از دغدغه‌ این روزهای کانون‌های مسجدی تا اخبار مساجد جهان

از دغدغه‌ این روزهای کانون‌های مسجدی تا اخبار مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸
برگزاری نخستین جشنواره قرآنی «مدهامتان» ویژه روستاییان و عشایر، حضور پررنگ مسجدستیزی و نژادپرستی در کمپین انتخاباتی حزب برگزیت و استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد برای محرومیت‌زدایی در جنوب کرمان ازجمله اخبار مسجدی ۲۰ آذرماه ۹۸ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیستمین روز از آذرماه ۹۸:

 

استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد برای محرومیت‌زدایی/ افزایش کتابخانه‌های مساجد روستایی

 

 

«مجید خوبی زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از امضای تفاهم نامه همکاری با موسسات خیریه در شهرستان جیرفت خبر داد و اظهار کرد: این تفاهم نامه در چند محور از جمله به منظور شناسایی مناطق آسیب زا و در حاشیه این شهرستان به امضا رسید تا از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد برای حمایت از آنها استفاده کنیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان جنوب کرمان، تصریح کرد: برگزاری دوره های مشاوره خانواده و ازدواج، شناسایی خانواده های نیازمند و حمایت مالی از آنها و برگزاری دوره های کارآفرینی از جمله اهداف این تفاهم نامه است.

 

خوبی زاده با اشاره به فعالیت کتابخانه «فاطمه ها» به عنوان یکی از فعال ترین کتابخانه ها نه تنها در جنوب کرمان و کشور بلکه در سطح بین الملل، گفت: در قالب تفاهم نامه ای با موسسه خیریه گیتی مهر بنا داریم با محوریت این کتابخانه دیگر کتابخانه ها بویژه در مناطق روستایی را تقویت کنیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان جنوب کرمان اعلام کرد: علاوه بر این، دوره های آموزشی رابطین فهما (پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران)، نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات کانون های مساجد استان جنوب کرمان و سلسله نشست های سبک زندگی اسلامی ایرانی در کانون های مساجد این استان برگزار می شود.

 

خوبی زاده با اشاره به فعالیت 490 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان جنوب کرمان، خاطرنشان کرد: بیش از 180 کتابخانه مخزن دار نیز در جوار مساجد این استان فعالیت می کنند که تا پایان سال 10 کتابخانه دیگر به این تعداد افزوده می شود.

 

حضور پررنگ مسجدستیزی و نژادپرستی در کمپین انتخاباتی حزب برگزیت

 

 

به نقل از «Channel 4 News »، انتخابات پارلمانی انگلیس که قرار است روز 12 دسامبر (پنجشنبه، 21 آذرماه) برگزار شود فرصتی را برای راه اندازی کمپین هایی علیه مسلمانان و مساجد در این کشور فراهم کرده است.

 

با نگاهی به اظهارات و اقداماتی که در کمپین های انتخاباتی انجام شده، به راحتی می توان غلبه نژادپرستی را در یکی از بزرگ ترین رویدادهایی که نه تنها مورد توجه رسانه های انگلیس بلکه رسانه های سراسر جهان است، درک کرد.

 

«حزب برگزیت» یکی از مهم ترین احزابی است که نژادپرستی در کمپین های انتخاباتی آن قابل مشاهده است.

 

تحقیقات «Channel 4 News » نشان دهنده تعصبات و نژادپرستی شوکه کننده در حزب برگزیت به ریاست «نایجل پل فَراژ» است که اعضای آن برای کسب کرسی اصلی در «هارتل پول» رقابت می کنند.

 

«دیوید مینچر» یکی از اعضای بلندپایه حزب برگزیت در کمپین های انتخاباتی این حزب به اقدام خود برای دفن سر خوک در یک مسجد، افتخار کرد.

 

مدیر منطقه ای حزب برگزیت همچنین در اظهاراتی موهن درباره مسلمانان، گفت: مسلمانان مانند حیوان زندگی می کنند و زندگی های ما را دچار اختلال کرده اند.

 

مینچر به سیاه پوستان ،پاکستانی ها و ترک هایی که در انگلیس زندگی می کنند نیز توهین کرد.

