گزارش شبستان از مسجدی خدمت محور در روستای دور افتاده پنگ

گزارش شبستان از مسجدی خدمت محور در روستای دور افتاده پنگ

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱
مسجد امام موسی کاظم (ع) واقع در روستای پنگ از توابع شهرستان رودبار جنوب در سال ۱۳۹۰ احداث شده و پس از گذشت بیش از یک دهه با وجود امام جماعت جوان آن، سعی کرده با نهضت بازگشت به مسجد، مکانی برای رسیدگی به امور مردم و رفع مشکلات آنها باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، مهدیه شعبانی:

 

مسجد امام موسی کاظم (ع) واقع در روستای پنگ از توابع شهرستان رودبار جنوب در سال 1390 احداث شده است.

 

حالا این مسجد پس از گذشت بیش از یک دهه با وجود امام جماعت جوان آن، سعی کرده با بازگشت به نهضت مسجد، نه تنها محلی برای عبادت و راز و نیاز اهالی روستا با خالق یکتا باشد، بلکه مکانی برای رسیدگی به امور مردم و رفع مشکلات آنها نیز هست.

 

حجت الاسلام مصطفوی امام جماعت مسجد امام موسی کاظم (ع) بیش از ۶ ماه است که به این روستا آمده و در کنار انجام فعالیت‌های فرهنگی برای بهبود معیشت و اشتغال جوانان روستا آستین همت را بالا زده است.

 

این امام جماعت جوان در این مدت کوتاه با شناسایی مشکلات اهالی و ظرفیت های روستا با دعوت از کارشناسان کاری کرده تا کشاورزی روستا رونق بگیرد.

 

این گزارش بهانه‌ای شد تا با حجت الاسلام «مصطفوی» امام جماعت مسجد امام موسی کاظم (ع) روستای پنگ رودبار جنوب به گفت‌وگو بنشینیم.

 

 

 برای جذب مردم به ویژه کودکان و نوجوانان به مسجد چه کردید؟

 

روزهای اولی که به این روستا آمدم تنها ۴ نفر به مسجد می‌آمدند بنابراین سعی کردم با رفتن درب منزل تک تک آنها و از طریق ارتباط چهره به چهره با آنها دوست شوم.

 

برای تقویت رابطه دوستی پای درد و دل آنها می نشینم و سعی می کنم در رفع مشکلات آنها گامی هر چند کوچک بردارم و در غم و شادی آنها شریک باشم.

 

به طور مثال اگر نوزادی متولد شد به خانه آنها می روم و تفحه ای تقدیم خانواده اش می کنم و برای سلامتی نوزادشان زیارت عاشورا می خوانم.

 

یک راه حل هم برای جذب کودکان و نوجوانان پیدا کردم به این ترتیب که روزانه به کسانی که در کلاس های آموزشی مسجد شرکت کنند کارتی می دهیم و پایان هر ماه بچه ها با ارائه کارت هدیه‌ای دریافت می کنند.

 

 

 

 

 

این هدایا با جمع آوری کمک های مردمی اهالی روستا تهیه می شود، در همین راستا از اهالی روستا خواستم هر ماه مبلغ ۱۰ هزار تومان به مسجد کمک کنند که پایان هر ماه با کمک های آنها مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جمع آوری می شود که مبلغی از آن صرف عمران مسجد و بخشی نیز برای تهیه جوایز هزینه می شود.

 

با این طرح هم بچه ها نسبت به شرکت در برنامه های مسجد شوق و اشتیاق نشان می دهند و هم به نوعی نظم و انضباط را یاد می گیرند.

 

 

شما گفتید تا حدودی به حل مشکل اهالی روستا کمک کرده اید، بیشتر توضیح دهید:

 

بخش قابل توجهی از اهالی روستا به شغل کشاورزی مشغول هستند و علی رغم زحمات فراوان اما در پایان فصل برداشت درآمد اندکی نصیب آنها می شد که هم این امر موجب شده بود تا کشاورزی صرفه اقتصادی برای آنها نداشته و بیکار شوند.

 

سعی کردم با بررسی این مشکل به یک راه حل برسم، از آنجایی که در زمان امامت مسجدی در جبالبارز جنوبی با گیاه لوفا آشنا شده بودم از یک مهندس کشاورزی دعوت کردم تا کشاورزان روستا را با نحوه کاشت و برداشت این محصول آشنا کند.

