فرهنگ و هنر کارویژه ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در کنگره اربعین/۱۷۰ اجرای سرود توسط بچه‌های مسجد در مواکب

فرهنگ و هنر کارویژه ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در کنگره اربعین/۱۷۰ اجرای سرود توسط بچه‌های مسجد در مواکب

تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
طاهریان با اشاره به اینکه کارویژه ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در کنگره عظیم اربعین ارایه خدمات و فعالیت‌های فرهنگی هنری بود، گفت: گروه‌های سرود بچه‌های مسجد امسال در مواکب مختلف بیش از از ۱۷۰ اجرا داشتند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، برنامه زنده «شب‌نشینی» شامگاه جمعه 25 شهریور با اجرای مشترک «مسعود روشن‌پژوه» و «ریحانه مرادی» از آنتن شبکه جام‌جم1 پخش شد؛ در این برنامه که اختصاص به اربعین حسینی داشت؛ «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور حضور یافته و به تشریح فعالیت‌های بچه‌های مسجد در این ایام پرداخت.

 
طاهریان در ابتدای مباحث خود با بیان اینکه کانون‌های مساجد کشور از سال 1371 فعالیت خود را آغاز کردند، گفت: اکنون پس از گذشت این سالها شاهد حضور بچه‌های مسجد در عرصه‌های مختلف فرهنگی هنری هستیم؛ بنابراین ورود کانون‌ها به کنگره عظیم اربعین حسینی نیز با اولویت همین رویکرد و در عرصه فعالیت‌های فرهنگی هنری است.
 
 
معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور افزود: اکنون مواکب بسیاری چه در داخل کشور و چه در کشور عراق مشغول خدمت رسانی به زوار اربعین هستند که در این مسیر کانون‌های مساجد امسال به صورت ویژه ورود مضاعفی داشتند.
 
 
وی با بیان اینکه اعضای کانون‌های مساجد در عرصه‌های فرهنگی و هنری و همچنین خدمات‌رسانی به زوار اربعین در مواکب فعالیت دارند، تصریح کرد: ما به عنوان کانون‌های مساجد ورود مستقیم به این عرصه نداریم بلکه تلاش کردیم که امور و فعالیت‌ها را تسهیل کنیم؛ در این راستا و با توجه به اینکه بچه‌های مسجد همواره به اقتضای زمان برای خودشان ماموریت تعریف می کنند، خدمت به زوار اولویت قرار گرفته و کانو‌ های مساجد در مرزهای مختلف مشغول خدمت‌رسانی به زوار هستند.
 
 
طاهریان افزود: کانون‌های مساجد به صورت ویژه در اربعین امسال حضور یافته و گروه‌های سرود بچه‌های مسجد که از جمله ظرفیت‌های کانون‌ها محسوب می شود در مسیر راهپیمایی اربعین اجراهای مختلفی داشتند و طبق آمار تاکنون 170 اجرا در مواکب مختلف و با موضوعات دینی از سوی این گروه ها اجرا شده است؛ ضمن اینکه گروه های نمایشی نیز به منظور اجرای نمایش‌های آیینی در موکب ها حضور یافتند.
 
 
 

 
 
 
وی با بیان اینکه امسال موکبی تحت عنوان «فرهنگ و هنر» در مسیر پیاده روی اربعین به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور راه اندازی شد، تصریح کرد: در این موکب‌ها اعضای کانون ها در عرصه هنرهای مختلف از جمله خوشنویسی، گرافیک، هنرهای تجسمی فعالیت دارند.
 
 
طاهریان با اشاره به کمیته فرهنگی اربعین ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: این کمیته ویژه برنامه‌های مختلفی را تدارک دید که از جمله آنها می‌توان به بخش مادر و کودک اشاره داشت که در مواکب مختلف حضور داشتند، همچنین شهربازی معارفی که به همت و ابتکار کانون فرهنگی هنری «تبیان» از استان قم در کانون شهید «علی گراییلی» مستقر شد.
 
