هنرهای نمایشی را برای طرح مباحث دینی در مساجد به کار بگیریم

هنرهای نمایشی را برای طرح مباحث دینی در مساجد به کار بگیریم

تاریخ انتشار : ۴ مهر ۱۴۰۱
عالم‌بخش با بيان اينکه هنر تاثير بسزايي در ارايه و طرح مفاهيم ديني و ارزشي دارد، گفت: امروز مي‌توان از هنر به ويژه هنرهاي نمايشي براي طرح مباحث ديني در بستر مسجد بهره‌مند شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: «حسین عالم‌بخش» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با اشاره به ظرفیت‌های همکاری مشترک با ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در عرصه تئاتر اظهار کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با استفاده از ظرفیت‌های پردیس تئاتر تهران، جشنواره‌های کاربردی را برگزار کرده و علاوه بر آن گروه‌هایی را تشکیل دهیم که با توجه به اهداف کانون‌های مساجد در عرصه تولید نمایش فعالیت کنند.

 

مدیر پردیس تئاتر تهران در ادامه با تاکید بر این مساله که «هنر» زبان انتقال مفاهیم ارزشی است، افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) فرمودند: «هر اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد ماندگار نخواهد بود»؛ در نتیجه امروز ما نیز با تکیه بر منویات ایشان باید از زبان هنر استفاده کنیم.

 

وی گفت: این مساله به ویژه در بحث هنرهای نمایشی و دراماتیک اهمیت مضاعفی دارد از این جهت که این عرصه ارتباط قوی را با مخاطب خود برقرار می‌کند؛ برای مثال می‌توان مفاهیم ساده مثل احکام را در قالب اجرای نمایش  کوتاه 10 دقیقه‌ای بین دو نماز برای دانش‌آموزان اجرا کرد؛ تاثیر مثبت چنین رویکردی را سال‌ها به عنوان کسی که در مدارس حضور و تدریس داشته است دیده‌ام و فکر میکنم می توانیم در این عرصه از هنرهای نمایشی بهره‌مند شویم.

 

عالم‌بخش با بیان اینکه اجرای نمایش لزوما خواهان آمفی تئاتر نیست، افزود: به راحتی می‌توان تئاتر و هنرهای مختلف نمایشی اعم از نقالی و پرداه‌خوانی، پرفورمنس، تئاتر کاغذی، نمایش عروسکی را اجرا کرد و شاهد اثرگذاری وسیع آن بود.

 

وی در ادامه گفت: پردیس تئاتر تهران امسال در جریان راهپیمایی اربعین حسینی 5 کانون از مجموع کانون‌های تخصصی خود را با همراهی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در قالب گروه‌های مختلف عروسکی، نمایش خلاق، پرده خوانی و نقالی، تئاتر کاغذی راهی کربلا کرد و این گروه ها به مدت 7 روز در موکب‌ها اجرا داشتند.

 

مدیر پردیس تئاتر تهران تصریح کرد: گروه‌های اعزامی باورشان نمی‌شد که مجموعه این اجراها با وجودی که به زبان عربی ارایه نشد، تا چه اندازه به استقبال کودکان و نوجوانان عراقی منجر شد؛ بنابراین وقتی تئاتر و هنرهای نمایشی تا این اندازه تاثیرگذار است، می‌توانیم در قالب‌های مختلف و فضاهایی مثل مسجد این هنر را به نسل امروز ارایه کنیم.

پایان پیام/ 9