مسجدی برقرار که با الهام از مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی ساخته شد

مسجدی برقرار که با الهام از مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی ساخته شد

تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱
مسجد کوی دانشگاه تهران از نوع بناهای اسلامی با گنبد‌ی کوتاه و دارای نقوش اسلیمی و چوبی است؛ دیوار‌های مسجد با آجرهای مربع‌شکل و مزین به نام مقدس الله، از مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی الهام گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،اقدامات اوليه برای طراحی مسجد کوی دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی از سال ۱۳۸۳ آغاز و در سال ۱۳۸۴ طراحی قالب بنای مسجد توسط يكی از اعضاي هيات علمی پرديس هنرهای زيبا تهيه شد.

 

پس از تهيه نقشه‌های اجرايی عمليات اجرايی مسجد كوی دانشگاه تهران در اوايل سال۱۳۸۶ آغاز شد و پس از آن توقفی به دليل مشكلات با پيمانكار در ساخت مسجد اتفاق افتاد، اما از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ با سپردن مديريت پروژه به فرد ديگری عمليات ساخت مسجد مجددا آغاز و در سال 1390 افتتاح شد.

 

 

 

 

شبستان مسجد از نوع بناهای اسلامی با گنبدهای کوتاه و یکسان و درب و پنجره‌ها دارای نقوش اسلیمی و چوبی است و دیوارهای مسجد با آجرهای مربع شکل مزین به نام مقدس الله طراحی شده و با الهام از گنبد معروف الله در مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی بنا شده است.

 

اين مسجد دارای مساحت ساختمانی چهار هزار و ۷۵۰ مترمربع است. مسجد از سه بخش شبستان اصلی به مساحت يك‌هزار متر و گنجايش ۱۴۰۰ نفر، شامل زيرزمين (سالن اجتماعات، سرويس بهداشتی و آشپزخانه) و يك حياط مركزی شامل ايوان شهدا و فضای فرهنگی و خدماتی تشکیل شده است.

 

 

 

 

تأسیسات گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های بلندگو، اعلام اطفا حریق، دوربین‌های مدار بسته از جمله امکانات مسجد است.

 

این مسجد دارای دو طبقه و بخش های ذیل است: 

شبستان اصلی به مساحت ۱۰۰۰ متر با گنجایش ۱۴۰۰ نفر

بخش زیر زمین شامل: سالن اجتماعات – آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی

 حیاط مرکزی دارای ایوان شهدا و فضاهای فرهنگی و خدماتی دیگر

 

این بنا به همت دانشگاه تهران و با مشارکت شخصیت‌ها و نهادهای مختلف، شهرداری تهران، استانداری تهران، وزارت علوم و شرکت ملی نفت ایران بنا شده است.

 

 

 

 

مسجد کوی دانشگاه تهران  به‌ صورت شبانه‌روزی به مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد و یکی از پنج مسجد در محله امیرآباد تهران است و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند موزه تاریخ علوم پزشکی و مجتمع تجاری احسان و همچنین دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران قرار گرفته است.

 

 

 

پایان پیام/ 40