فرمایش رهبری (مدظله العالی) در ۱۹ مهرماه ناشی از یک منظومه فکری واحد و منسجم است

فرمایش رهبری (مدظله العالی) در ۱۹ مهرماه ناشی از یک منظومه فکری واحد و منسجم است

تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱
اخوت گفت: پیام رهبری انقلاب (مدظله العالی) در جمع روحانیون خراسان شمالی در ۱۹ مهر ماه ۹۱ ناشی از یک منظومه فکری واحد و منسجم است که باید آن را با ابعادش دید و مورد بررسی قرار داد.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ و در دیدار علما و روحانیون استان خراسان شمالی ضمن تاکید به اهمیت کانون های فرهنگی هنری مساجد نسبت به اهمیت و اهتمام بخشیدن به فعالیت در کانون ها سفارش جدی کرده اند.

 

رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در سخنان خود فرمودند: «من سفارش می کنم که کانون هاى فرهنگى - هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج. بد است که بین روحانى مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکارى بسیج، این کانونهاى فرهنگى - هنرى مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید؛ بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنى که متناسب با نیاز آن جوانى است که آنجا حضور پیدا می کند، فراهم کنید، مطالعه کنید؛ کتاب هائى وجود دارد که می شود از این کتابها استفاده کرد؛ کتابهائى هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانى که اهلش هستند، خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.»

 

اهمیت این موضوع سبب شد تا به سراغ محمدابراهیم اخوت، مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب استان فارس برویم و دیدگاه خود را در اهمیت سخنان رهبری انقلاب (مدظله العالی) نسبت به کانون های مساجد جویا شویم.

 

کانون های مساجد چقدر نزدیک شده‌اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها  توقع دارد؟

بگذارید از همین ابتدا برای پاسخ به سوالات محور و شاخصی تعیین کنیم و بر اساس آن یک حرکت دقیق تری را بپیمایم و پاسخ ها دارای یک وحدت موضوعی بهتری باشند.
همانطور که می‌دانید امام خامنه ای در تاکید خودشان فرمودند: 
«من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب‌هایی وجود دارد که می‌شود از این کتاب‌ها استفاده کرد. کتاب‌هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید. مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال. بعد به کانون‌های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان‌ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید.» 

لذا برای پاسخ به سوال باید با توجه به این جمله سوالاتی را مطرح و پاسخ داد مثلا: در مورد بند اول سفارش شده کانون های مساجد فراموش نکنید آیا در این مدت اقدامی صورت گرفته که کانون های فرهنگی هنری مساجد کاملاً شناخته شوند چه در انظار عمومی و چه به لحاظ ساختار و جایگاه، اگر دقت کنیم می بینیم بله فعالیت هایی در جهت رسمیت دادن به کانون ها انجام شد اما نیازمند در دقیقه و حضور مسئولانه بقیه ارگانها و مرتبطین هست. 

یا این که فرمودند البته با همکاری بسیج که بعد از بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید فرمودند و این انتظار را دارند که با همکاری بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد موثر شود آیا در سطح کلان برنامه راهبردی فرهنگی و اجرایی وجود داشته که این موضوع در جامعه و در مساجد و حتی بین کانون های فرهنگی و پایگاه های مقاومت دیده شود جزئیات تصمیم گیری در میدان عمل اتفاق افتاده است که معلم است باید گفت هنوز به آن نقطه مطلوب نرسیده ایم. 

اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد باید محلی برای اندیشه ورزی و مطالعه باشد و باید محلی باشد برای نیاز سنجی و نیاز شناسی جوانان به اینکه مسئولین و مدیران کانون های مساجد و اعضای کانونی باید مسلح شوند به سلاح معرفت و استدلال این نکته را می رساند میبایست کانون های فرهنگی هنری مساجد اهمیتی مضاعف به موضوعات فکری و هویتی دهند البته با وجود فعالیتهای متنوع فرهنگی هنری و همچنین قرآنی تا رسیدن به این نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم چراکه بر اساس این انتظار بسیار مهم میبایست در مسجد و کانون های فرهنگی هنری یک حرکت و جنبش نرم افزاری و معرفتی صورت پذیرد این اتفاق در جامعه ملموس شود.

