مسجدی که مروج گفتمان وحدت است

مسجدی که مروج گفتمان وحدت است

تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱
کانون فرهنگی هنری خاتم‌الانبیاء(ص) در جوار مسجد محمد رسول‌الله(ص) و در پرتوی همنامی با پیامبر رحمت(ص) مجری طرح‌های متنوع فرهنگی، هنری و اجتماعی است چنان که برنامه‌های آن همه ساله در ایام هفته وحدت در سطوح ملی و استانی بازتاب دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «خاتم الانبیاء(ص) در مسجد حضرت محمد رسول الله (ص) در  بلوار آیت الله غفاری شهرستان بیرجند از توابع استان خراسان جنوبی، واقع است. این کانون به دلیل تعامل با امام جماعت، هیئت امنا و پایگاه بسیج توانسته به عنوان یکی از کانون های فعال شناخته شود. به دلیل همنامی کانون با پیامبر اعظم(ص) همه ساله در ایام هفته وحدت برنامه های گسترده ای توسط آن طراحی و اجرا می شود که در سطح استانی و ملی بازتاب خوبی داشته است.

 

 

 

 

«محمدرسول بابائیان»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های این کانون به مناسبت هفته وحدت(ایام ولادت باسعادت پیامبر(ص))، اظهار کرد: با توجه به اینکه کانون و مسجد ما مزین به نام نبی مکرم اسلام(ص) است، همه ساله در ایام هفته وحدت برنامه های ویژه ای به این مناسبت از سوی کانون برگزار می شود چنان که امسال مراسم شب شعر با حضور شاعران و با قرائت سروده هایشان در وصف پیامبر(ص) و امام صادق(ع) برگزار شد.

 

بررسی سیمای پیامبر(ص) از منظر نهج البلاغه

مدیرکانون فرهنگی هنری خاتم الانبیاء(ص) به برگزاری نشست «سیمای پیامبر(ص) از منظر نهج البلاغه» در شام ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) با حضور مسئولین استانی اشاره کرد و افزود: برپایی نمایشگاه آثار هنری ویژه نمایش پوستر القاب پیامبر(ص) در کانون در حال برگزاری است. همچنین مسابقه نقاشی و رنگ آمیزی ویژه کودکان با محور پیامبر(ص)، مسابقه دل نوشته «رفیق شهیدم» و تبریک به مناسبت ولادت پیامبر(ص) ویژه نوجوانان،قرائت زیارت از بعید پیامبر(ص)، تقدیر و اهدای هدایا به خادمین اربعین حسینی بخش دیگری از برنامه های این کانون ویژه ۱۷ ربیع الاول است.

 

 

 

 

وی تصریح کرد: سال گذشته نیز به مناسبت هفته وحدت اکران و نقد و بررسی انیمیشن «بنیامین» انجام و پویش «محمد(ص) رسول رحمت» اجرا شد.

 

بابائیا با اشاره به اجرای طرح «مسجد، مدرسه، منزل»، ابراز کرد: طبق تفاهم نامه با مدارس پیرامون مسجد محمد رسول الله(ص) برای دانش آموزان در مناسبت های مختلف برنامه های فرهنگی و مسابقات مختلف برگزار می کنیم و از دانش آموزانی که در فعالیت های مسجد مشارکت دارند، تقدیر به عمل می آوریم.

 

وی با اشاره به برگزاری کارگاه «مهارت های زندگی»، ویژه بزرگسالان و جوانان بالای 18 سال، خاطر نشان کرد: مباحث این کارگاه شامل مهارت خودآگاهی، مدیریت خشم، مدیریت استرس، مهارت حل مسئله، ایجاد و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، مهارت مقابله با افسردگی، اضطراب، تفکر خلاق و انتقادی، ارتباط موثر، جرات ورزی و مهارت مدیریت زمان است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری خاتم الانبیاء(ص) کمک رسانی به محرومان را یکی دیگر از رویکردهای این کانون مسجدی نام برد و تاکید کرد: با همکاری کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری(س)، از سال های گذشته تاکنون، در مناسبت های مختلف میان 100 خانواده نیازمند گوشت قربانی توزیع می کنیم و به صورت ماهانه سبد معیشتی نیز به خانواده های بی بضاعت اهدا می شود. ضمن اینکه ارایه خدمات مومنانه کانون پس از شیوع بیماری کرونا شتاب بیشتری گرفته است.

