مشکلات و اغتشاشات امروز جامعه نتیجه غفلت از نقش مهم مساجد است

مشکلات و اغتشاشات امروز جامعه نتیجه غفلت از نقش مهم مساجد است

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱
لایقی اصل مشکلات و اغتشاشاتی که امروز در کف خیابان شاهد آن هستیم را ناشی از غفلت نقش مهم مساجد دانست و گفت: متاسفانه جانمایی مساجد در سطح استان به درستی صورت نگرفته و در برخی از مناطق کمبود مسجد داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، کریم لایقی اصل امروز ( ۲1 آبان ماه) در نشست تعدادی از مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، اظهار کرد: با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه تهاجم فرهنگی دشمن در سال ۷۱، بنا به پیشنهاد دکتر لاریجانی بحث تشکیل ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در  نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

 

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد تربیت نیروهای مومن، انقلابی و متخصص برای جامعه اسلامی را از اهداف تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد دانست و گفت: خروجی ارزشمند کانون های فرهنگی مساجد می تواند ورودی دستگاه ها در سطوح مختلف جامعه باشد.

 

وی با اشاره به اینکه هنرمندان ورزشکاران و سایر اقشار تاثیرگذار جامعه می‌توانند خروجی کانون های فرهنگی و هنری مساجد باشند، افزود: با توجه به فراز و نشیب های به وجود آمده در طول این سالها، با اهداف مورد نظر فاصله داریم.

 

لایقی اصل به برنامه های طراحی شده برای کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در دوره جدید اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به نقش محوری مسجد، نخستین برنامه «الگوسازی» بوده که در این زمینه می‌توان از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان در راستای تربیت نیروهای مومن، انقلابی و کارآمد بهره مند شد.

 

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد «گفتمان سازی» را از دیگر برنامه‌های این ستاد در استان برشمرد و اظهار کرد: با گفتمان سازی می توان اعتماد مردم به مسجد را بیشتر و این مهم می‌تواند ابزاری در برابر آسیب های اجتماعی موجود در جامعه باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که آسیب های اجتماعی جامعه را تهدید می‌کند و امن ترین پناهگاه در برابر آسیب‌های اجتماعی، مساجد هستند.

 

لایقی اصل «اقناع سازی» مردم در زمینه اینکه مسجد بهترین کمک کار و پناهگاه بوده را از دیگر برنامه ها برشمرد و یادآور شد: با توجه به جنگ نرم دشمنان، مسجد تنها پناهگاه تربیت نیروهای مومن و انقلابی است.

 

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با توجه به اینکه نسل نوجوان و جوان سرمایه های اصلی خانواده و جامعه هستند و کم کاری در زمینه این قشرها صورت گرفته، امیدواریم با برنامه های اصولی نگاه مثبت مردم به مسجد بیشتر و انگیزه برای حضور فرزندان در این مکان های معنوی نیز افزایش پیدا کند.

 

وی تشکیل «هیئت اندیشه ورز» و اتاق فکر در محلات را یک ضرورت خواند و افزود: باید با تشکیل این هیئت از ظرفیت متنفذین و نمازگزاران هر مسجد به ریاست امام جمعه جهت حل مشکلات هر منطقه و محله اقدامات لازم صورت گیرد.

 

لایقی اصل در ادامه، به بحث اختصاص یک درصد اعتبارات فرهنگی ادارات و نهادها اشاره کرد و گفت: ادارات و نهادهای مختلف می‌توانند با صرف این هزینه ها در مساجد، جهت جذب نوجوانان و جوانان و همچنین اجرای برنامه های مفید و ارزشمند همکار و همراه کانون های فرهنگی و هنری مساجد باشند.

 

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلات و اغتشاشاتی که امروز در کف خیابان شاهد آن هستیم را ناشی از غفلت نقش مهم مساجد دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه جانمایی مساجد در سطح استان به درستی صورت نگرفته و در برخی از مناطق کمبود مسجد داریم.

 

وی از مسجد به عنوان مهم ترین پایگاه در زمینه حل مشکلات جامعه یاد کرد و افزود: مسجد به عنوان مهم ترین پایگاه می‌تواند در زمینه تحقق «بیانیه گام دوم انقلاب» تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

 

لایقی اصل اظهار کرد: اگر دستگاه ها در سیاست گذاری ها نگاه به مسئله مسجد را بیشتر و بهتر کنند، شاهد وضعیت بهتری در جامعه خواهیم بود.

 

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: زمانی که از مسجد فاصله گرفتیم کارکردهای تغییر پیدا کرده و می طلبد که همه برنامه ها در مساجد اجرا شوند.

 

گفتنی است در این نشست، چند نفر از مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد به بیان مسائل و مشکلات کانون ها پرداختند.

پایان پیام/ 82