رویداد ملی فهما نیازمند همگرایی همه دستگاه های فرهنگی است / به دنبال تدوین برنامه ای جامع برای توسعه تعاملات با مناطق آزاد هستیم

رویداد ملی فهما نیازمند همگرایی همه دستگاه های فرهنگی است / به دنبال تدوین برنامه ای جامع برای توسعه تعاملات با مناطق آزاد هستیم

تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸
طاهریان بر لزوم همگرایی و حمایت از رویداد ملی فهما تاکید کرد و گفت: به دنبال تدوین برنامه ای جامع برای توسعه تعاملات و مشارکت با مناطق آزاد هستیم.

«مرتضی طاهریان» در حاشیه سفر به منطقه آزاد اروند و دیدار با معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و مدیر توسعه فرهنگی هنری این سازمان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، این منطقه را دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی دانست و اظهار کرد: کانون های مساجد منطقه آزاد اروند ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه قرآنی و ایثار و شهادت دارند و دارای پتانسیل هایی هستند که نه تنها در محدوده یک شهر و استان بلکه ابن توانمندی و قابلیت ها در سطح کارهای کشوری است.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه با توجه به این ظرفیت ها می طلبد نسبت به این کانون ها و مساجد توجه بیشتری داشته باشیم افزود: مناطق آزاد کشور ظرفیت های بسیار خوبی دارند و طی این سال ها سوای از فضاها و نگاه های اقتصادی، در حوزه فرهنگ نیز اقدامات خوبی داشتند و خدمات اثرگذاری در این بخش داشتند.

 

وی مساجد را بهترین محفل و بستر برای انجام کارهای فرهنگی در مناطق آزاد برشمرد و اضافه کرد: خوشبختانه در دوره جدید ارتباط بسیار خوبی میان مجموعه کانون های مساجد و منطقه آزاد ایجاد شده و سوای آنکه منطقه آزاد نسبت به بسیاری از مجموعه ها و مراکز فرهنگی و هنری مسئولیت دارد اما بخشی از فعالیت آنها در حوزه فرهنگ با حوزه مباحث دینی گره خورده است.

 

طاهریان با بیان اینکه مساجد می توانند بهترین پایگاه در حوزه فرهنگ و هنر باشند تاکید کرد: نگاه مجموعه ستاد کانون های مساجد توسعه این بخش است و اکنون نیز به شکل جدی به دنبال تدوین برنامه ای جامع برای توسعه تعاملات و مشارکت های این مجموعه با مناطق آزاد هستیم. 

 

وی ادامه داد: اقدامات و تعاملاتی که با منطقه آزاد اروند در بحث اربعین داشتیم می تواند مقدمه خوبی برای انتقال مدل ها و تجربه هایی موفق به سایر مناطق آزاد کشور باشد و اکنون نیز در منطقه آزاد قشم دفتر مستقلی داریم و بنا داریم در سایر مناطق آزاد از این ظرفیت ها بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

 

وی تصریح کرد: در چارچوب قانون و اسناد بالادستی جاهایی موظف هستیم همکاری های لازم را داشته باشیم و همان گونه که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره کل مستقلی را در منطقه آزاد اروند تاسیس کرده ما نیز در همین مسیر و نگاه به دنبال آن بودیم که دفتر مستقلی در این مجموعه داشته باشیم اما به دلیل آنکه این اقدام کار جدیدی است امکان دارد زمان بر و نیازمند کارشناسی باشد. 

 

معاون ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ابراز کرد: اکنون دو مسئله بسیار مهم هستند، یکی بحث قانون (قانون مناطق آزاد) که صراحتا به نوع تعاملات اشاره دارد و دیگری نگاه مجموعه ستاد کانون های مساجد است که باید تلاش کند تا از ظرفیت های موجود در نظام به ویژه ظرفیت های خوب مناطق آزاد برای خدمت رسانی به بچه های مسجدی استفاده کند.

