مسجدی منحصربفرد در شمال‌غرب تهران که حامی محرومان است

مسجدی منحصربفرد در شمال‌غرب تهران که حامی محرومان است

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱
مسجد پیامبر اعظم(ص) از مساجد مدرن، زیبا و منحصر به‌فرد شهر تهران است که علاوه بر رعایت اصول فنی و مهندسی و معماری اسلامی، صندوق قرض‌الحسنه نیز دارد و ماهانه به ۱۰۰ خانواده محروم رسیدگی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد پیامبر اعظم(ص) واقع در منطقه سعادت آباد، میدان سرو در زمینی به مساحت هزار مترمربع ساخته شده است. این مسجد یکی از مساجد  زیبا و منحصر به فرد حال حاضر است که پروژه ساخت آن در سال 1389 به پایان رسید.

 

این مسجد دارای دو شبستان مجزا به ظرفیت بیش از 400 نفر، تالار اجتماعات، کتابخانه، فضاهای آموزشی و خدماتی، آسانسور و معبر ویژه تردد معلولان و پارکینگ اختصاصی و با گلدسته هایی 14 متری و گنبدی به ارتفاع 14 متر است.

 

در ساخت مسجد پیامبر اعظم(ص) علاوه بر رعایت اصول فنی و مهندسی و معماری اسلامی از سامانه های پیشرفته صوتی، سرمایشی، و گرمایشی نیز استفاده شده است.

 

 

 

 

این مسجد دارای شبستان مردانه با ظرفیت 250 نفر، شبستان زنانه با ظرفیت 150 نفر و دارای سالن اجتماعات 240 متری است، ضمن آن که 69 متر آن مربوط به کتابخانه و قرائتخانه است و 68 متر آن را کلاس های آموزشی تشکیل می دهد.

 

 مسجد پیامبر اعظم(ص) همچنین مجهز به دفاتر بسیج، آبدارخانه، کفشداری و سایر ملزومات مکانی یک مسجد است.

 

فضای مسکونی برای روحانی و خادمان این مسجد 183 متر مربع پیش بینی شده است. هنگام ورود به هر سه در ورودی اصلی این مسجد، شش عدد در چوبی مزین به نقوش اسلامی مشاهده می شود که در کنار آن نیز چهار ورودی برای آقایان و بانوان، با هشت لنگه در با استفاده ازچوب راش و گردو ساخته شده و طرح های چوبی مزین به اسماء الهی در فضاهای مسجد به کار رفته است.

 

 

 

 

یکی از بخش های فعال مسجد صندوق قرض الحسنه‌ آن است. تمام سرمایه صندوق از کمک های مردمی است.تاکنون بیش از دو میلیارد تومان به نمازگزاران و اهالی محله از این صندوق وام پرداخت شده است.

 

 

 

 

در کنار صندوق قرض الحسنه، خیریه ای هم در مسجد فعالیت می کند که در حال حاضر حدود ۱۰۰ خانواده را تحت پوشش قرار داده است. البته این خانواده ها یک به یک با مراجعه معتمدین مسجد و محله شناسایی شده اند. تعدادی هم از محله‌های دیگر تهران هستند که یا شناسایی شدند یا خودشان مراجعه کرده اند و خیریه هم کمک های لازم را برایشان در نظر گرفته است. ماهیانه یک بسته معیشتی همراه با گوشت قربانی تازه برایشان ارسال می‌شود.

 

 

 

 

ابتدای هر ماه نمازگزاران هر میزان که مقدور باشد، پول جمع آوری می کنند به همان مقدار، در برخی ماه‌ها دو و برخی ماه‌ها شش یا هفت راس گوسفند قربانی می‌شود. قربانی ها معمولاً اول ماه قمری ذبح و در طول ماه همراه با بسته‌های ارزاق تقسیم می شوند. البته در دوران همه گیری کرونا، توزیع بسته های ارزاق از روال ماهیانه به مناسبت ها و اعیاد مذهبی هم افزایش یافته است.

 

باشگاه ورزشی ویژه برادران و آشپزخانه تهیه غذا، سالن آمفی‌تئاتر و امكانات سمعی و بصری از دیگر بخش ها و تجهیزات مسجد پیامبر اعظم(ص) است.

 

پایان پیام/ 40