کانون مسجدی که بچه های روستا را کتابخوان کرده است

کانون مسجدی که بچه های روستا را کتابخوان کرده است

تاریخ انتشار : ۸ آبان ۱۴۰۱
کانون فرهنگی هنری شهید اسحاق درسته روستای توکل آباد کهنوج توانسته در مدت زمان اندکی تعداد ۲۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان بین ۷ تا ۱۵ سال روستا راضو این کتابخانه و کتابخوان کند.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان؛ یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری همواره درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور بوده به طوری که در سال های متمادی و به مناسبت های مختلف در این خصوص بیاناتی را ایراد فرموده اند.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری سعی کرده اند تا با استفاده از ظرفیت های موجود و توانمندی های خود، با مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان ارتباط برقرار کرده و از طریق تشویق و ترغیب، آنها را جذب فعالیت های کتابخوانی کنند.

 

مساجد جنوب کرمان با دارا بودن بیش از ۵۰۰ کانون فرهنگی هنری و تعداد ۲۵۷ کتابخانه باز و مخزن دار سعی کرده برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرها و روستاهای دور افتاده گام موثری بردارد.

 

کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان تلاش می کنند تا کودکان و نوجوانان را با کتاب های مفید و ارزشمند در حوزه های مختلف آشنا کرده و آنها به سمت مطالعه این کتاب ها سوق دهند.

 

کتابخانه کانون فرهنگی هنری شهید درسته که در دل مسجد امام زمان (عج) روستای توکل آباد کهنوج قرار دارد یکی از کتابخانه های مسجدی است که برای تحقق این مهم راه اندازی شده است.

 

گر چه مدت زمان چندانی از عمر تاسیس این کتابخانه نمی گذرد اما در همین مدت کوتاه سعی کرده تا با انجام فعالیت ها و برنامه های متنوع میزان مطالعه را افزایش دهد.

 

بنابر این گزارش خبرگزاری شبستان با مدیر کانون و مسئول کتابخانه شهید درسته گفت و گو کرد.

 

«محسن بالاور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: کانون فرهنگی هنری شهید اسحاق درسته در سال ۱۳۸۵ با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان  تاسیس شد.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید درسته کهنوج افزود: از بدو تاسیس تاکنون رویکرد ما در اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری جذب کودکان و نوجوانان به فعالیت های مسجد محور کانون بوده است.

 

 

 

 

 

وی بیان کرد: علی رغم این که کانون در این سال ها کتابخانه ای نداشت اما سعی کردیم تا با برگزاری طرح های کتابخوانی همچون مسابقات کتابخوانی بچه های مسجد را با یار مهربان مانوس تر کنیم.

 

 

 

 

 

بالاور ابراز کرد: خوشبختانه امسال به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان و با کمک خیرین کتابخانه کانون فرهنگی هنری شهید درسته افتتاح شد تا ما بتوانیم سطح فعالیت های ترویجی کتاب و کتابخوانی را ارتقا دهیم.

 

 

 

 

 

این طلبه جهادی و فعال فرهنگی با اشاره به تجهیزات این کتابخانه، عنوان کرد: این کتابخانه مجهز به سالن مطالعه با ۴ عدد نیمکت، ۴ عدد میز و ۱۵ عدد صندلی است.

 

 

 

 

 

وی با یادآوری این مطلب که کتابخانه شهید درسته کتابخانه ای مخزن دار است، ادامه داد: این کتابخانه دارای ۳ هزار جلد کتاب با عناوین مختلف و برای گروه های سنی کوک و نوجوان است.

 

بالاور اظهار کرد: قرار است تا اواخر آبان ماه کتاب های کمک درسی و کنکور نیز به مجموع کتاب های کتابخانه شهید درسته افزوده شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید درسته کهنوج با اشاره به استقبال خوب بچه های روستا از کتابخانه کانون شهید درسته، بیان کرد: اکنون ۲۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان بین ۷ تا ۱۵ سال عضو این کتابخانه هستند.

 

وی اظهار کرد: به منظور جذب حداکثری کودکان و نوجوانان به فعالیت های مسجد محور کانون، در کنار برنامه های کتابخوانی بازی و سرگرمی برای آنها در نظر گرفته شده است.

 

بالاور افزود: بازی های فکری همچون خانه سازی، جورچین، مسابقات فوتسال، فوتبال و اهدای جوایز بخشی از برنامه های ما برای جذب کودکان و نوجوانان است.

 

این طلبه جهادی و فعال فرهنگی عنوان کرد: همچنین برای اعضای کانون و کتابخانه اردوهای علمی، زیارتی و سیاحتی و دیدار با خانواده شهید روستا در نظر گرفته شده است.

 

فلسفه وجودی کانون های فرهنگی هنری مساجد مقابله با تهاجم فرهنگی و احیای کارکردهای مسجد تراز اسلامی است و آنها سعی دارند با برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و فراهم کردن زمینه جذب کودکان و نوجوانان به مساجد، برای تحقق این مهم گام بردارند و بر همین اساس یکی از فعالیت های فرهنگی خود را به ترویج فرهنگ مطالعه کتاب های مفید و ارزشمند حوزه های مختلف اختصاص داده اند.

پایان پیام/ 586