طرح ملی «فهما» به جریان اثرگذار فرهنگی هنری در حوزه مساجد تبدیل شده است

طرح ملی «فهما» به جریان اثرگذار فرهنگی هنری در حوزه مساجد تبدیل شده است

تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸
شیرازیان با اشاره به اینکه شبکه‌سازی و کار گروهی، تربیت نیروی خلاق و خوش‌فکر مسجدی از جمله ویژگی‌های طرح ملی فهما است، گفت: این خصایص، فهما را به یکی از اثرگذارترین جریان‌های فرهنگی هنری در حوزه مساجد تبدیل کرده است.

 خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، «هاشم شیرازیان» با اشاره به اهمیت رویداد ملی فهما، گفت: شبکه‌سازی و کارِگروهی، تربیت نیروی خلاق و خوش‌فکر مسجدی از جمله اهداف تعزیف شده برای این طرح است که اکنون آن را به یکی از اثرگذارترین جریانات فرهنگی هنری در جامعه فرهنگی و حوزه مساجد تبدیل کرده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی به مضمون بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب و بیانات مقام معظم رهبری دراین بیانیه اشاره‌کرد و مؤثرترین و بهترین ظرفیت امیدبخش در کشور را نیروی جوان ِمستعد و کارآمد نام برد و اضافه‌کرد: با توجه به حضور اثرگذار جوانان در مساجد و نیز نقش و جایگاه محوری کانون‌ها در احیای کارکردهای فرهنگی مسجد و همچنین در تقابل با تهاجم‌ فرهنگی و دست یافتن به آرمان‌های انقلاب اسلامی، با اجرای طرح فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) سعی شده به این اهداف دست پیدا کنیم.

 

رییس ستاد رویداد فهما در خراسان شمالی به موقعیت فرهنگی و اقلیمی استان خراسان شمالی اشاره‌کرد و با توضیح بیشتر در اهمیت طرح فهما افزود: با توجه به تنوع قومیت‌ها و فرهنگ مختلف اقوام در این استان، وحدت و یکپارچکی ویژگی اصلی فرهنگی این منطقه است‌که همواره با مشارکت و هم‌افزایی در اجرای‌ فعالیت‌های فرهنگی هنری، این استان در رده‌های ملی درخشان و اثرگذار ظاهر شده است.

 

شیرازیان برگزیده شدن پنج کانون روستایی استان در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ایران در چهار دوره پی در پی، اجرای طرح پیوند مسجد، مدرسه و خانواده به اختصار سه میم، برگزاری نشست‌های آموزشی  و جشنواره‌ها و همایش‌های ملی همچون جشنواره سراسری فیلم کوتاه روستا و عشایر و نیز همایش ملی اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی فرهنگی در سبک زندگی امام سجاد (علیه السلام) از آن جمله برشمرد.

 

وی در ادامه با اشاره به نحوه عملکرد این استان در خصوص اجرای طرح فهما، گفت: علاوه بر تنوع فرهنگی تلاش نیروی جوان مسجدی و تحصیلکرده، منجر شده تا روند برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات برای عملی شدن هر چه بیشتر فعالیت‌های طرح مذکور از سوی مسئولان فرهنگی به ویژه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های استان قوت بگیرد.

 

شیرازیان اعلام کرد: جلسات شهرستانی تبیین رویداد فهما ویژه رابطان کانونی با حضور روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها و نیز استقرار رابطان اصلی و شهرستانی با هدف توجیه مدیران کانونها در این ادارات برگزار می‌شود و به قوت در حال پی‌گیری است.

 

وی همچنین گفت: برای ۳۷۲ کانون فرهنگی هنری در این استان، تعداد  ۱۹ رابط کانونی در ۸ شهرستان استان در طرح فهما فعالیت می‌کنند و با برگزاری جلسات شهرستانی و نیز نشست های چهره به چهره به صورت فردی با این طرح  آشنا شده و نحوه ارتباط‌گیری با مدیران و اعضای کانونها و نیز مراحل ثبت فعالیت های کانون در سامانه بچه های مسجد برای این رابطان تشریح شده است.

 

وی تلاش حداکثری برای تبیین و اجرایی شدن رویداد فهما در خراسان شمالی را اولویت فعالیت‌های این ستاد استانی اعلام کرد و گفت: تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی حوزه‌های مختلف در این استان در این جهت در حال اجراست.

 

شیرازیان ثبت اعضاء جدید و به‌روزرسانی مشخصات اعضاء قدیم، تقویت فعالیت‌های هنری و ارتقاء گروه‌های سرود و نمایش و فیلم‌سازی، ثبت این‌گروه ها و تولیدات آن و نیز ثبت فعالیت‌ها و اقدامات متناسب با فعالیت‌های تعیین شده در سایت بچه‌های مسجد را از اولویت‌های اقدامات رابطان اصلی و شهرستانی درجهت تبیین رویداد فهما در خراسان شمالی نام برد.

 

پایان پیام/ 40