زمان‌شناسی و اطاعت از ولی فقيه سرلوحه برنامه های کانون های مساجد باشد

زمان‌شناسی و اطاعت از ولی فقیه سرلوحه برنامه های کانون های مساجد باشد

تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱
باقری گفت: برنامه های کانون های مساجد باید به روز و متناسب با زمان فعلی و فکر و اندیشه جوانان و نوجوانان امروزی باشد و بدانیم که زمان‌شناسی و اطاعت از ولی فقيه مهمترین عامل برای رسیدن به نقطه مطلوب و تربیت نیروی متعهد مسجدی است.

خبرگزاری شبستان- استان مازندران؛ مساجد همواره پایگاه مهمی برای انجام برنامه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بوده و در دوارن مختلف از ابتدای اسلام تاکنون این نقش را حفظ کرده اند.

 

با تشکیل کانون های مساجد، در کنار برنامه ها و فعالیت های مختلف مساجد، برنامه های فرهنگی و هنری با محوریت کانون مساجد شکل گرفت و جوانان و نوجوانان فراوانی با عضویت در این کانون ها فعالیت های گسترده ای را در راستای تحقق منویات رهبری انجام دادند.

 

رهبر معظم انقلاب در روز ۱۹ مهر سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی فرمودند: «من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب‌هایی وجود دارد که می‌شود از این کتاب‌ها استفاده کرد. کتاب‌هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید. مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال. بعد به کانون‌های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان‌ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید.» و اکنون با گذشت 10 سال از این پیام، کانون ها فرمایشات رهبری را حسب العین قرار داده و در راستای نهادینه کردن فرمایشات رهبری با تمکام توان پای کار آمدند.

 

به همین منظور «محمدعلی باقری» مسئول کانون فرهنگی هنری زینبیه شهرستان نکا که در ارتباط مستقیم با فعالیت های فرهنگی و هنری کانون مساجد است؛ در گفتگویی پیرامون اهمیت توجه به منویات رهبری در بحث تقویت کانون های مساجد به سؤالات خبرنگار خبرگزاری شبستان پاسخ داد که از نظرتان می گذرد:

 

* کانون های مساجد چقدر نزدیک شده‌اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها  توقع دارد؟

فعالیت مختلفی در راستای دغدغه های رهبری در راستای نزدیکی امام جماعت با بچه مسجدی ها و همکاری بسیج در حال انجام است و پیشرفت هایی حاصل شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی در پیش داریم و باید کانون ها با برنامه ریزی بیشتر و بهتری در این بخش وارد شده و تزریق اعتبارات مهمترین دغدغه در بخش های مختلف است.

 

* فعالیت کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری را چگونه ارزیابی می کنید؟

کانون های مساجد در طول سال های مختلف خود و در طول سال های اخیر با توجه به تاکیدات رهبری در راستای فعالیت کانون مساجد فعالیت های گسترده ای ارائه کردند؛ اما همچنان فاصله با پیام و دغدغه های رهبری وجود دارد و اگر هم در کانون بخواهیم برنامه هایی را اجرایی کنیم؛ نبود منابع مالی و بودجه های فرهنگی مانع این کار است و عملا کارها برزمین می ماند.

 

* آیا کانون‌ها توانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

برنامه های خوبی در طول سال های مختلف در کانون مساجد برای فعال کردن جوانان و نوجوانان در بخش های مختلف اجرایی شده و باید با استمرار این فعالیت ها در بروزرسانی آن تلاش شود و برنامه هایی متناسب با زمان حال ارائه شود؛ امروز فضای مجازی همه زندگی نسل جدید را پوشش داده است و نمی توان بدون این مقوله برای جوان و نوجوان برنامه‌ریزی کرد و تا زمانی که برنامه درست و منسجم برای اداره امور کانون مساجد وجود نداشته باشد و بی برنامگی ها وجود داشته باشد؛ نمی توان نقطه مثبت و مطلوبی را متصور بود؛ فعالیت های فعلی در حال انجام در کانون مساجد به صورت خودجوش و دلی است و متاسفانه در طول سالیان مختلف با توجه به بیان دغدغه ها در بخش تزریق اعتبارات همچنان لنگ اعتبارات هستیم.

 

* اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌های مساجد خواهد افتاد؟

غافل شدن از دغدغه های و پیام رهبری در کانون مساجد گرفتار شدن در روزمرگی و خدای ناکرده حمله فرهنگی دشمن را در بین جوانان و نوجوانان به همراه دارد و تاکنون هم براساس منویات رهبری در مساجد و کانون مساجد توانسته ایم جوانان و نوجوانان را در مسیر انقلاب و ارزش ها حفظ کنیم و در ادامه راه هم چنین خواهد بود؛ چرا که دشمن همواره در پی ضربه زدن به نظام است و در این بین ضربه به بچه مسجدی ها و رسوخ در بین بچه انقلابی ها و بچه مسجدی ها راهبرد دشمن برای حمله است که باید مراقب باشیم.

 

* کانون فرهنگی هنری تراز چه کانونی است از نظر شما؟

کانون فرهنگی هنری تراز انقلابی کانونی است که اولا با برنامه در طول سال وارد شده و برای خود برنامه مدون تعریف کند و در مسیر ارزش ها و آرمان های انقلاب حرکت کرده و برای جوانان برنامه داشته باشد و ثانیا" برنامه ریزی برای مقابله فرهنگی با دشمن را در دستور کار خود قرار دهد و در این مسیر استوار باشد و باید خوراک مناسب به جوانان ارائه دهیم و براساس زمان حرکت کنیم و برنامه های ما در کانون مساجد به روزرسانی و متناسب با زمان فعلی و فکر و اندیشه فعلی جوانان و نوجوانان باشد و بدانیم که زمان‌شناسی، اطاعت از ولی فقيه و حرکت به موقع در کانون مساجد مهمترین عامل برای رسیدن به نقطه مطلوب و تربیت جوانان و کانون تراز انقلاب است .

پایان پیام/ 175