آیت‌الله اختری مسجد را پایگاه ولایت کرد/ در تربیت نمازگزاران متدین و انقلابی خستگی‌ناپذیر بود

آیت‌الله اختری مسجد را پایگاه ولایت کرد/ در تربیت نمازگزاران متدین و انقلابی خستگی‌ناپذیر بود

تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱
تبدیل مسجد به پایگاه ولایت، خستگی‌ناپذیری در تربیت نمازگزاران متدین و انقلابی، برخورداری از تعامل سازنده با جوانان و حفظ رویکرد تربیتی در سنگرهای مختلف، ویژگی‌هایی است که شخصیت‌ها درباره مرحوم آیت‌الله عباسعلی اختری به آنها اذعان دارند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «عباسعلی اختری»، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و امام جماعت مسجد جامع جمهوری دوشنبه، 9 آبان‌ماه دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت، پیکر آن مرحوم صبح امروز (چهارشنبه، 11 آبان‌ماه) با حضور مسئولان و شخصیت ها و جمع کثیری از مردم تشییع شد و در رواق امام خمینی(ره) آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

بدین مناسبت گفتگویی داشته ایم با تنی چند از شخصیت ها درباره آن مجاهد انقلابی و امام جماعتی که مسجد جامع جمهوری را برقرار کرد.

 

مسجد را پایگاه ولایت کرد

 

 

 

 

آیت الله «عباس کعبی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مرحوم آیت الله عباسعلی اختری به معنای واقعی کلمه یک روحانی و یک عالم بود، اظهار کرد: ایشان در هر سنگری که حضور داشت از نمایندگی ولی فقیه در استان و امامت جمعه تا حوزه علمیه، دانشگاه و مسجد همواره منشا برکات بسیار بود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آیت الله اختری عمر بابرکت خویش را در مسیر ترویج معارف نورانی و ارزش های مقدس اسلامی سپری کرد.

 

وی اضافه کرد: مرحوم اختری از هیچ تلاشی برای تقویت و تحکیم فعالیت های نظام مقدس جمهوری اسلامی و هدایت مردم در مسیر آرمان های امام (ره) و مقام معظم رهبری دریغ نکرد.

 

آیت الله کعبی در ادامه با بیان اینکه یک عالم واقعی همچون مرحوم آیت الله اختری مسجد را به پایگاه ولایت تبدیل می کند، گفت: درگذشت ایشان مایه تاسف و خسراتی جبران‌ناپذیر است.

 

مسجد جامع جمهوری را به مسجدی مهم تبدیل کرد

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا تقوی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مرحوم آیت الله عباسعلی اختری جزو پیشگامان انقلاب اسلامی بود، اظهار کرد: ایشان سابقه مبارزاتی بسیار طولانی ای داشت و در زمان شاه نیز به 30 سال زندان محکوم شد.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کشور در سنگر امامت جماعت فعالیت های موثری داشت، گفت: مرحوم آیت الله اختری باور داشت همه نهادهای فرهنگی و مراکز دینی اعم از مسجد، هیئت، بقاع متبرکه و حتی رسانه ها باید برای پرورش نیروها تلاش کنند.

 

وی اضافه کرد: ایشان در سنگر امام جماعت نیز همین تربیت نیرو را تقویت و مسجد جامع جمهوری را به یکی از مساجد مهم تبدیل کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه با بیان اینکه آیت الله اختری امام جماعتی در تراز انقلاب اسلامی بود، گفت: ایشان اهل قلم بود و ده ها جلد کتاب نیز تالیف کرد.

 

وی در پایان گفت: آیت الله اختری خود را وقف خدمت به مردم کرده بود و زندگی سعادتمندانه ای در دنیا داشت. انشاءالله امام جماعت جدید مسجد جامع جمهوری بتواند به خوبی راه ایشان را ادامه دهد.

 

در تربیت نمازگزاران متدین و انقلابی خستگی ناپذیر بود

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن اختری» در گفت و گو با خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه آیت الله اختری به دلیل سابق طولانی مبارزاتی از سوی دستگاه طاغوت به 30 سال زندان محکوم شد، گفت: ایشان همین روحیه انقلابی را در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی حفظ کرد و همیشه در خط امام و رهبری بود.

 

عضو مجمع روحانیت مبارز در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی های مرحوم آیت الله اختری حمایت همه جانبه ایشان از انقلاب اسلامی بود، گفت: از خصوصیات ممتاز آن مرحوم آن بود که هر گاه سخن باطلی را می شنید، موضع گیری می کرد. نقل است ایشان در یکی از جلسات بسیار مهم وقتی یکی از مسئولان حرف اشتباهی زد، قاطعانه در برابر آن سخن موضع گیری کرد.

 

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله اختری در مسجد همچون حوزه علمیه و دانشگاه و نماز جمعه در تبلیغ دین فعال بود، گفت: ایشان همان گونه که دانشجویان و طلاب بسیاری را تربیت کرد در تربیت نمازگزاران متدین و انقلابی تلاشی بی وقفه و خستگی ناپذیر داشت.

 

حجت الاسلام اختری در ادامه افزود: شخصیت هایی همچون مرحوم آیت الله عباسعلی اختری موجب اعتلابخشی صد چندان به مسجد می شوند، گفت: همه ائمه جماعات باید همچون مرحوم آیت الله اختری اهل تقوا، انقلابی‌گری، مطالعه و تحقیق و اهل خدمت به مردم باشند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مرحوم آیت الله اختری مسجد را در کنار همه کارکردهای مهم آن مرکزی مهم برای خدمت به نیازمندان می دانست، خاطرنشان کرد: ایشان در مسجد جامع جمهوری در رسیدگی به نیازمندان و خانواده های مستضعف همتی والا داشت.

 

تعاملی بالا و سازنده با جوانان داشت

 

 

 

 

«اسماعیل نجار» نیز در گفت و گو با شبستان با بیان اینکه بنده به دلیل اینکه اهل سمنان هستم از دوران کودکی مرحوم آیت الله عباسعلی اختری را می شناسم، اظهار کرد: ایشان بسیار باتقوا و متواضع بود و علاقه عجیبی به امام خمینی (ره) داشت.

 

معاون سابق وزیر کشور افزود: مرحوم آیت الله اختری با مهربانی کم‌نظیر، تعاملی خوب با نسل جوان داشتد و این یکی از ویژگی های ایشان است.

 

وی افزود: ایشان همیشه و در هر سمتی که قرار می گرفت، روحیه تربیتی داشت تا جایی که می توان آن مرحوم را مربی مجتهد نامید.

 

نجار در ادامه با بیان اینکه آیت الله اختری به آنچه می گفت، اعتقاد داشت، گفت: ایشان ضمن اینکه سال ها با رژیم طاغوتی شاه مبارزه کرد، فرزندش نورالله اختری را هم تقدیم انقلاب کرد.

 

وی در پایان گفت: آیت الله اختری با رویکرد انقلابی خود در هر سنگری که حضور داشت منشأ خدمات بابرکتی برای اسلام و مردم شد.

 

پایان پیام/ 397