 

وی عنوان کرد: اگر مجموعه ستاد کانون های مساجد با منطقه آزاد اروند به توافق خوبی برسند بچه های مسجدی منطقه نفع آن را خواهند برد و می توانند بر اساس تعهداتی که هر دو مجموعه دارند خدمات را گسترش دهند.

 

طاهریان به برگزاری رویداد ملی فهما اشاره کرد و گفت: اکنون در آستانه برگزاری یک رویداد ملی تحت عنوان پایتخت فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) قرار گرفته ایم و در قالب این رویداد بنا داریم استان ها، ستادها و کانون های برتر کشور را معرفی کنیم و در سرجمع همه فعالیت ها پایتخت فهما برای مدت یکسال مشخص شود.

 

وی به وجود ظرفیت بچه های مسجدی در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و اذعان داشت: با ظرفیتی که در آبادان و خرمشهر و بچه های مسجدی این منطقه وجود دارد مسئله ای دور از انتظار نیست که بتواند این منطقه به عنوان ستادی برگزیده شناخته و مطرح شود.

 

وی بیان کرد: برگزاری این رویداد ملی مشارکت همه مجموعه ها را می طلبد و برای آنکه این اقدام در یک استان یا منطقه ای رقم بخورد همکاران ما در ستاد کانون های مساجد و ادارات کل فرهنگ و ارشاد با همه ظزفیت های موجود به تنهایی امکان دسترسی به این موضوع را ندارند بلکه مجموعه یک استان یا منطقه باید برای دستیابی به این رویداد دست به دست همدیگر دهند.

 

معاون ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور خاطر نشان کرد: خوشبختانه احساس می کنم اکنون در این منطقه وفاق بسیار خوبی وجود دارد و این ظرفیت می تواند به خدمت گرفته شود تا مجموعه منطقه آزاد اروند بتواند در جریان رویداد ملی فهما همانند درخشش در رویدادها و جشنواره های فرهنگی و هنری خوش بدرخشد.

 

وی بر لزوم همگرایی و حمایت از رویداد ملی فهما تاکید کرد و اظهار داشت: اکنون برای ارائه خدمات بهتر به بچه های مسجدی و در آستانه قرار گرفتن رویداد ملی فهما با توجه به ظرفیت های موجود نیاز به همگرایی داریم چرا که اگر این رویداد ملی به خوبی حمایت شود و این همگرایی ها و همراهی ها به صحنه عمل بیاید، شاهد اتفاقات مبارکی باشیم.

 

طاهریان به بازدید امروز خود و همچنین ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در ایام اربعین حسینی از منطقه آزاد اروند اشاره کرد و یاد آور شد: پس از بازدید دکتر ارزانی از این منطقه و مذاکرات صورت گرفته با مدیران منطقه دستور دادند تا سندی را آماده کنیم که اکنون در حال پیگیری و تنظیم این سند راهبردی هستیم و این اواخر نیز به جد در حال کار روی آن هستیم تا بتوانیم از مجموعه ظرفیت هایی که در اختیار ما و مناطق آزاد است برای همکاری با یکدیگر به نقاط مشترک برسیم.

 

وی به ابعاد مختلف مورد استفاده این سند اشاره کرد و افزود: این سند در حوزه های فرهنگی، هنری، فعالیت های جشنواره ای، فضای مجازی و دینی دارای ابعاد مختلفی است که امیدوارم طی یک ماه آینده بتوانیم به یک سند جامع برسیم؛ در تنظیم این سند جامع به اسناد بالا دستی و سایر حوزه ها نگاه ویژه ای شده است.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با اشاره به اینکه آینده را روشن می بینم چرا که نگاه، نگاه جدیدی برای همکاری های مشترک است ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد این رویداد مهم در مناطق آزاد باشیم و در این خصوص دکتر ارزانی به اداره کل امور استان ها ماموریت دادند که همه مجموعه بر روی این سند کار کنند.

 

پایان پیام/ 660