ارائه خدمات اجتماعی و محرومیت‌زدایی در مساجد همنام با امام عسکری(ع)

ارائه خدمات اجتماعی و محرومیت‌زدایی در مساجد همنام با امام عسکری(ع)

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱
مساجد همنام با امام حسن عسکری(ع) با الهام از سیره آن حضرت(ع)، در ارائه خدمات اجتماعی و محرومیت‌زدایی اقداماتی اثرگذار انجام داده و پناه و گره‌گشای مردم هستند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتوی ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند. در این گزارش به مناسبت هشتم ربیع الثانی، سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) به معرفی تعدادی از مساجد همنام با ایشان در تهران پرداخته ایم که در ادامه می آید:

 

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) خاوران

مسجد امام حسن عسکری(ع) در سال 1346 در خیابان خاوران، خیابان انورزاده بنا شده است، این مسجد در طول انقلاب منشا خیرات و برکات بسیاری برای انقلاب و اسلام بوده است و جزو مساجد شاخص در منطقه محسوب می شود و با وجود نیروهای بسیجی فعال و نمازگزاران متعدد در حال حاضر منشا آثار و برکات بسیاری است. مسجد در سه نوبت نمازهای صبح، ظهر و شب را باشکوه خاصی برگزار می کند که نشان از استقبال گسترده مردم از برنامه‌های دینی و فرهنگی آن دارد.

 

یکی از بخش های مسجد خیریه است که قریب 200 خانوار نیازمند از این طریق این خیریه با این مسجد در ارتباط هستند و از محل صدقات، وجوهات و درآمد ناچیز سعی شده است که به خانواده های نیازمند کمک شود.

 

پس از بحران کرونا رویکرد کمک رسانی به نیازمندان در این مسجد بیش از پیش گسترش یافت، به طوری که در ابتدای شیوع این بیماری فعالین این مسجد اقدام به راه اندازی کارگاه تولید ماسک کردند و از همان ابتدای این بحران ضدعفونی، گندزدایی، توزیع مواد ضدعفونی مورد توجه قرار گرفت و با برپایی ایستگاه سلامت اقدام به توزیع مواد ضدعفونی و ماسک به خانواده های پیرامونی کردند و با قیمت مناسب به خانواده های نیازمند به فروش رساندند.

 

 از دیگر رویکردهای مسجد پس از بحران کرونا رسیدگی به وضعیت معیشتی خانواده های محروم بوده است که در همین زمینه از ابتدای این بحران در سه مرحله بسته های معیشتی و همچنین پول نقد میان خانواده های نیازمند توزیع و نیز خرید مایحتاج ضروری برای برخی از خانواده هایی که بیمار کرونایی دارند، انجام شد.

 

در سال ها فعالیت مسجد رویکرد دست اندرکاران آن رونق حضور نوجوانان و جوانان در این مکان عبادی و بهره گیری از ظرفیت جوانان در برنامه های مسجد بوده است و یکی از برنامه های ثابت مسجد در طول سالهای قبل برگزاری طرح تلاوت نور و قرائت روزانه یک صفحه از کتاب الهی است.

 

 در شرایط کرونایی که به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان تجمع در مسجد و نماز جماعت فراهم نبوده است، برنامه های مسجد به صورت مجازی برگزار می شد.

 

یکی دیگر از برنامه های مسجد امام حسن عسکری(ع) پاسخ به سوالات شرعی بوده است، این برنامه در دوران کرونا به صورت مجازی انجام و از طریق کانال مسجد انجام می شد. همچنین،با راه اندازی هیئت مجازی سعی شد که در مناسبت ها، مراسم سخنرانی و مداحی با حضور مداحان نوجوان مسجد تولید و در فضای مجازی منتشر شود.

 

 مسجد امام عسکری(ع) در آغاز سال تحصیلی با همکاری بسیج مسجد اقدام به اجرای طرح صالحان به منظور حمایت از دانش آموزان بی بضاعت نمود و از این طریق لوازم التحریر برای 50 دانش آموز تهیه کرد و در حال حاضر هم برنامه های تقویتی آموزشی برای آنها در مسجد برگزار می شود.

