مساجد باید کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد

مساجد باید کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد

تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱
حجت الاسلام کلات پور،گفت: مساجد باید مَدرَسِ تفسیر و حدیث و منبرِ معارف اجتماعی و سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد.

حجت الاسلام افشین کلات پور، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با اشاره به اعلام فراخوان جشنواره «مسجد طراز اسلامی» در کرمانشاه،اظهار داشت: مسجدی که فعال باشد می‌تواند یک جامعه‌ی فعال بسازد همچنین مسجدی که بتواند امام جماعت در طراز جامعه‌ی اسلامی تربیت کند می‌تواند جامعه‌ی اسلامی در طراز اسلام داشته باشد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کرمانشاه ،افزود:  مسجد طراز اسلامی عهده‌دار نقشهاي مهمي در زمينه عبادي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي و نظامي است.

 

وی خاطر نشان کرد:برای تبیین جايگاه و شاخصه‌های مسجد طراز اسلامي بايد بازگشتي به صدر اسلام داشت به گواهی تاریخ، مسجد نخستین مکانی است که پیامبراکرم(ص) در آن به قضاوت و دادخواهی و حل و فصل اختلافات، منازعات و صدور احکام قضایی پرداختند و مکان دیگری جز مسجد برای قضاوت آن نقل نشده است.

 

حجت الاسلام کلات پور، تصریح کرد: مسجد، اولین و فراگیرترین پایگاه تجلّی باورها، ارزشها، اصول و احکام نورانی اسلام است که با ارائه ی خدمات متنوع، در عرصه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، حقوقی و اقتصادی به عموم مردم ، به نوعی نمایندگی تامّ و تمام از شئون گسترده نظام و مکتب اسلام را در سطح محیط پیرامون خود برعهده دارد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کرمانشاه ،اظهار داشت: از ابتدای پیدایش اسلام، مسجد به عنوان نمادی از یک تشکل اجتماعی فعال و پویا شناخته می‌شده است و برای تحقق کارکرد مساجد در امور اجتماعی و رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند مدیریت قوی متولیان و امام جماعت و مشارکت همه جانبه مسجدی‌ها هستیم لذا حضور جوانان و روحیه‌های بسیجی باید محیط مسجد را زنده و پر‌نشاط و آینده‌پو و لبریز از امید سازد. میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته‌یی برقرار شود.

 

وی گفت: اولین جشنواره مسجد طراز اسلامی است که با هدف الگونمایی و تقدیر از مساجد موفق عضو شبکه محله‌محور به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام کلات پور اذعان کرد: با توجه به شیوه‌نامه تدوین شده این جشنواره، مساجد عضو شبکه جهادی محله‌محور باید برای ثبت اطلاعات مربوط به عملکرد خود، مورد ارزیابی اولیه و صحت‌سنجی از طریق نواحی مرتبط مرکز قرار گرفته و در کارگروه تخصصی ارزیابی نهایی انجام بگیرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کرمانشاه بیان کرد: ارزیابی عملکرد مساجد بر اساس شاخصه‌های ابلاغی خواهد بود و مساجد موفق با اولویت رتبه‌بندی انتخاب و معرفی می‌شوند.

وی در پایان با اشاره به مراسم اختتامیه این جشنواره، یادآور شد: تقدیر از فعالان و کارگزاران مساجد برگزیده در اختتامیه جشنواره نیمه دوم دی‌ماه سال‌جاری انجام خواهد شد.

پایان پیام/ 712