امام رضا(ع) مسجد را پایگاه تبیین می‌دانست/ آموزه‌های رضوی مسیر بازگشت به مسجد را هموار می‌کند

امام رضا(ع) مسجد را پایگاه تبیین می‌دانست/ آموزه‌های رضوی مسیر بازگشت به مسجد را هموار می‌کند

تاریخ انتشار : ۵ مهر ۱۴۰۱
حجت الاسلام پاک‌نیا با بیان اینکه امام رضا(ع) مسجد را پایگاه جهاد تبیین و مرکز آموزش می‌دانستند، گفت: از روایات حضرت ثامن‌الحجج(ع) می‌توانیم مسیر تحقق نهضت بازگشت به مسجد را بیابیم و هموار کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا(ع) و به منظور بررسی جایگاه مسجد در سیره کلامی و عملی حضرت ثامن الحجج(ع) و آموزه های آن برای تحقق نهضت بازگشت به مسجد با حجت الاسلام والمسلمین «عبدالکریم پاک‌نیا»، پژوهشگر و مولف سیره اهل بیت(ع) گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام پاک‌نیا درباره جایگاه و نقش مسجد در آموزه های امام رضا(ع)، اظهار کرد: درباره مسجد نکات مهمی در روایات داریم که از جایگاه مهم این بنای دینی حکایت دارد، امام رضا(ع) نیز در این باره نکات نابی فرموده اند که برای امروز هم راهگشا است.

 

این پژوهشگر و مولف سیره اهل بیت(ع) ادامه داد: برای مثال، حضور در مساجد آدابی دارد که رعایت آنها بهره بیشتری از این نهاد را نصیب ما می کند، مسجد مکانی مقدس است که باید احکام و آداب آن رعایت شود. در روایات است کسی که به مساجد رفت و آمد می کند چندین بهره می برد، یکی آشنایی با افراد و آراء و افکار مختلف، دیگری مواجهه با آموزش های متنوع، علاوه بر این، رفت و آمد به مسجد سبب برخی مراعات ها و قرار داشتن در مسیر حق می شود.

 

وی با بیان اینکه رفت و آمد به مسجد برکاتی دارد، گفت: از امام رضا(ع) نقل است که فرمودند: یکی از آثار ورود به مسجد کوفه آن است که خدا 100 گناه فرد را می بخشد همچنین از ایشان است که نماز در مسجدالاحرام و مسجدالنبی(ص) با هزار نماز برابر است. ضریب معنویت با حضور در مسجد بنابر فرمایشات امام رضا(ع) افزون است.

 

حجت الاسلام پاک‌نیا با اشاره به ضرورت جهاد تبیین در شرایط کنونی جامعه، بیان کرد: مسجد بهترین پایگاه برای جهاد تبیین که این روزها مطرح است، محسوب می شود. امام رضا(ع) مسجد را به ملجا علمی و مرکز پاسخگویی به شبهات جامعه تبدیل کرده بودند. مرحوم علامه مجلسی(ره) در بحارالانوار آورده که حضرت(ع) فرمودند: زمانی در مسجدالنبی(ص) می نشستم و به شبهات و سوالات پاسخ می دادم و افراد پاسخگو اگر ناتون می شدند به من مراجعه کرده و سوالاتشان را می پرسیدند.

 

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) مسجد را پایگاه جهاد تبیین و مرکز آموزشی می دانستند، کارکردی که امروز هم لازم است احیاء شود. کارکرد دیگر مسجد در بیانات امام رضا(ع) پاسخگویی به نیازهای مردم اعم از نیازهای علمی، معنوی، اقتصادی، سیاسی و ... است چنان که در مسجد به نیازمندان کمک می کردند.

 

حجت الاسلام پاک‌نیا ادامه داد: ابراهیم‌بن موسی از محدثان نقل می کند: روزی در خراسان در مسجد به محضر ثامن الحجج(ع) مشرف شدم و استمداد مالی کردم، حضرت(ع) به قدری به من کمک کردند که تا پایان عمر نیاز مالی نداشتم. امروز راه‌اندازی صندوق های قرض الحسنه در مساجد برگرفته از سیره اهل بیت(ع) است؛ ارائه مشاوره های مالی، حقوقی، خانوادگی و ... به مردم در مسجد نیز برگرفته از همین سیره نورانی است.

 

این پژوهشگر و مولف سیره اهل بیت(ع) در ادامه بیان کرد: امام رضا(ع) برای مسجد کارکرد فرهنگی نیز قائل بودند و پاسخ به شبهات و مشاوره های علمی را در مسجدالنبی(ع) انجام می دادند؛ این سیره اهل بیت(ع) است چنان که امام حسین(ع) در طول اقامت در مکه فلسفه قیام خود را در مسجدالحرام، بعد از نماز بیان و چرایی مشکل‌شان با حکومت را تبیین می کردند. این کارکردی است که امروز باید برای تبیین مسائل روز و هدایت جامعه در مساجد احیاء و تقویت شود.

 

وی درباره استفاده ای که می توان از آموزه های رضوی برای تحقق «نهضت بازگشت به مسجد» کرد، گفت: در صدر اسلام قضاوت، سیاست و ... در مسجد مطرح و پیگیری می شد چنان که امیرالمومنین(ع) در مقام دکة‌القضاء در مسجد کوفه به قضاوت می نشستند امروز هم مسجد ظرفیت طرح و بحث مسائل قضایی و حقوقی و پیگیری فعالیت های هنری فرهنگی را دارد.

 

حجت الاسلام پاک‌نیا با بیان اینکه نهضت بازگشت به مسجد کارکردهای فراوانی دارد، تاکید کرد: از روایات امام رضا(ع) می توانیم مسیر این بازگشت را بیابیم و هموار کنیم چنان که در آیات قرآن و روایات دیگر ائمه(ع) نیز این مسیر وجود دارد. در گذشته حتی مسائل پزشکی در مسجد مطرح و آموزش داده می شد چنان که در حالات بوعلی‌سینا است که هر گاه گرفتار می شد به مسجد می رفت و دو رکعت نماز می خواند و مشکلش برطرف می شد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسجد باید کانون رفع نیازمندی های اهل محله و کشف و پرورش استعدادها به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر باشد تا در کنار تربیت معنوی، چهره های ارزشی تربیت و وارد جامعه شوند.

 

پایان پیام/ 9