حضور 150 متسابق در مرحله کشوري پانزدهمين دوره مسابقات قرآني مدهامّتان/هدف ما تربيت نيروهاي انقلابي با رويکرد ستادي و تشکيلاتي در مساجد است

حضور 150 متسابق در مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان/هدف ما تربیت نیروهای انقلابی با رویکرد ستادی و تشکیلاتی در مساجد است

تاریخ انتشار : ۸ مهر ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام و المسلمين خداداده با اشاره به فعاليت‌هاي ستاد هماهنگي کانو‌ن‌هاي مساجد در عرصه قرآن، به برگزاري پانزدهمين دوره مسابقات قرآني «مدهامّتان» اشاره کرد و گفت: 150 متسابق در مرحله کشوري اين مسابقات در شيراز حضور مي‌يابند؛ هدف ما از برپايي اين مسابقات و اساسا فعاليت‌هاي متنوعي که براي کانون‌ها تعريف کرده‌ايم، تربيت نيروهاي انقلابي با رويکرد ستادي و تشکيلاتي در مساجد است.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، گفت‌وگوی قرآنی این هفته شبکه قرآن و معارف سیما، صبح روز جمعه 8 مهرماه با موضوع «گسترش فعالیت‌های قرآنی با رویکرد مسجدمحور» میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بود.
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در این برنامه که با اجرای «مهدی قصری‌زاده» همراه بود به پرسش‌های متعددی پیرامون فعالیت‌های کانون‌ها به ویژه در عرصه قرآن و مسابقات قرآنی «مدهامّتان» پاسخ گفت.

 

بر پایه این گزارش: پرسش آغازین مجری-کارشناس این هفته گفت‌وگوی قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما اختصاص به آماری از تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعال در کشور داشت که حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در پاسخ به این سوال اظهار کرد: بر اساس پلتفرم بچه‌های مسجد تاکنون بیش از 26 هزار کانون فرهنگی هنری از ما مجوز فعالیت گرفته و ثبت شده‌اند که نیمی از آنها در حوزه روستایی و نیمی دیگر در حوزه شهری واقع شده‌اند؛ ضمن اینکه کانون‌های فرهنگی هنری برادران اهل سنت نیز در برخی مناطق کشور فعالیت داشته و ثبت شده‌اند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه جایگاه مسجد در تمدن نوین اسلامی و نظام توحیدی همواره جایگاه مهمی بوده است، تصریح کرد: بر اساس آیات قرآنی  و روایات و رویکرد نبی مکرم اسلام نسبت به مسجد است که در می‌یابیم مسجد هیچ نظیری ندارد و جایگاه توحیدی برای تربیت مومنین مجاهد است؛ در واقع خُم رنگرزی که به فعالیت‌های مومنان رنگ می‌دهد مسجد است.

 

وی ادامه داد: اگر کسی بدون مسجد ادعای رشد معنوی داشته باشد در واقع ادعای پوچی کرده است، در انزوا نمی توان رشد کرد، صاحبان سیر و سلوک و ارباب معرفت نیز اتفاق نظر دارند که انسان باید در همان نماز جماعت رشد کند؛ لذا وقتی مساجد ما با اجتماع مومنین شکل می‌گیرند خداوند رحمت‌اش را نازل کرده و ثواب نماز چندین برابر می‌شود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده با بیان اینکه کار تشکیلاتی در نظام توحیدی به اندازه فعالیت مساجد محل و مساجد جمعه است، افزود: ما یک هفته در مساجد تلاش می‌کنیم و پس از آن برای چند ساعت به نماز جمعه می‌رویم تا کار تشکیلاتی داشته باشیم و سخنرانی خطیب نماز جمعه را بشنویم.

 

 رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه در نظام توحیدی چنین ساختاری را برای مسلمین تدارک دیدند و باید قدر مسجد را دانست، افزود: از این نظر است که مساجد نباید مظلوم واقع شوند، اگر حق کسی ضایع شود نزد خداوند شکایت می‌کند، مساجد نیز از جمله مکان‌هایی هستند که روز قیامت از همسایه خود شکایت می‌کنند که چرا برای اقامه نماز به مسجد نیامدند.

