روایت یک بانوی بسیجی از ایجاد شغل برای بانوان بی سرپرست

روایت یک بانوی بسیجی از ایجاد شغل برای بانوان بی سرپرست

تاریخ انتشار : ۷ آذر ۱۴۰۱
عصمت محمدرضاخانی بانوی بسیجی در عرصه کارآفرینی و اشتغال زایی امید دل نیازمندان شده و چراغ خانه های زنان بی سرپرست و بد سرپرست را روشن کرده است.

خبرگزاری شبستان جنوب کرمان - مهدیه شعبانی؛

 

از صدر اسلام مسجد علاوه بر محل عبادت و راز و نیاز با خالق یکتا، محور انجام سایر فعالیت ها در حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوده است.

در ۵ آذرماه سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) بسیج شکل گرفت و از همان ابتدا تاکنون مسجد محور و پایگاه اصلی بسیج است و کلیه فعالیت‌ها و آموزش‌های این نهاد مردمی از طریق مساجد صورت می‌گیرد.

 

عصمت محمدرضاخانی بانوی کارآفرین بسیجی که پرورش یافته مسجد است و توانسته با توکل بر خدا و با تفکر بسیجی که همانا کار جهادی و خدمت بی منت برای گره گشایی از نیازمندان است، یک کارگاه آموزش خیاطی راه اندازی کند.

 

حالا همت و پشتکار این بانوی بسیجی در عرصه کارآفرینی و اشتغال زایی امید دل نیازمندان شده و چراغ خانه های بسیاری از بانوان بی سرپرست و بد سرپرست را روشن کرده است.

 

در این گزارش قصد داریم با عصمت محمدرضاخانی به گفتگو بنشینیم تا بیشتر با فعالیت های این بانوی کارآفرین بسیجی آشنا شویم.

 

ایده آموزش به بانوان بی سرپرست و بد سرپرست از کجا شکل گرفت؟

 

حدود ۲۰ سال قبل عضو پایگاه بسیج مسجد محله شدم و از همان ابتدا علاقه زیادی به مشارکت در فعالیت های پایگاه بسیج مسجد حضرت ابوالفضل (ع) داشتم.
یکی از اقدامات خوب بسیج شناسایی افراد نیازمند محلات و کمک به آنها است و از آنجایی که خیاطی بلد بودم تصمیم گرفتم به منظور توانمندسازی بانوان بی سرپرست و بد سرپرست دوره های آموزش خیاطی برگزار کنم، این دوره ها را با یک چرخ ساده و معمولی از مسجد محله آغاز کردم.

 

با برگزاری دوره های آموزش خیاطی به چه میزان اشتغال ایجاد شده است؟

 

در ابتدا آموزش به نیازمندان محله مسجد هدفم بود رفته رفته از سطح شهر و روستا کارآموز خیاطی داشتم  بنابراین با توکل به خدا و تلاش توانستم با افزایش تعداد چرخ های خیاطی به تعداد زیادی آموزش ارائه دهم.

در مدت ۲۰ سال گذشته تا به امروز قریب ۳۰۰ نفر از بانوان جوان در دوره های آموزش خیاطی شرکت کرده اند که اکنون تعداد ۴۰ نفرشان از راه خیاطی امرار معاش می کنند.

 

دوره های آموزش خیاطی را صرفا در مسجد محله برگزار می کنید؟

 

با افزایش تعداد کارآموزان به فکر راه اندازی یک کارگاه آموزشی و تولیدی خیاطی افتادم بنابراین یک مغازه اجاره کردم و در حال حاضر علاوه بر برگزاری دوره های آموزش خیاطی در مسجد، روزهای یکشنبه در یک موسسه خیریه و صبح های پنج شنبه نیز در همین کارگاه، خیاطی آموزش می دهم و یک روز در هفته نیز در سازمان عمران و شهر علی آباد دوره برگزار می کنم.

 

چه هدفی را دنبال می کنید؟

 

از آنجایی که دوست دارم بانوان توانمند باشند بنابراین به آنها آموزش می دهم تا با ورود به بازار کار بتوانند برای خود درآمدزایی کنند.

من اعتقاد دارم کار برای خدا همراه با خیر و برکت است و دوره های آموزش خیاطی را بدون دریافت هیچ پولی برگزار می کنم و تنها دستمزد من لبخند رضایت این بانوان عزیز است.

در کنار آموزش رایگان خیاطی، برای دانش آموزان بی بضاعت و ایتام فرم مدرسه رایگان می دوزم.

سال گذشته نیز برای ۵۰ نفر از دختران یتیم و بی بضاعت که به سن تکلیف رسیده بودند کیف، چادر و سجاده تهیه کرده و به آنها اهدا کردم.

 

از مسئولین چه انتظاری دارید؟

 

فضای کنونی کارگاه کوچک است و من با تعداد ۵ چرخ خیاطی دوره های آموزشی را برگزار می کنم و به دلیل افزایش اجاره بها، امکان توسعه کارگاه را ندارم اما در صورت حمایت مسئولین، این ظرفیت وجود دارد که بتوانم هم به تعداد بیشتری آموزش دهم و هم تعداد نیروی کار را افزایش دهم.

 

سخن پایانی:

 

من نیز همچون بسیاری از بانوان کارآفرین، سرمایه قابل توجهی نداشتم و تنها سرمایه‌ ام لطف خدا و تفکر بسیجی بود که امروز به ثمر نشسته است. 

پایان پیام/ 586