آغاز رقابت ۱۵۰ نخبه قرآنی مساجد با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی/ افزایش دو برابری جوایز در دوره پانزدهم مدهامتان

آغاز رقابت ۱۵۰ نخبه قرآنی مساجد با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی/ افزایش دو برابری جوایز در دوره پانزدهم مدهامتان

تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱
میرزایی‌نسب با بیان اینکه مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان با پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی آغاز می‌شود، گفت: همسو با افزایش دوبرابری متسابقین این مرحله، جوایز نیز افزایشی دو برابر و نیمی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی «مدهامتان» به عنوان چهارمین رویداد بزرگ قرآنی کشور، از 12 تا 14 مهرماه به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و به میزبانی شهر شیراز برگزار می شود. از این رو مروری کرده ایم بر روند برگزاری این رقابت ها در جوار آستان حضرت احمدبن‌موسی(ع) (شاهچراغ).

 

«مجتبی میرزایی‌نسب» در گفتگو با خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسابقات قرآنی مدهامتان جزء برنامه های مهم و تاثیرگذار حوزه قرآن و عترت ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور است، اظهار کرد: هدف این رقابت ها شناسایی استعدادهای قرآنی فعال در کانون های مساجد و نشر معارف نورانی وحی است.

 

 

 

 

تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی

دبیر پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان تصریح کرد: علاوه بر این، تلاش داریم از بستر این رقابت ها فرصت تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی به عنوان مطالبه مقام معظم رهبری فراهم شود، هدفی که در دوره پانزدهم با افزایش بخش جلسات سنتی به این رقابت ها دنبال شده است.

 

 

 

میرزایی‌نسب از شرکت 15 هزار متسابق در مرحله استانی این رقابت ها خبر داد و گفت: این افراد در دو گروه خواهران و برادران و در 14 رشته به رقابت پرداختند که نهایتا از میان آنها 150 نفر به مرحله کشوری راه یافته اند. مرحله کشوری در بخش خواهران در رشته های قرائت تحقیق و حفظ کل ویژه رده سنی بالای 16 سال و در بخش برادران در چهار رشته قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ کل و اذان ویژه بالای16 سال برگزار می شود.

 

وی در پاسخ به چرایی تغییر شهر میزبان این رقابت ها از مشهد مقدس به شیراز، ابراز کرد: مسابقات قرآنی مدهامتان سه سال متوالی در شهر مقدس مشهد و در جوار مضجع امام رضا(ع) برگزار شد؛ اما همسو با رویکرد ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و آستان امامزادگان، این دوره از مدهامتان در جوار آستان احمدی (شاهچراغ) در شیراز برگزار می شود.

 

استفاده از فضای ربیع الاول

دبیر مسابقات قرآنی مدهامتان در ادامه گفت: از لحاظ زمانی نیز مقرر است این رقابت ها همه ساله در هفته وحدت و همزمان با ایام آغاز امامت امام مهدی(عج) برگزار شود تا با استفاده از این فضای مهیا برای اتفاقات قرآنی نیز جریان سازی شود.

 

وی با ابراز خرسندی از همکاری و هم افزایی دستگاه ها و نهادهای قرآنی فرهنگی استان فارس در برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، ابراز کرد: از صبح فردا (سه شنبه، 12 مهرماه) فرآیند پذیرش متسابقین انجام و افتتاحیه با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس و دیگر مسئولان قرآنی و فرهنگی پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز برگزار می شود.

 

پیام آیت الله مکارم شیرازی به مدهامتان

میرزایی‌نسب ادامه داد: با توجه به آنکه این مسابقات همه ساله با پیام یکی از مراجع کار خود را شروع می کند، این دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان با پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی و در مسجد نصیرالملک آغاز به کار می کند و از صبح روز چهارشنبه، 13 مهرماه رقابت ها کلید می خورد؛ رقابت خواهران در رواق دارالذکر، رقابت برادران در رشته های قرائت تحقیق و ترتیل در حرم سیدمحمد و در رشته های حفظ کل و اذان در دارالقرآن حرم شاهچراغ(ع) انجام می شود .

 

رونمایی از پوستر دوره شانزهم مدهامتان

وی با بیان اینکه این رقابت ها ظهر پنجشنبه، 14 مهرماه به پایان می رسد، گفت: تلاش است تا آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان این مسابقات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود؛ علاوه بر این، حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، مجیدی‌مهر، دبیر ستاد عالی مسابقات قرآن کشور و استاندار و امام جمعه فارس نیز در این آیین حضور دارند. همزمان با این آیین از پوستر شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان نیز رونمایی می شود.

 

حضور هیئت داوران ممتاز

 

 

 

 

میرزایی‌نسب درباره داوران پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، بیان کرد: اعضای هیئت داوری این رقابت ها با تایید ستاد عالی مسابقات قرآن کشور انتخاب شده اند؛ در رشته قرائت تحقیق و ترتیلِ برادران، غلامرضا شاه‌میوه در بخش لحن، علی‌اکبر کاظمی در بخش صوت، مهدی قره‌شیخلو در بخش تجوید و حسین اخوان اقدم در بخش وقف و ابتداء و در رشته حفظ کل و اذان عباس هاشمی در بخش لحن، حامد مجیدزاده در بخش صوت، محمدرضا پورزرگری در بخش تجوید و شهریار پرهیزگار و دیانت در بخش های حُسن حفظ و هادی حفاظ داوری مسابقات قرآنی مدهامتان را بر عهده دارند.

 

وی افزود: در گروه خواهران نیز صریحی نژاد در بخش حُسن حفظ، هیبتیان در بخش صوت، معصومه عباسی‌نظری در بخش تجوید، هاجر حیدری در بخش وقف و ابتدا و صدیقه بارانی در بخش لحن این مسابقات را به قضاوت می نشینند.

 

افزایش دو و نیم برابری جوایز

میرزایی‌نسب درباره جوایز این دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان بیان کرد: تعداد نفرات راه‌یافته به مرحله کشوری نسبت به سال گذشته دو برابر شده است سال گذشته (دوره چهاردهم) حدود 75 نفر بودند و امسال 150 نفر هستند، علاوه بر این، نزدیک به 500 میلیون ریال جایزه برای نفرات برتر پیش بینی شده است که نسبت به جایزه حدود 200 میلیون ریالی سال قبل، نزدیک به دو و نیم برابر افزایش یافته است!

 

وی درباره برنامه های جانبی پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان ابراز کرد: با توجه به جاذبه های زیارتی و سیاحتی شهر شیراز، حضور در اماکن تاریخی مذهبی این شهر همچون آرامگاه حافظ و سعدی و مکان های قرآنی و فرهنگی شهر را برای بچه های مسجد پیش بینی کرده ایم. علاوه بر این، درصدد هستیم با استفاده از فضای دورهمی به وجود آمده کارگاه آموزش صوت و لحن را نیز برای متسابقین برگزار کنیم.

 

وی درباره اتفاقات مبارک پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان خاطرنشان کرد: از اتفاقات مثبت این دوره  توجه به کودکان و نوجوان و نیز جلسات قرآنی مساجد با هدف استعدادیابی است به دنبال آن هستیم تعدادی از جلسات قرآنی مساجد را حمایت کنیم تا از این جلسات شرکت کنندگان به رقابت ها راه یافته و پس از آن نیز روند حمایت از آنها را ادامه می دهیم. تلاش داریم در سال های آتی متسابقین مرحله کشوری مدهامتان از این جلسات برخیزند.

 

پایان پیام/ 9