 

وی ادامه داد: ما با تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری به دنبال مهجوریت‌زدایی از مساجد هستیم، البته که ارگان‌های مختلف تکالیفی در مورد مساجد دارند، از جمله سپاه و پایگاه بسیج که نقش بی‌بدیلی را در مساجد ایفا کردند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده با اشاره به اینکه کانون‌های مساجد از اوایل دهه 70 نقش خود را در تربیت نیروی انسانی و نسلی که آشنا به مسایل فرهنگی باشد در مساجد آغاز کرد، افزود: اگر بتوانیم این حوضچه‌های تربیتی نیروی انسانی را برای نظام و حکمرانی دینی تربیت کنیم امروز دیگر نباید کمبود نویسنده‌ و هنرپیشه درعرصه‌های انقلابی داشته باشیم.

 


رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: فلسفه تشکیل ما در مسجد این بود که بتوانیم ارتباط معناداری از عرصه فرهنگ و هنر را که متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در سطح مساجد نمایندگی کنیم. از جمله این فعالیت‌ها در حوزه نشر، موسیقی، تئاتر و سینما بود، البته برای تحقق این مساله باید نقش ستادی را ایجاد کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی هنری زیر نظر امام جماعت مسجد فعالیت می‌کنند، افزود: ما در واقع دستیار و معین امام جماعت هستیم، اگر امام جماعت بخواهد چند نفر جوان انقلابی و بسیجی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی هنری بسیج کند ما در کانون‌ها نقش آموزشی و تربیتی را در این حوزه داریم و اینگونه است که تلاش ما منجر به تحقق این مساله می شود که مسجد، مردمی اداره شود؛ ضمن اینکه نقش کانون‌های مساجد یک نقش ستادی بوده و بر همین اساس است که نیروهای مسجدی در عرصه‌های مختلف را شناسایی کرده و در کنارشان هستیم.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و تعبیر ایشان در مورد هر مسجد یک پایگاه قرآنی؛ افزود: این مهم زمانی محقق می‌شود که برای مثال در یک محله پنج مسجد وجود داشته باشد و هرکدام فعالیت‌های قرآنی خودشان را داشته باشند اما با تعامل به مثابه یک شبکه متصل به یکدیگر شوند، تحقق این چنین رویکردی کار ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد است.

 

وی همچنین در مورد توسعه فرهنگ قرآنی بین نوجوانان و جوانان و فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در این عرصه اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در بخشی از بیانات خود که خطاب صریحی به مساجد بود در رابطه با قرآن و پایگاه‌های قرآنی سخن گفتند؛ البته با توجه به ایام کرونایی معتقدم آنگونه که باید این روند شکل نگرفته است، در این راستا باید با هم‌افزایی بین دستگاهی این کار و هدف را جلو ببریم چراکه کار یک نهاد و ارگان نیست.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: ما در راستای تحقق این هدف، جلساتی را با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، همچنین از سوی دیگر اگر سازمان دارالقرآن، مرکز رسیدگی به امور مساجد و ائمه جمعه پای کار بیایند می توانیم به هم‌افزایی که اشاره شد برسیم و فعالیت‌های قرآنی را به سمت و سویی حرکت دهیم که نشاط لازم را برای نوجوانان و جوانان به همراه داشته باشد.

 

وی ادامه داد: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نسبت به پایگاه‌های قرآنی در مساجد طرحی را آماده کرده است که در صورت تصویب در جریان پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان رونمایی می کند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده تصریح کرد: اگر بخواهید 70 هزار مسجدی که در سطح کشور وجود دارد را زیر بار یک فعالیت قرآنی ببرید و یاحتی اگر نصف آن را هم بخواهید انجام دهید باید یک عملیات سنگین و بزرگ به همراه اهداف بلندمدت داشته باشید تا به قله برسید.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه به مسابقات قرآنی «مدهامّتان» اشاره کرد و گفت: این مسابقات از جمله مسابقاتی است که نهادهای قرآنی تایید کردند؛ در این راستا شرکت‌کنندگان از مراحل شهرستان به استان و سپس به مرحله کشوری می‌رسند. امسال 15 هزار نفر از کل کشور در این مسابقات شرکت کردند که رتبه‌های استانی در رشته‌های مختلف حدود 150 نفر می شوند که برای رقابت در مسابقات ملی که در هفته پیش رو در استان فارس برگزار می شود حضور یابند.

