نگاه متفاوت مسئولان به کانون های فرهنگی/کانون فرهنگی در تراز انقلاب متناسب با شرایط روز برنامه ریزی داشته باشد

نگاه متفاوت مسئولان به کانون های فرهنگی/کانون فرهنگی در تراز انقلاب متناسب با شرایط روز برنامه ریزی داشته باشد

تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱
دشتی گفت: در طول سال هایی که این کانون ها فعالیت داشتند، شاهد افت و خیزهایی در نوع حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری و همچنین نوع نگاه مسئولان بالادستی به این مجموعه عظیم فرهنگی از طرف دولتمردان بودیم.

خبرگزاری شبستان_یاسوج: به منظور احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی و کادرسازی، توانمندسازی و هدایت ظرفیت‌های موجود مردمی به سمت اهداف بلند استقرار ارزش‌های دینی و استفاده بهینه از اعتبارات و امکانات وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی که امکان بهره‌وری فرهنگی در حوزه مساجد را دارند و در راستای تحقق منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و اصول و سیاست‌های فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، «ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور» تأسیس ‌شد.

 

طبق گفته حجت الاسلام «کمال الدین خداداه»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور هم اکنون ۲۶ هزار کانون ثبت شده در مساجد سراسر کشور فعال دارند که نیمی از آنها در روستاها بوده و خدمات تربیتی، هنری و فرهنگی به جامعه ارائه می‌دهند.

 

کانون ها از پراکندگی خوبی در سراسر کشور برخوردار هستند به طوری که در حال حاضر در نقاط صفر مرزی و در مرکز شهرهای بزرگ کشور کانون های فرهنگی و هنری در مساجد با حضور نوجوانان و جوانان با مدیرییت امام جماعت در حال فعالیت هستند.

 

با توجه به نقش تاثیرگذار و ارزشمند کانون های فرهنگی و هنری در کشورمان، مقام معظم رهبری در 19 مهرماه سال 1391 که به عنوان روزی ماندگار در تاریخ کانون های فرهنگی مساجد به ثبت رسیده، در جمع ائمه جمعه و جماعات خراسان شمالی نکات ارزشمندی را پیرامون این پایگاه ها با مدیریت امامان جماعت هر مسجد هر مسجد بیان فرمودند.

 

«احسان دشتی»، مدیر کانون فرهنگی و هنری عترت مسجد امام علی (ع) شهر یاسوج در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج به سوالات ما در زمینه دغدغه مقام معظم رهبری پیرامون اهداف تشکیل کانون های فرهنگی و هنری، مطالبات معظم له از این پایگاه های فرهنگی، آسیب شناسی آنها و سایر موارد پاسخ داد.

 

هدف از تشکیل کانون های فرهنگی در مساجد چه بود و آیا این پایگاه ها موفق به دست یابی اهداف از پیش تعیین شده بودند یا خیر؟

مسجد از صدر اسلام تاکنون مرکز فعالیت ها و تصمیم گیری های مهم بوده که این مهم در پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ هشت ساله و بعد از آن خود را به خوبی نمایان کرده است.


دشمنان نیز از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز به هر شیوه ای تلاش کردند تا انقلاب و نظام را به زانو درآورند و با توسل به جنگ، ترور، اغتشاش، جنگ اقتصادی و ... این نقش خود را ادامه دادند.


با توجه به نقش تاثیرگذاری که مسجد از صدر اسلام تاکنون از خود به یادگار گذاشته، دشمنان نیز که نتوانستند با جنگ سخت با انقلاب اسلامی مقابله کنند به شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم روی آوردند که همین امر باعث تحرک دیده بان بصیر انقلاب اسلامی ایران شد.


وقتی مقام معظم رهبری متوجه توطئه جدید دشمنان بعد از جنگ سخت شدند با بیانات شیوای خود که حکم فرمان حکومتی دارد، دستور به احیای نقش واقعی مسجد در ایران اسلامی را صادر کردند.


شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با توجه به دغدغه معظم له با نظر اعضا در سال 1371 جهت احیای نقش واقعی مساجد اقدام به تشکیل ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد به منظور انسجام بخشی به فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد کرد.

 

چرا کانون‌ها نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟ (آسیب‌شناسی)

 تشکیل کانون های فرهنگ و هنری در مساجد با توجه به دغدغه مقام عظمای ولایت و دینداران جامعه یک ضرورت بود و در طول سال هایی که این کانون ها فعالیت داشتند، شاهد افت و خیزهایی در نوع حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری و همچنین نوع نگاه مسئولان بالادستی به این مجموعه عظیم فرهنگی از طرف دولتمردان بودیم.