 

بابائیان برگزاری مسابقه داستان کوتاه و دل نوشته با موضوعات عیدغدیرخم و امیرالمومنین علی(ع)، غدیر عهدی با امام زمان(عج)، مسابقه کتابخوانی خطبه غدیر، محفل شعرخوانی، خطاطی رضوی و هنر رضوی، برپایی مسابقات فوتسال ویژه اعضای کانون فرهنگی هنری و محفل شعرخوانی و هنر رضوی را بخشی از برنامه های کانون خاتم الانبیاء(ص) در دهه های کرامت و ولایت و امامت نام برد.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه این کانون در طرح ملی «ایران قوی»، جزء کانون های شایسته تقدیر در رواق نور شناخته شد، افزود: برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان، تهیه کلیپ «نور»، برگزاری جلسات سنتی قرآن کریم، انجام فعالیت های هنری در رشته های شعر، هنرهای تجسمی، خطاطی و برگزاری دوره های قرآنی از دیگر فعالیت های کانون است.

 

اجرای سرود سلام فرمانده

بابائیان ادامه داد: کلاس های فرهنگی هنری این کانون طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با رعایت مسائل بهداشتی و با در نظر گرفتن محدودیت ها برگزار شد و امسال با برداشته شدن محدودیت ها و کاهش شیوع بیماری، سرود «سلام فرمانده»، و نیز اجرای سرود بچه های کانون در اعیاد قربان، غدیر و ماه صفر اجرا شد.

 

 

 

 

شبی با کتاب

مدیر کانون فرهنگی هنری خاتم الانبیاء(ص) از راه اندازی کارگاه و اردوی رصدی خبر داد و تصریح کرد: بررسی صورت های فلکی به همراه رصد کره ماه و سیاره زحل توسط انجمن نجوم دانش آموزی مسافران کهکشان شهرستان بيرجند و با همکاری کانون فرهنگي هنري خاتم الانبيا (ص) انجام می شود.

 

نذر کتاب

 وی به برگزاری طرح های ملی «شنبه های با کتاب»، «نذرکتاب» و «سه شنبه های تکریم»، اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه «شبی با کتاب» از دیگر طرح های کانون فرهنگی هنری «خاتم الانبیاء(ص) است که در قالب این طرح نوجوانان و جوانان فعال کانون از کتابخانه و فضای کانون برای مطالعه آزاد استفاده می کنند.

 

 

 

 

بابائیان به برنامه های این کانون مسجدی در محور کارآفرینی اشاره کرد و افزود: راه اندازی بازارهای فصلی در راستای حمایت از مشاغل خانگی و صنایع دستی در جوار مساجد یکی از برنامه هایی است که آن را در دستور کار قرار داده ایم، تا محصولات تولیدی اعضای کانون را به فروش برسانیم.

 

 

 

 مشاوره طب سنتی

 

وی برپایی محافل انس با نهج البلاغه، برگزاری کارگاه مشاوره طب سنتی، برپایی نشست های بصیرتی، دیدار با خانواده های شهدا، برگزاری مسابقه کتابخوانی «خط عاشقی» با موضوع ماجرای دلدادگی ۸۱ شهید با امام مهربانی ها حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، مسابقه پیامکی «انتخابات، حضور حداکثری»، ارائه خدمات اردویی، برگزاری کارگاه آسیب های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر در قالب طرح «یاریگران زندگی» را از دیگر برنامه ها و طرح های کانون خاتم الانبیاء (ص) نام برد.

 

پایان پیام/ 40