 

 مسجد امام حسن عسکری(ع) در راستای بزرگداشت سیره و شخصیت یازدهمین پیشوای شیعیان جهان(ع) در طول سال دو برنامه خاص برگزار می کند، یک برنامه در سالروز ولادت و برنامه دیگر در سالروز شهادت آن حضرت(ع) است که در این ویژه برنامه از سخنرانان و مداحان مطرح برای سخنرانی و مدیحه سرایی دعوت می شود. علاوه بر آن، سفره اطعامی همه ساله در این مناسبت ها در مسجد برپا و همه امامان جماعت منطقه نیز برای حضور در این مراسم دعوت می شوند.برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی پیرامون معرفی شخصیت امام عسکری(ع) از دیگر برنامه هایی است که در این مسجد به مناسبت ولادت آن حضرت(ع) در مسجد اجرا می شود.

 

مسجد امام حسن عسکری(ع) بلوار فردوس

 

مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در بلوار فردوس تهران یکی از مساجد فعال در منطقه غرب استان  تهران است.یکی از رویکردهای این مسجد حمایت از خانوادهای بی بضاعت است، در همین راستا در طول سال این مسجد در محورهای مختلف تلاش کرده است که به خانواده های نیازمند تحت پوشش در محورهای مختلف کمک رسانی نماید و این کمک رسانی پس از شیوع بیماری بیش از گذشته بوده است.

 

 به طوری که در پیک اول بحران کرونا یکی از برنامه های قابل توجه در این مسجد تحت پوشش قرار دادن کارگران و دستفروشان منطقه صادقیه بوده است. همچنین این مسجد در آن دوران توانست برای کسانی که به دلیل بحران کرونا شغلشان را از دست دادند اشتغال ایجاد نماید و با اهدای ۱۰ چرخ خیاطی خانگی و ۲ چرخ خیاطی صنعتی به زنان سرپرست خانوار برای آنها فرصت اشتغال فراهم و از این طریق هم بحث کمبود ماسک و هم مشکل اشتغال جبران شد.

 

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) شمیرانات

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) در سده ۵ و ۶ هجری قمری در شهرستان شمیرانات ساخته شد. این مسجد در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای لواسان بزرگ واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد به دستور حسن بن زید هنگام دعوت مردم لواسانات به اسلام و مذهب تشیع توسط فردی بنام یحیی ساخته شده که نبیره‌های بانی این بنا پس از قرن‌ها همچنان متولی آن هستند و نام مسجد به مرور زمان با تغییر مذهب مردم از زیدیه به اثنی عشریه از مسجد امام حسن بن زید به مسجد امام حسن عسکری(ع) تغییر پیدا کرده است. اعتقاد مردم بومی این روستا نسبت به ساخت مسجد توسط شخص حسن بن زید موجب شده در سالروز شهادت وی هزاران نفر از اقصی نقاط کشور به این منطقه می آیند.

 

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) پاسداران

 

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) میدان هروی پاسداران در روز عید سعید قربان سال 95 به دستان حضرت آیت الله العظمی جوادی افتتاح شد. این مسجد در مساحتی بالغ بر 6700 متر مربع طراحی و افتتاح شد. فضای این مسجد شامل شبستان های مردانه و زنانه در سه طبقه مجزا همچنین فضاهای اداری فرهنگی و آموزشی و سالن های ترحیم، محل سکونت خادم مقیم، حیاط مرکزی، سرویس های بهداشتی ، نمازخانه و پارکینگ است.

 

در کلیه کتیبه ها و دیوارنوشته های گچ بری شده تلاش شده تا از رنگ های زرد طبیعی که دارای طول عمر بیشتری هستند، استفاده شود. با انتخاب این گزینه علاوه بر ماندگاری بیشتر مشکلات پوسته شدن و مرمت مجدد رنگ کتها به حداقل خواهد رسید. علاوه بر این طراحی منحصر به فرد نمای مسجد و عدم پیروی از سبک های مغربی و عربی از مشخصه های اصلی این مسجد است.

 

پایان پیام/ 40