 

 

برنامه کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری در گذشته، حال و آینده چه بوده، هست و خواهد بود؟

کانون های مساجد برای رسیدن به انتظارات رهبری مخصوصاً فعالیت های مشخصی را تدوین کرده است از جمله در حوزه هنر به طور مثال توانست سرودهای انقلابی و متعهد مسجدی را به عرصه کشاند و خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان را وارد میدان کند یا در حوزه کتابخوانی ظرفیت عظیمی از کتابخانه های مساجد را به وجود آورد و همچنین در مسایل فرهنگی، مقابله با آسیب های اجتماعی و حتی حوزه قرآن و عترت که مسابقات مدهامتان نمونه شاخص کشوری آن است.

اما اینکه این موضوع چقدر توانسته به تجهیز سلاح معرفت و استدلال در کانون های مساجد کمک کند و حرکتی برای آینده باشد باید بیشتر مورد مداقه و تعامل قرار گیرد.

 

 

چرا کانون‌ها نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

البته برخی مساجد توانستند در خود تغییرات و تعالی شگرفی ایجاد کنند اما اینکه مجموعه کانون ها فارغ از استثنائات چگونه به آن نقطه مطلوب برسند و از باب آسیب شناسی به این موضوع نگاه کنیم باید برگردیم به سوال اول شاخص هایی که در بیانات رهبری بود اینکه آیا ارگانهای مختلف توانستند در این همکاری نقش ایفا کنند و یا اینکه در کانون های مساجد به طور مثال چگونه از ظرفیت کتابخانه ها استفاده شده است و حتی این نکته مهم که در مسجد محوریت امام و ماموم صورت پذیرفته و آیا تعریفی مستدل و مستقل برای امام که بتواند واقعاً امامت کند همکاری هایی وجود دارد؟ نگاه به این مسائل و نقاط مختلف دیگر می تواند ما را در این آسیب شناسی کمک کند. 

وقتی که رهبری انتظارشان را اینگونه مطرح می فرماید که بنشینید فکر کنید مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می کند فراهم کنید مطالعه کنید تا اینجا که بعد از مسلح شدن به سلاح معرفتو استدلال بروید به کانون های فرهنگی و پذیرای آنها باشید این نکته مطلب مهمی می رساند و آن اینکه مدیریت هرمی از بالا به پایین نمیتواند نقطه مطلوبی برای جذب و تاثیرگذاری جوانان در مسجد باشد و این اهمیت وجود هیئت های اندیشه ورز و تاثیرگذاری کتابخانه های مساجد و تاکید بر موضوع فکر و اندیشه در کارهای فرهنگی و هویتی میرساند متاسفانه باید گفت در اغلب فعالیت های فرهنگی مغفول واقع شده است.

 

 

 کانون شما در راستای خواسته‌های رهبر انقلاب چه کرده است و برنامه اش در حال حاضر و آینده چیست؟ 

خوشبختانه جوانان ما در کانون های فرهنگی هنری مساجد با دغدغه ای که دارند هر کدام گوشی از کار را گرفته و با قوت در حال حرکت اند به طور مثال برخی کانونها در حوزه سرود در سطح کشوری میدرخشند، برخی تولید فیلم‌های فاخر می کنند و برخی نماهنگ های متفاوت و تاثیرگذار تولید می کنند برخی از کانون ها در حوزه مراسمات میدانی فعالیت می کنند و برخی در حوزه تخصصی کتاب و از این جمله...

 

 

اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌ها خواهد افتاد؟

پیام رهبری ناشی از یک منظومه فکری واحد و منسجم است که باید آن را با ابعادش دید و مورد بررسی قرار داد؛ در حوزه های مختلف صحبت و استدلال دارند که توجه به آن می تواند به عنوان شاخصی برای حرکت به سمت افق های روشن قرار گیرند. 

به طور مثال وقتی صحبت از معرفت و استدلال می شود خواه‌ناخواه نیازمند به کارگروه‌هایی هستیم که بتوانند اندیشه ورزی کنند و نقاط قوت و ضعف را احصا نمایند و در مجموعه کانون به اجرا درآورد نکته مهم این صحبت می تواند این باشد که فعالیت های دستوری و مکاتب های در عرصه فرهنگ و هنر نمیتواند جایی داشته باشد یا حداقل جذبی حداکثری در آن صورت گیرد

 

 

کانون تراز چه کانونی است از نظر شما؟

کانون تراز کانونی است که بتواند ابعاد مختلف را در خود نشان دهد و همان گونه که در اساسنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد بدان اشاره شده (البته آن شروع کار است) رابطه امام و ماموم در آن به بهترین شیوه است و همچنین رابطه مسجد و محله و در واقع زائرین و مجاورین اشاره به حضور مردم جامعه با محوریت مسجد و حضور مسجد با محوریت امام جماعت است.

 

پایان پیام/ 691