کاهش هزینه سفرهای فرهنگ ساز عتبات عالیات در مقایسه با سفر به ترکیه

کاهش هزینه سفرهای فرهنگ ساز عتبات عالیات در مقایسه با سفر به ترکیه

تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
ستاد امر به معروف و نهی از منکر خواستار نظارت بر وضعیت سفرهای هوایی و زمینی فرهنگ ساز عتبات عالیات به خصوص قیمت بالای بلیط پروازهای داخلی به مقصد شهر مقدس نجف در روزهای منتهی به«معروف بزرگ جهانی» اربعین حسینی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان تهران در آستانه اربعین حسینی و اعزام خیل مشتاقان اباعبدالله(ع) برای زیارت عتبات عالیات، در روزهای اخیر در حالی که هنوز 10 روز تا رسیدن به اربعین حسینی فاصله داریم باز هم شاهد افزایش قابل توجه نرخ پروازهای داخلی و نایاب شدن سریع بلیط در هفته منتهی به این حماسه بزرگ هستیم و نرخ پروازهای خارجی به این مقصد هم سربه فلک کشیده است.

در اوایل سال جاری قائم مقام رئیس و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در نامه ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درخواست های مردم از این ستاد، درباره پیگیری تفاوت معنادار قیمت بلیط برخی پروازهای داخلی به شهرهای گردشگری خارجی مانند استانبول با پروازهای داخلی به شهرهای مذهبی و زیارتی خارجی از جمله نجف در ایام تعطیلات نوروزی، خواستار ارائه توضیحاتی در این ارتباط شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مسعود تاتلاری سرپرست معاونت مهندسی فرهنگی و افکارعمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در این ارتباط توضیح داد: در خرداد ماه سال‌جاری، معاون وزیر راه پاسخی به این نامه داد و دلایلی را برای این تفاوت معنادار و بالا بودن نرخ بلیط به مقصد شهر نجف مطرح و موثرترین عامل را بالا بودن هزینه های اخذ شده توسط فرودگاه نجف اعلام کرد.


وی افزود: ولی به نظر می رسد اقدام عاجلی برای کاهش این عوارض که بنا به اعلام وزارت راه سه برابر فرودگاه استانبول است با رایزنی بین مقامات دو کشور هم چنین استفاده از ظرفیت دیپلماسی به عمل نیامده تا بخشی از این مشکلات برطرف شود.

 

به گفته این مقام مسئول، در حالی که کشورهای همسایه برای جلب گردشگر تسهیلات مختلفی را برای شرکت های هواپیمایی در نظر می گیرند هنوز نرخ گذاری برای سفرهای هوایی به شهرهای مذهبی و زیارتی به خصوص در خلق بزرگ‌ترین اجتماع انسانی جهان مبتنی بر عرضه و تقاضاست و از مکانیسم نرخ گذاری تکلیفی تبعیت نمی کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین تاتلاری گفت: برای برقراری پروازهای منظم و کافی توسط شرکت های هواپیمایی عراقی هرچند در این ایام حرکت محدودی آغاز شد ولی اصلا جوابگوی خیل عظیم مشتاقان نیست.

 

سرپرست معاونت مهندسی فرهنگی و افکارعمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: نباید مشتاقان زیارت عتبات عالیات و سوریه و دیگر اماکن مقدس به خاطر مشکلات مالی و گران بودن قیمت ها از زیارت جا بمانند.

 

به اعتقاد این مقام مسئول، نباید از اظهارات رئیس سازمان حج و زیارت درباره دلایل قیمت بالای پروازهای عتبات عالیات به نسبت پروازهای تفریحی به برخی کشورهای همسایه که دست‌هایی را برای تغییر مقصد سفر مردم از عتبات عالیات به این مکان ها در کار می داند، به سادگی گذشت.

حجت الاسلام والمسلمین تاتلاری با اشاره به سخنان چندی قبل رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ایشان از شیوه نوین اعزام زائران به عتبات و ارزان و آسان شدن سفرهای زیارتی و تشکیل کارگروهی به منظور بررسی وضعیت موجود و آسیب‌شناسی سفرهای زیارتی خبر داده بود ولی مشکل مشتاقان این سفر معنوی کماکان پابرجاست.

 

سرپرست معاونت مهندسی فرهنگی و افکارعمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از تلاش بی وقفه دست اندرکاران برپایی این اجتماع بزرگ از جمله وزارت راه و شهرسازی تشکر و قدردانی کرد و افزود: انتظار این است که با طرح و برنامه ویژه، تسهیلاتی را برای سفرهای هوایی و زمینی زائران فراهم آورند.

پایان پیام/ 704