 

 

 

 

سپس با کمیته امداد امام خمینی (ره) رایزنی کردم تا برای حل مشکل کشاورزان تحت پوشش این نهاد و همچنین سایر کشاورزان روستا تسهیلات پرداخت شود، خوشبختانه با مشاوره مهندس و به کمک تسهیلات این نهاد هم اکنون بیش از ۴۰ کشاورز از روستای پنگ و ۱۵ کشاورز از روستاهای اطراف هر کدام در مساحت نیم و یک هکتار به کشت لوفا روی آورده‌اند.

 

محصول لوفا در تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد و بذرها به صورت رایگان توسط مهندس کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده می شود و محصول آنها را نیز مهندس خریداری می کند.

 

علاوه بر این با دعوت مسئولین از جمله رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به روستای پنگ خواستار رسیدگی به وضعیت زندگی مددجویان تحت حمایت آنها شدم.

 

تاکنون با مشارکت خیرین یکصد کیسه آرد، گوشت قرمز و بسته های معیشتی در بین خانوارهای نیازمند روستا توزیع و برای تعدادی نیز فرش تهیه شده است.

 

 

 از برنامه‌های مسجد برای کودکان و نوجوانان بگویید:

 

برنامه های مسجد هم برای دختران و هم برای پسران است، یکی از این برنامه ها برگزاری دوره‌های آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم است که همسرم آموزش قرآن کریم به دختران را بر عهده دارد و خودم نیز به پسران آموزش می دهم.

 

همچنین به کمک همسرم برای انس بچه ها با کتاب و کتابخوانی کلاس قصه خوانی در حال برگزاری است و قصه هایی برای کودکان بازخوانی می شود که بیشتر جنبه آموزشی داشته باشند.

 

 

 

علاوه بر این برای تقویت روحیه شادابی و نشاط و سلامت نوجوانان روستا، تیم فوتبال مسجد راه اندازی شده است.

 

یکی از برنامه های فرهنگی که انجام شده، آموزش سرود است و در این راستا سرود سلام فرمانده با مشارکت بچه های مسجد به صورت دسته جمعی اجرا شد.

 

 

 برای پیوند مسجد و مدرسه چه کاری کردید؟

 

با کمک معلمان، دانش آموزانی که در درس ضعیف هستند را شناسایی کرده تا با آموزش به آنها کمک کنم، این دانش آموزان علی رغم این که در پایه های دوم تا پنجم ابتدایی تحصیل می کنند اما حروف الفبا بلد نیستند بنابراین برای آنها در مسجد کلاس آموزش الفبای فارسی برگزار می کنیم.

 

همچنین برای دانش آموزان اول و دوم ابتدایی که در کلاس های آموزش قرآن کریم شرکت کرده اند جشن قرآن همراه با اهدای جوایز برگزار می شود.

 

بعضی از جمعه ها دانش آموزان مسجدی را به اردوی تفریحی می برم و در دل طبیعت سعی می کنم آنها را نعمت های خدا بیشتر آشنا کنم و علاوه بر این دانش آموزانی که جذب مسجد شده اند به صورت رایگان موهای آنها را اصلاح می کنم.

 

سعی می کنم مناسبت های ملی و مذهبی را با مشارکت دانش آموزان مسجدی برگزار کنم، به طور مثال در ایام شهادت و ولادت امامان معصوم (ع) با کمک آنها ایستگاه صلواتی راه اندازی می شود.

 

 سخن پایانی:

 

یکی از کارکردهای مسجد تراز اسلامی در صدر اسلام، کارکرد اجتماعی بوده به طوری که مردم برای رفع مشکلات خود به مسجد مراجعه می کردند و امروز نیز در راستای بازگشت به نهضت مسجد که مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید با حل و فصل مشکلات اهالی محله کارکرد اجتماعی مسجد را احیا کرد.

 

امروز مسجد امام موسی کاظم(ع) با برقراری رابطه دوستی با اهالی روستا به ویژه کودکان و نوجوانان آنها را جذب مسجد کرده و اکنون یکی از مساجد پویای جنوب کرمان است.

پایان پیام/ 586