گزارش شبستان از مسجدی که اهالی روستا را همنشین یار مهربان کرد

گزارش شبستان از مسجدی که اهالی روستا را همنشین یار مهربان کرد

تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱
امروز در عصری که با روی کار آمدن فضای مجازی کتاب و کتابخوانی کم رنگ تر شده، مسجدی در دل روستایی دوره افتاده سعی کرده با راه اندازی یک کتابخانه بستری را برای انس اهالی روستا به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد کند.

 خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان - مهدیه شعبانی:

 

در دین مبین اسلام کتابخوانی و کسب دانش از اهمیت ویژه ای برخورد دار بوده به طوری که معجزه پیامبر اکرم (ص) یک کتاب است و در نخستین آیات این کتاب مقدس امر به خواندن شده است.

 

کتاب خواندن به انسان در بیشتر و بهتر دانستن، سخن گفتن، اندیشیدن و عمل کردن کمک می کند و سعادت یک جامعه در گرو دانستن و کسب علم از طریق مطالعه است بنابراین کتاب و کتابخوانی باید به عنوان یک عادت در جامعه نهادینه و فرهنگ سازی شود.

 

یکی از کارکردهای مسجد تراز در صدر اسلام، کارکرد فرهنگی آن بوده است و امروز در نهضت بازگشت به مساجد که از تاکیدات مقام معظم رهبری است می توان از ظرفیت مساجد در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بهره برد.

 

امروز در عصری که با روی کار آمدن فضای مجازی کتاب و کتابخوانی کم رنگ تر شده، مسجدی در دل روستایی دوره افتاده سعی کرده با راه اندازی یک کتابخانه بستری را برای انس اهالی روستا به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد کند.

 

کتابخانه شهید سلیمانی مسجد صاحب الزمان (عج) در سال ۱۳۹۹ تاسیس شده تا پای ثابت کتابخوان های روستا باشد.

 

در این گزارش بنا داریم با فعالیت های کتابخوانی مسجد صاحب الزمان (عج) روستای اسماعیلی علیا شهرستان جیرفت بیشتر آشنا شویم و در این راستا با رسول سالاری مسئول کتابخانه به گفتگو نشستیم.

 

 چه شد که کتابخانه مسجد صاحب الزمان (عج) را احداث کردید؟

 

پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با بچه های مسجد تصمیم گرفتیم برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این سردار شهید کار فرهنگی ماندگار انجام دهیم.

 

 

 


و این چنین شد که کتابخانه ای با نام شهید سلیمانی راه اندازی کردیم تا مکانی برای انس با یار مهربان باشد.

 

این مکان تا پیش از این که کتابخانه باشد، مکانی قدیمی و بدون استفاده در روستا بود بنابراین با کمک بچه های مسجد با حداقل امکانات بازسازی و نوسازی شد.

 

 کتابخانه شهید سلیمانی چه امکاناتی برای مطالعه دارد و نحوه ارائه خدمات آن به چه شکل است؟

 

سعی شده فضای کتابخانه شهید سلیمانی به گونه ای دلنشین برای خوانش کتاب باشد.

 

 

 

 

اکنون این کتابخانه دارای قریب ۸۰۰ عنوان کتاب برای گروه های سنی مختلف می باشد که کتاب ها در ۴ قفسه های فلزی چیده شده اند تا اهالی روستا از هر گروه سنی پس از مراجعه به کتابخانه بتوانند حداقل یک کتاب مورد علاقه خود را امانت بگیرند.

 

 قدری در مورد فعالیت های این کتابخانه بیان کنید:

 

یکی از فعالیت های کتابخانه شهید سلیمانی از بدو تاسیس تاکنون برگزاری مسابقات کتابخوانی همراه با اهدا جوایز است.

 

دورهمی های کتابخوانی یکی دیگر از برنامه های فرهنگی از دیگر برنامه های این کتابخانه است که روزهای زوج هفته اجرا می شود.

 

در این دورهمی ها، کتاب های خوب و مفید متناسب با سن بچه ها انتخاب شده و این کتاب ها خوانده می شود تا بچه های مسجد با یار مهربان بیشتر آشنا و مأنوس شوند.

یکی از برنامه های این کتابخانه، اجرای نمایش است که پس از خوانش یک کتاب، برشی از آن اجرای بچه ها به نمایش در می آید.

 

 برای گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی ایده ای دارید؟

 

در هفته کتاب نیز اجرای طرح دوستی کتاب و درخت در دستور کار قرار دارد، ایده این طرح از آن جا شکل گرفت که برای تولید کاغذ مورد نیاز چاپ کتاب باید درختی قطع شود بنابراین تصمیم گرفتیم به ازای کتاب های موجود در کتابخانه درخت بکاریم.

امسال با مشارکت اعضای کتابخانه ۵ درخت در روستا کاشته می شود تا به لطافت و سرسبزی روستا نیز کمک شود.

 

در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی جامعه هدف شما چه افرادی هستند؟

 

از آنجایی که کودکان و نوجوانان امروز آینده سازان کشور هستند و مادران نقش مهمی در تربیت آنها دارند بنابراین از مادران خواسته ایم که هر شب بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای بچه ها کتاب بخوانند.

 

با این کار هم مادران و هم بچه ها با کتاب انس بیشتری می گیرند و سطح آگاهی و معلومات آنها هم افزایش می یابد.

 

 در کنار اجرای برنامه های کتابخوانی، برای جذب بچه ها به مسجد چه کرده اید؟

 

با توجه به علاقه بچه ها به فیلم و انیمیشن، سینما روستا را راه اندازی کردیم تا با ایجاد انگیزه آنها را جذب فعالیت های مسجد محور کتابخانه کنیم.

 

در این سینما انیمیشن هایی با موضوعات اجتماعی نمایش داده می شود تا تلاشی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی باشد.

 

یکی دیگر از برنامه های ما، جمع آوری زباله های بازیافتی همچون بطری های پلاستیکی نوشابه و آب معدنی است تا به یکی از شرکت هایی که در زمینه محرومیت زدایی فعالیت دارد تحویل دهیم با این کار هم بچه ها یاد می گیرند چه زباله هایی قابلیت باز یافت دارد و هم در یک امر خیر و پسندیده مشارکت می کنند.

 

سخن پایانی:

 

خوشبختانه تاکنون با اجرای برنامه های فرهنگی متنوع زمینه جذب بچه ها به مسجد و کتابخوانی افزایش یافته و اکنون این کتابخانه بیش از ۴۰ عضو در گروه های سنی کودک و نوجوان دارد که باید از تلاش های خانم مرسل نژاد کتابدار کتابخانه شهید سلیمانی تشکر کنم.

 

انجام کار فرهنگی اراده ای قوی می طلبد تا جایی که با حداقل امکانات آستین همت را بالا زد، حالا کتابخانه شهید سلیمانی مسجد صاحب الزمان (عج) روستای اسماعیلیه علیا پاتوق کودکان، نوجوانان و جوانان کتابخوان است.

پایان پیام/ 586