 
معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور گفت: فعالیت‌های بچه های مسجد در عراق، محدود به شهر مقدس کربلا و یا نجف نبود، بلکه در کاظمین نیز مواکبی از سوی کانون‌ها راه اندازی شد که از جمله آنها می توان به موکب کانون فرهنگی هنری «مهدی موعود (عج)» از شهرستان فردوس از استان خراسان جنوبی و موکب «جوادالائمه (ع)» از مشهد مقدس اشاره داشت.
 
 
وی با بیان اینکه طبق آمار 200 کانون فرهنگی هنری از مساجد سراسر کشور به اتفاق اهالی محله و مسجد و خانواده‌های خود در جریان پیاده‌روی اربعین، اقدام به راه‌اندازی موکب کردند، افزود: طی این سال ها بچه های مسجد همواره تلاش کردند در عرصه‌های مختلف هنری حضور داشته باشند و در این راستا بسیاری از اتفاقات فاخر هنری توسط آنها رقم خورد که بخشی از آنها را در اربعین می بینیم.
 
 
طاهریان گفت: امسال همچنین اعضای کانون ها در عرصه رسانه فعالیت گسترده‌ای در کنگره عظیم اربعین داشتند، چه افرادی که در یک موکب حضور داشته و اقدامات را رسانه‌ای می‌کردند و چه گزارش‌های مختلفی که در مورد مواکب ارسال می شد، در این عرصه پویشی نیز تحت عنوان «من خبرنگار اربعین ام» راه اندازی شد که شرکت کنندگان همه آنچه که در پیاده روی اربعین مشاهده می کردند در قالب عکس، فیلم و یا متن ارسال می کردند که این موارد در خبرگزاری شبستان منعکس می شد.
 
 
معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه اربعین گفتمان جدیدی را در سبک زندگی ما ایجاد می کند، افزود: اگر احساس ناامیدی داشتیم، یا هر زمان که احساس کردیم فضایل اخلاقی ما به حداقل رسیده است؛ وقتی جریان عظیم اربعین و آن ایثار و گذشت را میان ایرانیان و عراقی ها می بینیم، دگرگون خواهیم شد.
 
 
 
 
 
 
 
وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های جریان موکب‌داری ایرانیان این است که عمدتا با یکی از مواکب عراقی و در کنار یکدیگر به زوار خدمت می کنند، افزود: ما آنجا نقش مهمان و برادران عراقی نقش میزبان را دارند، لذا عمدتا مواکب ما در کنار مواکب برادران عراقی خدمت می کنند.
 
 
طاهریان گفت: از سوی دیگر افرادی که در مرزها مشغول خدمت به زوار هستند به معنای واقعی کلمه ایثار مضاعفی دارند، از نقطه جنوبِ غرب تا شمالِ غرب بسیاری از هموطنان دل در کربلا دارند اما نرفتند و اولویت خود را خدمت در مرزها قرار دادند و به صورت شبانه روزی به زائران خدمت می کنند، چراکه در یک مقطع با موج ورود زائران و در مقطع دیگر به موازات این موج، با ورود سایر زوار به کشور مواجه اند.
 
 
معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: امسال بچه های مسجدی طرح جدیدی در حضور خود در کنگره عظیم اربعین داشتند و هریک به نیت یکی از شهدا در پیاده روی اربعین حضور یافتند، همچنین اتفاق دیگری که امسال رقم خورد حضور در راهپیمایی اربعین و هدیه کردن زیارت شان به امام راحل بود.
 
 
وی در پایان با بیان اینکه هنر بچه های مسجدی این است که به اقتضای زمان برای خودشان ماموریت تعریف کنند، گفت: گاهی ممکن است در یکی از مناطق کشور سیل جاری شده باشد یا همین جریان کرونا اتفاق افتاده باشد، بچه های مسجد همواره در خط مقدم خدمت به مردم هستند، اکنون نیز خدمت به زوار اربعین را به عنوان یک ماموریت برای خود تعریف کردند.
 

پایان پیام/ 9