وی افزود: داوران مسابقات قرآنی مدهامّتان از داوران مطرح ملی و بین‌المللی هستند، از جمله داوران این دوره می توان به استاد پرهیزکار اشاره داشت.


حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده با اشاره به اینکه شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّتان بلافاصله بعد از مرحله کشوری پانزدهمین دوره، آغاز می شود، افزود: این چرخه ادامه یافته و از شهرستان به استان و از استان به گستره ملی می رسد تا سال آینده نیز در یکی از استان‌ها مرحله کشوری برگزار شود.

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد فعالیت‌های بین‌المللی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: نگاه ما در این عرصه این است که با برخی مساجد منتخب و برتر دنیا ارتباط بگیریم و این جامعه و اخوت ایمانی را گسترش دهیم، امیدواریم در سال‌های آینده همایشی را با عنوان مساجد جهان اسلام تشکیل می‌دهیم تا برای هم افزایی بیشتر به ویژه در حوزه فلسطین عامل وحدت آفرین باشد و از سوی دیگر نگاه محوری به روز جهانی مسجد و اتفاق تلخی که در مورد مسجدالاقصی افتاد داشته باشد، در این صورت این همایش می تواند اسم رمزی برای حضور و جمع شدن علمای برخی مساجد جهان اسلام باشد تا از این منظر تریبونی علیه استکبار و صهیونیسم شکل بگیرد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد طرح ملی فهما گفت: هر کاری یک زمان شروع می شود و اگر حتی من آغاز کننده این طرح بودم قطعا در سال‌های آینده به عملکرد خود نگاه کرده و اگر نیاز به اصلاح و تحول داشت اعمال می کردم، اکنون نیز با حجت الاسلام و المسلمین ارزانی و سایر برادرانی که تا پیش از این در ستاد حضور داشتند تعامل داریم و برخی نکات را بیان می کنیم.

 

وی افزود: فهما اختصاری برای ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد است و رویدادی بود که در بستر وب تعریف شد و طی آن کانون‌های مساجد باید در همان بستر وب وارد شده و فعالیت‌های اختصاصی سال خود را  انتخاب کرده و آثار را ارسال می کردند؛ ستاد نیز در طول سال این فعالیت ها را بررسی کرده و در زیست بوم بچه های مسجد اقدام به امتیازدهی می کرد و نهایتا با جمع امتیازات برگزیدگان شناخته شده و جوایز اهدا و بعضا سرانه تعلق می گرفت.

 

حجت الاسلام و المسلمین خداداده ادامه داد: اینکه کانون ها در این پتلفرم مجاری ثبت شدند و نام کاربری گرفتند اقدام بسیار خوبی بود، اما معتقدم باید تلاش کنیم تا کفّ کار مسجدی نخوابد، برخی کانون‌های ما دسترسی به امکانات ندارند، بنابراین باید آنها را تقویت کنیم. شاید برخی کانون‌ها بخواهند در چند عرصه فعالیت داشته باشند، بنابراین ما معتقد به اصلاح و تحول در فهما هستیم اما این مساله بدان معنا نیست که این رویداد فعالیت خوبی نبوده است بلکه نیاز به اصلاح دارد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در پایان و در پاسخ به پرسشی در مورد جشنواره «آواهای آسمانی» گفت: این جشنواره روز گذشته در استان مرکزی و به میزبانی شهر اراک برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت؛ جشنواره آواهای آسمانی ناظر بر خوانش اذان، ربناهای قرآنی،  مناجات و نیایش، چاووشی خوانی بود و شرکت کنندگان جشنواره فقط از روستاها و عشایر هستند و همین توجه و تمرکز نسبت به حضور شرکت کنندگان از روستا و عشایر زمینه‌ای برای تحقق عدالت فرهنگی است.