ارایه می‌شود.

 

یکی از بانوان کارآموز در این کانون با بیان اینکه این کار سبب جذب ما به مسجد شده و برایمان ایجاد اشتغال می‌کند، افزود: با برگزاری چنین کلاس‌هایی مسجد از یکنواختی در می‌آید و سبب جذب بیشتر جوانان به این مکان مقدس می‌شود.

 

 

وی با اشاره به شعارهای سال مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، گفت: با ایجاد چنین کلاس‌های آموزشی به منویات مقام معظم رهبری لبیک گفته می‌شود و برای بانوان روستایی هم رونق کسب و کار صورت می‌گیرد.

 

این بانوی لوحه‌سرایی با اشاره به اینکه نباید از مسجد فقط برای اقامه نماز استفاده کرد افزود: کانون‌های مساجد نیز مانند سایر نهادها یک نهاد انقلابی و تاثیرگذار در زمینه‌های فرهنگی در سطح محلات است و باید خود را برای حضور نوجوانان و جوانان آماده کند.

 

وی خاطرنشان کرد: مساجد به‌عنوان کانون رشد و ارتقای جامعه محسوب می‌شود، به‌همین دلیل اولین انتظاری که از مسئولان مسجد می‌توان داشت، این است که به‌عنوان یک دانشگاه و مدرسه نقش تبیین کننده در پیرامون مسجد داشته باشند.

پایان پیام/ 526