کانون‌های مساجد مسئله‌محور عمل کنند/ نگاه بچه‌های مسجد به خط مقدم باشد

کانون‌های مساجد مسئله‌محور عمل کنند/ نگاه بچه‌های مسجد به خط مقدم باشد

تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱
محمدیان با بیان اینکه در کانون‌های مساجد از مسئله به نیاز و ارزش می‌رسیم، گفت: کار فرهنگی نیازمند مسئله‌محوری است وگرنه دچار پراکنده‌گویی می‌شویم و از اولویت‌ها و خط مقدم دور می‌مانیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز (شنبه، 23 مهر ماه) در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران در حال برگزاری است.

 

بنابر این گزارش، «محمدتقی محمدیان» در این نشست با اشاره به آیه سوم از سوره مبارکه غاشیه، اظهار کرد: برخی از کارها در عرصه فرهنگ مصداق همین آیه یعنی کار بیهوده هستند. ما باید مراقب الگوی تردمیل در فعالیت های فرهنگی باشیم. الگوی تردمیل یعنی دچار غرب زدگی، رویاپردازی، پراکنده کاری و دوری از خط مقدم، شدن. ما نباید کارمند در معنای بد آن باشیم. کارمند به معنای بد یعنی اهل پرسش نباشیم و همه چیز را به عنوان یک مرئوس بپذیریم. چنین روحیه ای دردی از امور فرهنگی در جمهوری اسلامی دوا نمی کند.

 

مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: کارهای فرهنگی باید بر اساس مسئله محوری طراحی و اجرا شود؛ اگر اینچنین شد از زدن حرف های کلان دوری می کنیم. وقتی مسئله‌محور نباشیم دچار پراکنده‌گویی و پراکنده‌کاری در امور می شویم.

 

وی اضافه کرد: تمرکز روی اصول تخصصی را باید جدی بگیرید. کلان گویی ها ما را از اولویت ها و خط مقدم دور نگاه می دارد. غرب زدگی، رویاپردازی و پراکنده کاری موجب می شود ما از اولویت های نظام دور شویم. با توجه به محدودیت های مختلف باید روی اولویت ها تمرکز کنیم.

 

محمدیان ادامه داد: اگر مسئله محور باشیم به تحرک، بهره وری، تمرکز و توفیق می رسیم. ما در کانون های مساجد از مسئله به نیاز و ارزش می رسیم. در واقع میان مسئله، نیاز و ارزش ارتباط دوسویه وجود دارد. می توان برای تحول از فرصت سه سال نیز استفاده کرد و نباید بگوییم فرصت سه سال برای تحول در کشور کم است.

 

وی ابراز کرد: مسئله، ریشه مشکل است و در مسئله شناسی باید به دنبال درمان بود و نه صرفا به دنبال تسکین. مسئله باید صحیح، صریح و جهت‌دار باشد. مسئله باید قابل سنجش باشد. یک فرد مسئله‌محور باید اهل تمرکز، کار بلندمدت، پیگیری، تفکر، تخصص و اهل گفت و گو باشد.

 

مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون های مساجد اضافه کرد: مدیران فرهنگی باید راهبر باشند و نه صرفاً مدیر. راهبر سخت و انعطاف‌ناپذیر نیست بلکه با تفکر انتزاعی و با تشکیل تیم عمل می کند.

 

وی افزود: مسجد خانه خدا (بیت الله) پناهگاه مردم و پایگاه ولایت است. همه کارهای سیاسی، بصیرت‌افزایی، عدالت طلبی و مطالبه‌گری باید در مسجد باشد. حال باید دید که چقدر ائمه جماعات مساجد با اولویت های ذهنی و علاقه مندی های نسل جوان آگاه هستند و چه میزان مدرسه مسجدمحور داریم.

 

محمدیان در پایان گفت: امام صادق (ع) فرمودند: امت رسول الله(ص)، ایتام حضرت محمد (ص) هستند؛ بنابراین ما نسبت به ایتام آل محمد(ص) آن هم در بهترین و امن‌ترین نقطه فرهنگی کشور یعنی مسجد مسئولیت داریم.

 

پایان پیام/ 397