پویا سازی کتابخانه های مساجد رویای دیرینه مدیر کانون فاطمه ها دهکهان

پویا سازی کتابخانه های مساجد رویای دیرینه مدیر کانون فاطمه ها دهکهان

تاریخ انتشار : ۲ آبان ۱۴۰۱
مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج گفت: از روزی که کتابخانه کانون فرهنگی هنری فاطمه ها به عنوان یک کتابخانه روستایی رسانه ای شد مورد توجه بسیاری از اهالی فرهنگ قرار گرفت.

«فرزاد میرشکاری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: از روزی که کتابخانه کانون فرهنگی هنری فاطمه ها به عنوان یک کتابخانه روستایی رسانه ای شد مورد توجه بسیاری از اهالی فرهنگ قرار گرفت.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج افزود: از آن زمان با فرصت طلایی برای جذب کتاب و سایر تجهیزات برای توسعه این کتابخانه کوچک مواجه شدیم.

 

 

 

 

وی بیان کرد: در همین راستا خیلی زود میزان کتاب های ارسالی به کتابخانه فاطمه ها، از ظرفیت موجود روستا فراتر رفت و از همان سال‌های اول فعالیت به فکر توزیع کتاب در سایر روستاها بودیم.

 

 

 

 

میرشکاری ابراز کرد: از این رو تعداد زیادی کتاب به درخواست مدیران مدارس و مدیران کانون های فرهنگی هنری روستایی به برای توسعه فعالیت های کتابخانه ای اهدا شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج یادآور شد: در سال ۱۳۹۶ با حمایت یکی از خیرین کتابخانه ساز، تعداد زیادی تجهیزات کتابخانه ای همچون میز و صندلی و قفسه خریداری کردیم و در اختیار تعدادی از کانون های فعال روستایی در شهرستان کهنوج قرار دادیم.

 

وی ادامه داد: در سال های اخیر نیز از طریق ارتباط موثر با تعدادی موسسه خیریه، توانستیم با اعتمادسازی هزینه توسعه و تجهیز تعدادی از این کتابخانه ها را تامین کنیم.

 

میرشکاری اظهار کرد: یکی از این موسسات خیریه کارساز تهران است که با مجوز بهزیستی در زمینه های مختلف فرهنگی، کارآفرینی و آموزشی فعالیت های بسیار اثربخش و ارزشمند را در مناطق محروم کشور انجام داده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج اضافه کرد: از این رو با ارائه طرحی به این موسسه توانستیم نظر هئیت مدیره را برای تاسیس تعدادی کتابخانه در روستاهای جنوب کرمان جلب کنیم.

 

وی عنوان کرد: در مهرماه امسال ۳ باب از این کتابخانه ها در روستاهای توکل آباد کهنوج، چغوکی منوجان و چاه زیارت فاریاب افتتاح شد.

 

میرشکاری بیان کرد: تجهیزات اهدایی به این کتابخانه ها شامل میز مطالعه ۲ عدد، قفسه ۳ عدد، کولرگازی ۱ عدد، صندلی و نیمکت ۱۲ عدد، ۷۰۰ جلد کتاب کودک و نوجوان و مقدار قابل توجهی لوازم بازی فکری و حرکتی است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج ابراز کرد: امیدوارم بتوانم تجربیاتی که حاصل بیش از یک دهه ترویج فعالیت های فرهنگی در روستاهای جنوب است را به الگویی فرهنگی تبدیل کنم تا به صورت مشترک شاهد اجرای این الگو در کتابخانه های تازه تاسیس شویم.

 

وی یادآور شد: موسسه کارساز حقوق متصدیان این کتابخانه ها را بر اساس میزان حضور و تعداد مستندسازی های صورت گرفته به صورت ماهانه پرداخت کرد.

 

میرشکاری افزود: مجوز این کتابخانه ها توسط ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان صادر شده یعنی کلیه این کتابخانه های روستایی جز کتابخانه های مساجد محسوب می شوند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج اظهار کرد: متصدیان کتابخانه ها موظف هستند تا با مشارکت گیری از ظرفیت های بومی در شهرستان نسبت به توسعه کتابخانه روستای خود تلاش کنند.

 

وی ادامه داد:  در همین راستا متصدی کتابخانه روستای چغوکی در ابتدای شروع فعالیت بیش از یکهزار جلد کتاب را جمع آوری کرده و در کتابخانه قرار داده است.

 

میرشکاری بیان کرد: موسسه کارساز در نظر دارد تا عید نوروز تعداد کتابخانه های روستایی خود را در جنوب کرمان به ۱۰ باب برساند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج عنوان کرد: یک کتابخانه دیگر نیز در ماه آینده در روستای ده هوت کهنوج افتتاح می شود.

 

وی یادآور شد: بانی راه اندازی این کتابخانه خانمی نیکوکار از تهران است که بیاد و نام پدر مرحوم شان در نظر دارد کتابخانه ای را جنب مسجد این روستا بسازد.

 

میرشکاری افزود: در حال رایزی با خیرین و موسسات خیریه بیشتری هستیم تا ان شاءالله پای آنها نیز به جنوب کرمان باز شود و به امید خدا بتوانیم با حمایت این عزیزان به رویای هر روستا یک کتابخانه نزدیکتر شویم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان کهنوج در خاتمه، گفت: در پایان امیدوارم که این کتابخانه ها که تنها مرکز فرهنگی این روستاها محسوب می شوند به صورت مردمی و خودجوش تحت نظر کانون های مساجد به فعالیت خود ادامه دهند و با اجرای فعالیت های کارآفرینی و اجتماعی، موجب جذب تمام اهالی روستاها به کتابخانه شوند.

پایان پیام/ 586