در بعضی از دولت ها که به مساجد، کانون های فرهنگی و هنری و نقش ارزشمند آنها بها داده می شد، شاهد پیشرفت هایی بودیم و این حمایت ها باعث شد که حضور نوجوانان و جوانان در مساجد بیشتر و نقش تاثیرگذار این مکان ها برای مردم نمایان شود.

با توجه به اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد در دولت های نهم و دهم از حمایت های ویژه ای برخوردار شدند، بنده به عنوان یک مدیر کانون شاهد رونق فعالیت ها و حمایت های دولتمردان از لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و دوره های آموزشی و اردوها بودم که این حمایت ها انگیزه برای حضور در عرصه فرهنگ را مضاعف می کرد.

 

کانون‌های مساجد تا چه اندازه به توقعات رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها تنزدیک شده اند؟

چون برخی از استان های کشور به نسبت برخی دیگر از استان ها برخوردار نیستند و از طرفی حمایت های دولت، دستگاه ها و نهادهای فرهنگی از کانون ها انگیزه برای فعالیت های فرهنگی و هنری را در جامعه مضاعف می کند، لذا افت و خیز حمایت های دولتی در گذشته باعث فراز و نشیب هایی نیز در زمینه حمایت از فعالیت های فرهنگی در مساجد بوده و گاهی نیز کانون ها به حاشه رفته و این موضوع باعث دلسرد شدن نسل نوجوان و جوان شده است.

هرچند که مردم عنصر تاثیرگذار در همه برنامه ها و مناسبت ها هستند، ولی در صورتی که دولتمردان حمایت های لازم را از فعالیت های فرهنگی و هنری در جامعه به ویژه کانون های فرهنگی مساجد نداشته باشند، طبیعی است که فرمان مقام معظم رهبری نیز بر زمین بماند.

ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز باید با توجه به اسناد بالادستی و ظرفیت های هر استان و منطقه برنامه ریزی لازم را داشته باشند که متاسفانه نه تنها در ستاد بلکه بیشتر دستگاه ها و سازمان ها کشوری متناسب با ظرفیت های بومی استان ها برنامه ریزی لازم را ندارند.


 

اگر نسبت به پیام مقام معظم رهبری غفلت صورت بگیرد، چه اتفاقی برای کانون‌ها خواهد افتاد؟

مقام عظمای ولایت بر اهمیت نقش امامان جماعت به عنوان مدیر در مساجد با همکاری پایگاه بسیج و کانون های فرهنگی و هنری تاکید ویژه ای داشتند که ما به عنوان شیعه معتقد به ولایت فقیه باید اطاعت امر کرده و گوش به فرمان ایشان باشیم.


اگر اتحاد و انسجام در یک خانواده زیر نظر بزرگ تر خانواده برای انجام امور وجود داشته باشد، قطعا شاهد رشد و پیشرفت در همه امور خواهیم بود و این مهم علاوه بر تاثیرگذاری بر دیگر خانواده ها، نظم و انسجام در جامعه با استفاده از خرد جمعی را افزایش می دهد.


ارکان مسجدی نیز در صورتی که با مدیریت اصولی امام جماعت مسجد و با برنامه ریزی و انسجام عمل کنند، می توان شاهد رونق فعالیت ها، انسجام و همدلی بیشتر و تربیت نوجوانان و جوانانی دینی، مذهبی، انقلابی و در طراز انقلاب اسلامی باشیم.


اگر خدای ناکرده شاهد بی نظمی بین ارکان یک خانواده و حتی مسجد در جامعه ای باشیم، قطعا اثرات آن علاوه بر این مکان ها بر دیگر اقشار جامعه تاثیر گذاشته و باعث هرج و مرج، بی نظمی و ازهم گسیختگی جامعه خواهیم بود.

 

از نظر شما کانون فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی چه کانونی است؟
کانون فرهنگی مسجدی می تواند در تراز انقلاب اسلامی باشد که مروج اندیشه های ناب اسلامی و محمدی (ص) بوده و ضمن پایبندی به اهداف و شعائر اسلامی، گوش به فرمان ولایت جهت رشد و ترقی فرهنگ و هنر اسلامی در عمل کوشا باشد و متناسب با شرایط روز برای فرزندان پاک این سرزمین طرح و برنامه داشته باشد.

 

سخنان گهربار مقام معظم رهبری که ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۱ در جمع ائمه جمعه و جماعات خراسان شمالی در زمینه نقش کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کشور مطرح کردند «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکاری بسیج، این کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا میکند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتابهائی وجود دارد که میشود از این کتابها استفاده کرد. کتابهائی هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهای فرهنگی - هنری بروید و پذیرای جوانها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا».

پایان پیام/ 82