 

مدیر منطقه ای حزب برگزیت مدعی شد: کشورهایی که ورود مسلمانان را منع می کنند نیاز به پلیس، زندان و خدمات بهداشتی کمتری دارند.

 

حزب برگزیت یک حزب بریتانیایی اروپاگریز به رهبری نایجل فراژ است. این حزب که کمی پیش از انتخابات ۲۰۱۹ پارلمان اروپا تشکیل شده‌ است، طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا به اصطلاح برگزیت است که در نتیجه همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در دستور کار دولت این کشور قرار گرفت.

 

برگزاری نخستین جشنواره قرآنی «مدهامتان» ویژه روستاییان و عشایر

 

حجت‌الاسلام«مرتضی همت‌پور» در رابطه با روند برگزاری نخستین جشنواره قرآنی «مدهامتان» ویژه روستائیان و عشایر کشور، اظهار کرد: این جشنواره با حضور شرکت کنندگانی از همه استان‌ها با سهمیه از قبل اعلام شده در سه رشته «اذان»، «قرائت ترتیل» و «قرائت تحقیق» برگزار می شود.

 

 

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان افزود: این مسابقات در رشته‌های فوق‌الذکر به مدت سه روز در شهرک شهید منتظری دزفول در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۳  آذر ماه سال جاری و با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: حجت‌الاسلام دکتر حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور دیگر سخنران این مراسم است. هشت داور بین‌المللی کشورمان، مسابقات را داوری می‌کنند و آیین اختتامیه مسابقات ۲۳  آذرماه با تجلیل از برگزیدگان جشنواره برپا می‌شود.

 

همت‌پور در رابطه با اهداف برگزاری این جشنواره تصریح کرد: اهداف برگزاری اولین دوره مدهامتان روستا و عشایر کشور به میزبانی خوزستان (دزفول) کشف و شناسایی استعدادهای برتر قرآنی فعال در قالب رقابت سالم، ارتقای سطح اطلاعات عمومی و تخصصی نوجوانان و جوانان علاقمند قرآنی، تشویق و ترغیب مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به ایجاد بستر مناسب جهت حضور حداکثری علاقمندان قرآنی در مسابقات ملی و بین المللی تعریف شده است.

 

گفتنی است پوستر نخستین جشنواره قرآنی مدهامتان روستا و عشایر کشور ۱۹ آذر سال جاری و با حضور معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون ها و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و همچنین مدیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان در تاریخ ۱۹ آذز در محل سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان رونمایی شد

 

افتتاح مسجد تعطیل‌شده توسط بودائیان پس از ۵ سال

 

 

 

به نقل از «Chiang Rai Times»، مسجد جامع شهر «موکداهان» در شرق تایلند با موافقت جمعی از راهبان بودایی افتتاح شد.

 

راهبان بودایی قبل از افتتاح این مسجد با امام جماعت و دیگر مسلمانان «موکداهان» دیدار و گفتگو کردند.

 

«زمانسیان »، یکی از راهبه های بودایی تاکید کرد که پیروان هر دین می توانند در جامعه زندگی مسالمت آمیز داشته باشند و نباید رفتارهای اختلاف برانگیز از خود نشان دهند.

 

چندی قبل گروهی از بودائیان تندرو با تأسیس این مسجد در این منطقه مخالفت کرده و خواستار تعطیلی آن شدند.

 

در رای گیری انجام شده در میان بودائیان 528 نفر به ساخت مسجد رای منفی و تنها شش نفر رای مثبت داده بودند.

 

آنها مدعی بودند که وجود مسجد راهی برای رشد افراط گرایی و ایجاد تنش های دینی میان بودایی ها و مسلمانان است اما با گفتگوهایی که میان رهبران مسلمان و بودایی صورت گرفت در نهایت با افتتاح این مسجد موافقت شد.

 

مسجد جامع شهر «موکداهان» تایلند در سال 2014 به همت خیرین و کمکهای مردمی ساخته شد و در نهایت در دسامبر سال جاری میلادی پس از پنج سال افتتاح شد.

پایان پیام/ 9