مسجدی که بعد از ۵سال تعطیلی، امید مردم محروم و حاشیه‌نشین شد

مسجدی که بعد از ۵سال تعطیلی، امید مردم محروم و حاشیه‌نشین شد

تاریخ انتشار : ۱ آذر ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام محمدی با احیای مسجد حضرت رسول‌اکرم(ص) که مدت ۵سال تعطیل بود و مرکزیت دادن به آن، فرصت اشتغال و تفریحات سالم را برای جوانان محله ایجاد کرده‌است؛ راه‌اندازی میز خدمت، ارائه خدمات مومنانه و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از دیگر اقدامات وی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «عباس محمدی»، امام پایگاه فرهنگی اجتماعی منطقه حسینقصاب در شهرستان مسجد سلیمان از توابع استان خوزستان است. وی که از طلاب سطح سه حوزه علمیه است از حدود ۱۱ پیش فعالیت تبلیغی خود را آغاز کرد و دو سالی می شود در منطقه محروم و حاشیهشهر در مسجد حضرت رسول اکرم(ص) زندگی و امامت می کند.

 

 

 

 

این امام محله در موقعیتی فعالیت خود را شروع کرد که پنج سالی بود مسجد حضرت رسول اکرم(ص) تعطیل شده بود و فعالیت نمی کرد؛ وی در این باره می گوید: پس از استقرار در مسجد و به منظور راه اندازی و رونق دوباره آن، حلقه‌های اولیه را تشکیل دادیم و بین هیئت امنا و فعالان پایگاه بسیج روحیه اتحاد و برادری برقرار شد. علاوه بر این، از ریش‌سفیدان محله دعوت کردیم تا در برنامه های مسجد شرکت کنند و از این طریق فرصت حضور خانواده ها در مسجد را ایجاد کردیم.

 

 

 

 

حجت الاسلام محمدی با همراهی اهالی محله و خیران، ساخت زینبیه مسجد را که برای ۱۶ سال رها شده بود، تکمیل کرده و دو باب مغازه را نیز با کمک بخش خصوصی و سازمان اوقاف ساخت که در آمد آنها صرف امور مسجد می شود؛ طرحی که علاوه بر درآمدزایی برای مسجد، موجب اشتغال تعدادی از جوانان محله شده است.

 

از دیگر فعالیت های حجت الاسلام محمدی برای رونق بخشیدن به مسجد حضرت رسول اکرم(ص)، برقراری ارتباط موثر و مستمر با اقشار مختلف مردم است، وی به عیادت بیماران می رود و برای گره گشایی از مشکلات نیازمندان همت مسجدی ها و اهالی محله و خیران را به کار می گیرد.

 

 

 

راه اندازی برنامه و فعالیت های ورزشی و برگزاری کلاس های مختلف باعث جذب تعداد بسیاری از نوجوانان به مسجد حضرت رسول اکرم(ص) شده است؛ حجت الاسلام محمدی در این باره می گوید: بخشی از حیاط مسجد را به زمین والیبال تبدیل کردیم و با حضور مربی، کلاس آموزش والیبال برقرار شده است و حدود ۳۰-۴۰ نفر در این کلاس ها شرکت می کنند؛ علاوه بر این، پیگیر احداث زمین چمن نیز برای فوتبال نوجوان و جوانان هستیم.

 

 

 

 

به همت این امام‌محله پرتلاش، کلاس های معارف و بیان احکام برای نوجوانان برگزار شده و آموزش روخوانی و مفاهیم عمومی قرآن نیز ارائه می شود.

 

 

 

 

 

 

با توجه به محروم بودن منطقه‌ای که مسجد حضرت رسول اکرم(ص) در آن واقع شده است، حجت الاسلام محمدی به انجام کمک های مومنانه نیز اهتمامی ویژه دارد؛ تهیه و توزیع کمک های معیشتی و آرد با کمک خیران و برخی نهادهای دولتی بین نیازمندان ازجمله خدمات مومنانه وی است؛ همچنین، در طول دو سال گذشته با کمک خیرین و همراهی اهالی مسجد، هشت باب خانه از محرومان را تعمیر کرده اند.

 

 

 

 

راه اندازی میز خدمت و دعوت از مسئولان طرح دیگری است که در این مسجد و محله انجام می شود و برکات فراوانی داشته است؛ حجت الاسلام محمدی می گوید: بعد از ۱۱ سال روشنایی سطح محله را اصلاح کردیم، آسفالت محله با پیگیری ها انجام و سطل زباله در کوچه ها جانمایی شد و در حال تأسیس پایگاه بسیج خواهران هستیم و برای رونق همه جانبه مسجد تلاش می کنیم.

 

 

اجرای عملیات آسفالت منطقه بازار چشمه علی (حسین قصاب) به مساحت تقریبی ۷ هزار متر مربع صورت گرفت

 

 

مبارزه با آسیب های اجتماعی نیز از دیگر فعالیت های این امام محله جهادی است چنان که به همت وی و همراهی مسجدی ها، قطعه‌زمینی در محله که با پدیده زمینخواری مواجه بود، آزادسازی شد و مراحل تبدیل آن به پارک در دست انجام است.

 

وی برای پیشگیری از طلاق و عواقب سوء آن نیز، برنامه های مشاوره دارد؛ کمک به ترک اعتیاد افراد مبتلا و راه اندازی گشت های شبانه با هدف ایجاد امنیت در محله نیز توسط آن و با محوریت مسجد حضرت رسول اکرم(ص) انجام شده و تاثیرات مطلوبی را در محله و اهالی داشته است.

 

 

پایان پیام/ 9